Hej!

Lite snickarfrågor. Jag förlänger ett bjälklag (varit öppet tidigare) och härmar det befintliga genom att sätta 45x195 med cc 600.
I övre del på ritningen vilar bjälklaget på en 45x195 som är infälld i väggreglarna. I nedre del är de fästa med balkskor i timmervägg med ankarskruv. Runt trappan tänkte jag regla enligt ritningen. Men funderar på om bjäklar A och B får ta upp för mycket kraft från golvet bredvid trappan?
Jag undrar också hur många ankarskruv man sätter? Jag har läst att hela de inre raderna på flikarna ska skruvas. Blir 14 skruv per blaksko. Behövs det? Låter mycket tycker jag...

Mvh Per

• Ritning av bjälklag med måttangivelser, balksko, sneda bjälkar A och B vid trappa och infälld bjälke i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
14 ankarskruv per balksko är en häftig överdimensionering. Gissningsvis behöver du 3 för att det ska hålla. Någonting däremellan är nog mer lagom. Bjälkarna A och B får ta hand om punktlaster från den tvärgående bjälken samtidigt som de utsätts för lägre nyttig last. Det jämnar nog ut sig. Ska man räkna på det behövs en måttsättning.

• Gilla
per.appelgren
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
14 ankarskruv per balksko är en häftig överdimensionering. Gissningsvis behöver du 3 för att det ska hålla. Någonting däremellan är nog mer lagom. Bjälkarna A och B får ta hand om punktlaster från den tvärgående bjälken samtidigt som de utsätts för lägre nyttig last. Det jämnar nog ut sig. Ska man räkna på det behövs en måttsättning.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.