3 657 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Armeringsskydd vid reparation av betong eller puts
Jag har fått lära mig att om man ska göra lagningar där rostig armering blivit exponerad så bör armeringen stålborstas och sedan mönjas. Nu är det ju bara yrkesmålare som får köpa mönja och kanske bara till byggnadsantikvariska åtgärder. Den tidigare ersättaren zinkkromat som väl hade en liknande skyddsmekanism är väl också förbjuden tror jag. Är det någon som känner till någon annan lämplig färg eller annat skyddsförfarande? Färgen ska ju fungera i den starkt alkaliska kalkmiljön.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Vem som helst får köpa mönja?
Här är en bra produkt från caparol som rostskyddar. https://www.caparolfarg.se/produkter/utomhusfarger/metall/industriprimer-1233
Men om du ändå ska laga upp det är det som ovanstående säger, vissa sika produkter är redan med rostskydd, t.ex Quick 506. Men det skadar inte att pensla det innan ändå, antagligen med lös sika eller med färgen.
Här är en bra produkt från caparol som rostskyddar. https://www.caparolfarg.se/produkter/utomhusfarger/metall/industriprimer-1233
Men om du ändå ska laga upp det är det som ovanstående säger, vissa sika produkter är redan med rostskydd, t.ex Quick 506. Men det skadar inte att pensla det innan ändå, antagligen med lös sika eller med färgen.
Jo det finns nog en färg de kallar för mönja och är rödgul som säljs till kreti och pleti men inte innehåller det äkta mönjepigmentet (en blyoxid som anses ge ett mycket bra rostskydd även på delar som redan är rostiga. Jag ska kolla upp Quick 506, det finns ju så många Sikaprodukter att har man bara namnet Sika kan det bli svårletat.L Lerstenstegel skrev:Vem som helst får köpa mönja?
Här är en bra produkt från caparol som rostskyddar. [länk]
Kollade säkerhetsdatabladet, den korrosionsinhiberande tillsatsen tycks vara 0,25-1% (noggrannare än så är behöver de nog inte ange) natriumnitrit. Det förvånar mig att det inte är kaliumnitrit, vill minnas jag läst att silikatfärg bör göras på kalivattenglas för att natriumsalter inte skulle vara bra för betong, men å andra sidan brukar nog frostskyddsväska för inblandning vid vintegjutning nog vara natriumnitratlösning. Kan nog vara bra i kombination med någon rostskyddsfärg.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Tänk på att 506 Quick är just kvick.
Blanda aldrig en full spann då du inte kommer hinna bli av med det innan det satt sig men i övrigt är det en väldigt bra produkt med bra bygghöjd och lättfiltad yta.
Blanda aldrig en full spann då du inte kommer hinna bli av med det innan det satt sig men i övrigt är det en väldigt bra produkt med bra bygghöjd och lättfiltad yta.
Klicka här för att svara