T
Talexanderommy: Har köpt ett hus från 56 och öppnade lite i väggen vid ett vägguttag. Vad är det för isolering? Materialet väldigt kompakt. Det är ett trähus med panel, papp, stomme, råspont och tretex.
0 svar · 511 läst
·
P
pangelovski: Det blev snyggt i slutändan. Kan se om jag hittar några bra bilder som jag kan ladda upp. Det var svårt att få ett bra fall då hällarna ska vara 3cm men vi märkte att det varierade. Vi har än så länge inte haft problem med fuktskador dock har vi en liten samling vatten på vissa ställen.
3 svar · 1,8k läst
·
S
Stugmannen: [citat] Tack för svar! ska riva all fasad inom snar framtid så då ryker skiten. När jag helrenoverade gäststuga så luktade asfaboarden kräk, så det var gott att bli av med den. Har du fått löst alla dina luktproblem nu efter alla år?
23 svar · 15,0k läst
Gunnar Almgren
Gunnar Almgren: [citat]
3 svar · 2,1k läst
·
M
Markus P: Eller kanske så här, med någon form av klump som man avslutar mot. Den kan man ju fasa eller fräsa in något kul på om man är påhittig. Fast jag är inte säker på att jag förstått dig rätt...
14 svar · 5,5k läst
·
Eklundh
Eklundh: [citat] Tack för svaren. Jag drevar gärna men blev lite osäkert på om jag kunde. Vanligt isover drev eller något speciellt? Det kan inte suga fukt från tegelsten/luftspalt? Gott då kan jag komma vidare imorgon.
4 svar · 3,9k läst
·
Permis
Permis: Jag skall inom sinom tid gjuta en sockel till ett enkelt smidesstaket. Önskar lite råd och tips kring detta, samt lite ide'er kring hur man kan ljussätta desamma med någon smakfull och enkel ledbelysning.
0 svar · 1,2k läst
Z
Zybbe85: Tyvärr är min kunskap väldigt begränsad kring det och det enda jag hittar i ritningarna/dokumenten är att det är enfamiljshus som är platsbyggt.
6 svar · 2,5k läst
·
dd88
dd88: Tänkte sätta spaljé i en pergola och pga placering så blir det svårt att komma åt när bygget är klart, underhållsfritt och minimal risk att det slår sig är med andra ord målet. Vill ha lite grövre material så en regel i kompositmaterial motsvarande 45x95 (max 45x110) är det jag söker efter. Den måste även va slät på alla fyra sidor. Någon som sett något liknande på
0 svar · 1,2k läst
M
Mallan1973: Tips på ett enkelt sätt hur jag bygger en dörr till vårt uterum. Ska vara typ en dörr som till utedass. Det får inte bli för tung. Bredden på öppningen är 110 cm höjd ca 180 cm inte nödvändigt att ha stängt ända upp. Behöver hjälp på vägen med vilket virke som inte blir för tungt samt beskrivning. Tacksam för tips!
0 svar · 1,9k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Testade med min Makita elhyvel och det funkade kanon. Tog några varv.
1 svar · 1,8k läst
T
Tompafix: OJoj ja det var ett par år :D om ni har så mkt att fixa så hade jag nog lagt golvet ända ut. Sedan när tid och lust finns tagit fram sänksågen och öppnat upp hålet för att göra allt synligt igen.
3 svar · 2,4k läst
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Ja
15 svar · 38,7k läst
S
Sesulo: Kan väl passa på att uppdatera ärendet för sakens skull. Hade snickare och konstruktör här som menade att att den inre avväxlingen förmodligen är för klen och att limträbalken under definitivt är det. Han föreslog en förstärkning av balken på ena sidan med plattstål(?) I grov dimension som skruvlimmas och förlängs över vänstra stolpen. Uppdaterar när det är på plats.
6 svar · 4,9k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Varför inte köra på betongskruv? Oavsett, infästningskapacitet för olika skruvar och ankarmassa finns på bland annat Essves hemsida.
1 svar · 1,3k läst
O
ola840: Tack för input! Vet att stolparna inte riktigt fyller sin riktiga funktion utan är mycket för utseendet :) Får skissa lite till och se om jag kanske ska gå ner lite i dimension, ska ändå gipsa över mycket av sidorna så reglarna kan döljas om man vill. Tackar!
