Med risk för att riva ner århundradets skrattsalva undrar jag följande:
Kan man hitta någon som river mexitegelväggarna (vit, huggen) på en enplansvilla och bortforslar dem i utbyte mot materialet, eller mot en avsevärt lägre timpeng än "hantverkarnivån" och de ordinarie transportkostnaderna för samma arbete?

• Haha
Freddedan
  • Laddar…
Sannolikt inte, men det beror på att få förstår mexiteglets egentliga värde. Vackert, tidlöst och näst intill helt underhållsfritt, dessutom siar en del om att det är på väg att få renässans. Man kan faktiskt säga att det till och med är ovärdeligt eftersom det inte tillverkas längre.

Det kan också vara så att jag är partisk i frågan :rofl:.

Men det var faktiskt någon här som sökte sten för ett tag sedan. Ska se om jag kan hitta den tråden.

• Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Det hittar du nog inte men du kanske har några barn som vill rensa tegel som för att öka sin veckopeng.

Du borde kunna få 2-4k per pall med rensad mexi men i princip omöjligt att sälja allt.

En fråga till mexiexperten:
Ett altenativ till att riva ner det huggna mexiteglet och sätta putsskivor kunde kanske vara att slipa ner teglet så det inte är så gropigt och därmed inte kräver fem lager puts... GÅR det att slipa ner mexisten eller är det så hårt att stenen består och alla fogarna istället spricker?

Det är ju svintråkigt jobb. Lättare att fylla fogarna.

Se gärna ny fråga!

mexitegel mexitegel skrev:
Sannolikt inte, men det beror på att få förstår mexiteglets egentliga värde. Vackert, tidlöst och näst intill helt underhållsfritt, dessutom siar en del om att det är på väg att få renässans. Man kan faktiskt säga att det till och med är ovärdeligt eftersom det inte tillverkas längre.

Det kan också vara så att jag är partisk i frågan :rofl:.

Men det var faktiskt någon här som sökte sten för ett tag sedan. Ska se om jag kan hitta den tråden.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju svintråkigt jobb. Lättare att fylla fogarna.
Vi vill inte bygga för tjocka väggar, då fönsterna redan nu sitter i höjd med teglets innerkant.

Mexiteglet är inte så hårt. Stenen spricker inte av det men det kan möjligen bli fler lösa stenar som släpper från fogarna. Tror, med betoning på tror, inte att det är någon större risk dock.

Däremot kommer det kosta mer och ta ofantligt mycket längre tid. Dessutom behöver man sannolikt ha rejäla grejor för att ta hand om allt damm för att inte hela nejden ska se ut som Lützen och för att bevara grannsämjan.

Så ja, det är väl kanske görbart men sannolikt ingen bra idé.

mexitegel mexitegel skrev:
Mexiteglet är inte så hårt. Stenen spricker inte av det men det kan möjligen bli fler lösa stenar som släpper från fogarna. Tror, med betoning på tror, inte att det är någon större risk dock.

Däremot kommer det kosta mer och ta ofantligt mycket längre tid. Dessutom behöver man sannolikt ha rejäla grejor för att ta hand om allt damm för att inte hela nejden ska se ut som Lützen och för att bevara grannsämjan.

Så ja, det är väl kanske görbart men sannolikt ingen bra idé.

Tack för ditt svar!
Då får vi återigen välja mellan att riva teglet och ersätta med någon form av isolerblock (eller isolering + putsskivor), eller att putsa direkt på teglet med risk för att få väldigt tjocka väggar och föntser som hamnar långt in i fasaden.

Redigerat:
Ska du inte isolera så blir det inte särskilt tjockt.
En tunnputs bygger bara 5-8mm när du fyllt ut det andra jämt.

• Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.