Hej,
Jag söker en lämplig lösning för en fast inspänd pelarfot till en limträpelare i storlek 215x225mm. Grundläggning platta på mark samt det är en tillbyggnad.
Infästningen behöver uppfylla följande:
Vertikal kraft: 30 kN
Horisontell kraft: 15 kN
Moment: 15 kNm
Några tips på lämplig fast inspänning?
När jag själv tittat runt så har jag hittat infästning enligt bild nedan från Martinsons.se
Denna kräver vad jag förstår ett värde på DJ = 400mm som minst (för högt för mig - blir en väldigt konstig platta on den ska luta från 400mm vid pelare till 150mm i mitten av plattan tänker jag) för att uppfylla momentkapacitet på 36kNm. Jag behöver mindre än hälften av den momentkapaciteten och har därför skrivit till deras kundtjänst och frågat om det går att minska DJ men ännu inte fått ett svar efter en vecka. Så nu vänder jag mig till er. Vet ni om någon lämplig infästning som klarar detta? Vilket djup krävs i betongen?
Jag söker en lämplig lösning för en fast inspänd pelarfot till en limträpelare i storlek 215x225mm. Grundläggning platta på mark samt det är en tillbyggnad.
Infästningen behöver uppfylla följande:
Vertikal kraft: 30 kN
Horisontell kraft: 15 kN
Moment: 15 kNm
Några tips på lämplig fast inspänning?
När jag själv tittat runt så har jag hittat infästning enligt bild nedan från Martinsons.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna kräver vad jag förstår ett värde på DJ = 400mm som minst (för högt för mig - blir en väldigt konstig platta on den ska luta från 400mm vid pelare till 150mm i mitten av plattan tänker jag) för att uppfylla momentkapacitet på 36kNm. Jag behöver mindre än hälften av den momentkapaciteten och har därför skrivit till deras kundtjänst och frågat om det går att minska DJ men ännu inte fått ett svar efter en vecka. Så nu vänder jag mig till er. Vet ni om någon lämplig infästning som klarar detta? Vilket djup krävs i betongen?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Om vi vänder på frågan. Varför ska den spännas in? Det är ingen jättestor dimension så det är svårt att förstå funktionen av inspänningen.
Då jag har en moment på 15 kNm på grund av horisontell last mot pelaren. Jag måste vad jag vet spänna pelaren då. Vart tar annars moment vägen?B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det behövs lite mer information kring omständigheterna, kanske någon ritning? Vad är det för typ av H-last och finns det inga andra system som kan hjälpa till att föra ner H-lasterna till grunden? Alternativet kan vara att byta ut till stål om du måste spänna in pelaren?
Jag kan försöka få upp en ritning lite senare då jag sitter på mobilen just nu. Men jag har en horisontell last från vindlast som orsakar momentet.
Går det inte att få en momentstyv anslutning mellan pelare-platta? Där pelaren är i trä?
Går det inte att få en momentstyv anslutning mellan pelare-platta? Där pelaren är i trä?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är pelaren stabiliserande för att inte huset ska blåsa omkull kan man använda sig av inspända pelare. Dock i hus är det vanligare att man använder sig av väggar och bjälklag som stabiliserande element. Trä fungerar att spänna in men ofta bygger en sådan lösning mycket, dels tvärsnittet samt att det blir en skruvkoppling. Stål har nästan 20ggr så stor E-modul vilket gör att man kan gå ner mycket i dimension samt att denna kan svetsas till en fotplåt som kan försänkas lätt i plattan och döljas.
B bossespecial skrev:Är pelaren stabiliserande för att inte huset ska blåsa omkull kan man använda sig av inspända pelare. Dock i hus är det vanligare att man använder sig av väggar och bjälklag som stabiliserande element. Trä fungerar att spänna in men ofta bygger en sådan lösning mycket, dels tvärsnittet samt att det blir en skruvkoppling. Stål har nästan 20ggr så stor E-modul vilket gör att man kan gå ner mycket i dimension samt att denna kan svetsas till en fotplåt som kan försänkas lätt i plattan och döljas.
Det stämmer bra att pelaren är stabiliserande för att inte huset ska blåsa omkull. Grejen är att befintliga väggar inte håller för moment som uppkommer på grund av vindlast vid beräkning enligt dagens normer. Detta gäller endast en stolpe i den befintliga väggen men betyder något ändå för mig. Pelare med tvärsnitt 215x225 mm ska ändå användas av estetiska skäl. Därmed är det endast inspänningen som jag är nyfiken över, vem levererar sådant och hur djupt måste man ner under markytan för att klara av en moment på 15 kNm?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det kanske uppfattas som om jag undviker frågan lite men det gör jag inteH HEA260 skrev:Det stämmer bra att pelaren är stabiliserande för att inte huset ska blåsa omkull. Grejen är att befintliga väggar inte håller för moment som uppkommer på grund av vindlast vid beräkning enligt dagens normer. Detta gäller endast en stolpe i den befintliga väggen men betyder något ändå för mig. Pelare med tvärsnitt 215x225 mm ska ändå användas av estetiska skäl. Därmed är det endast inspänningen som jag är nyfiken över, vem levererar sådant och hur djupt måste man ner under markytan för att klara av en moment på 15 kNm?
Skickat PM med mer infoB bossespecial skrev:
Jag håller med Bosse, kanske går det att göra en annan abrovink för att lösa ditt problem.
Angående ditt problem så går det att resonera på många olika sätt. Men säkrast är att gräva till frostfritt djup och gjuta upp en stor jävla klump som du sen borrar ner chem-ankare i. Sen fäster du in det så som Martinson förevisar.
Angående ditt problem så går det att resonera på många olika sätt. Men säkrast är att gräva till frostfritt djup och gjuta upp en stor jävla klump som du sen borrar ner chem-ankare i. Sen fäster du in det så som Martinson förevisar.
Klicka här för att svara