4 svar · 2,5k läst
·
Z
zingo: Ska kapa en stor mängd tegelstenar där jag vill ha exakta och fina snitt. Tänker mig att det borde gå att sätta en diamantkapklinga på min Dewalt kapsåg. Hittar skivor med rätt diameter (230 mm) men alla jag hittar har centrumhål 22,2 mm. På kapsågen är hålet 30 mm. Finns det inte skivor med 30 mm centrumhål? Reduceringsringar 30 > 22,2 finns ju men hålet på klingan behöver ju
0 svar · 884 läst
N
NA_Seal: Hej, Älskar egentligen betongtrappan på vårt nyinköpta 40-talshus - men går den att rädda!? Den har en rejäl spricka uppepå "platån". Under till tittar armeringen fram på flera ställen. Intill väggen har en "glipa" bildats vilket dragit med sig att fukt tagit sig ner i grunden. Ovan entrén finns dessutom en balkong vilket kanske komplicerar det hela om man man behöver göra om hela
0 svar · 2,4k läst
·
Ulf Santesson
Ulf Santesson: Hej, Jag har en stödmur som är lagd för några år, jag monterade ett plank genom balkskor som jag borrade ner. Nu skall planket bytas och jag tänker gjuta en klack ovanpå stenmuren som består av större stenar. Jag vill jämna av med en betongklack. Är det någon som har gjort något likande? Tips på minsta djup mot stenarna eller bredd på själva betongklacken?
0 svar · 1,2k läst
D
Anonymiserad 282191: I det fallet har man nog lagt en ekbräda för att täcka ett mellanrum mellan golven när man bytt befintlig bredare dörr,eller tagit upp ett nytt dörrhål.
6 svar · 2,2k läst
·
Cpt-Keso
Cpt-Keso: Dags att bumpa den här tråden, var i en lada idag och tänkte samma sak. Nyfiken på om/hur du fick till det.
9 svar · 3,0k läst
O
ohcin: Hej! Är i färd att sälja min lägenhet och tänkte åtgärda dessa skador innan visning. Är det någon vits i att försöka själv eller bör jag ta in en hantverkare? Är nybörjare men utan tummen mitt i handen.
0 svar · 1,8k läst
·
S
sultanen1: Förslag typ 160 mm uteskruv skråad underifrån för stabilitet/styrka och sedan en spik skråad snett uppifrån för att förhindra vridning.
6 svar · 4,6k läst
·
A
amoreex: [citat] Får nog göra det! Man känner ju rätt väl också om skruven drar eller om de känns mjukt :) Typ som när man skruvar i gips så känner man ju hur mjukt det är
6 svar · 1,3k läst
·
Cruzze
Cruzze: [citat] Helt rätt. Du kan lyfta på plasten då och då och toppa upp om det behövs. Det är ingen raketvetenskap.
3 svar · 3,0k läst
J
justusandersson: Den primära orsaken till knarret är att trappkonstruktionen sviktar för mycket. Ett 90 cm brett plansteg skulle ensamt behöva vara 40-50 mm tjockt för att upplevas som stumt. Därför använder man sättstegen för att stödja planstegen. Planstegets framkant ska ligga dikt an mot sättstegets överkant. Sedan ska sättstegets nederkant vara skruvat i nästa lägre planstegs bakkant.
2 svar · 3,9k läst
·
cederbusch
cederbusch: Har en redig gammal jordkällare där tidigare boende byggt som en sluss bestående av 2 tjocka dörrar. Byggt som en "bur" kan man säga, dvs inte förankrat mot stenväggarna. Det är påbörjat att täta mellan karm och stenen med nått slags bruk och stenar. Vad bör jag fortsätta med? Grovbetong eller murbruk?
0 svar · 1,5k läst
D
dollarone: Hej av nyfikenhet måste jag fråga om det fortfarande är bra utan boom ljud? [citat]
22 svar · 9,8k läst
·
A
Albireo: Tittar på något liknande. Är man ute efter kostnader - tror jag inte att det är en lösning. Vill man uppnå låg installations kostnad = ja Vill man uppnå ett kompakt tak (låg bygg höjd) = ja Kommer inte att mögla eller "ruttna" - sedan får framtiden visa om de är lika effektiva om 50år... Själv tittar jag på en lösning från Kingspan
2 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.