A
Albireo: Hej! Funderar på ett altanräcke (av någon traditionell modell) Längden på ett av räckena är ca 4m. (medför 3st stolpar?) (planerar 3st räcken med liknande utformning) ex. [bild] Funderingar .: 1) Infästning av stolpar till altan. Eftersom underlaget är av plåt, takpapp och isolering är det 300mm till trä / betong. Detta ställer till det med att fästa stolparna till "golvet". Har
0 svar · 3,6k läst
·
D
DoktorJ: Överväger att bygga en altan med stålreglar (100x100x6mm kvadratrör placerade med 600mm bredd) istället för trä vilandes på betongplintar (varje 2m), men går det att använda vanliga justerbara stolpskor för ändamålet? Joma Hero stolpsko klarar ~ 900kg belastning/styck. Det är önskvärt med en så stum altan som möjligt.
0 svar · 1,2k läst
A
Albireo: Hej! Planerar att bygga om vår entré (placera en stor veranda). Ovanför den finns en balkong (ca 1,5m djup) [bild] Idag finns ett stöd på väggen till en utbyggnad (höger på bild) samt en stolpe vid en trappa. (100x100mm) När verandan blir klar, kommer vänstra stödet till balkongen att försvinna. (dvs. måste flyttas på) För att "hitta" en stödpunkt till balkongen bör stödet
0 svar · 2,0k läst
·
jajjemen
jajjemen: Väggen blir en innervägg till ett grillstuga. Timret är direkt från ett sågverk i specialdimensioner samt att det därmed inte är impregnerat. Pelarna är ordentligt förankrade och väggen kommer vara tillräckligt fäst mot pelarna, så detta är inget som oroar. Tillbaka till frågeställningen: Vad kan vara lämpligt att behandla timret med ?
7 svar · 1,8k läst
·
M
mooyoo: [citat] Kan försöka se när jag river en innervägg senare i sommar om jag kan få bort tapeten och se hur det är skarvt. Har rivit en platsbyggd garderob bara än så länge men där är ju inte spacklat bakom såklart. Alternativet är som många andra skrivit, spån + gips eller obs + gips för att få de bästa.
10 svar · 10,7k läst
A
Albireo: Är väl inte "proffs" på detta, (även om jag varit med som samma sak) Det stora problemet är att det tar längre tid för bruket att härda. Om du är snabb på att mura kan det bli problem, (cementen hinner inte härda och trycket på understa stenen blir för högt.) Första varvet - inget problem - andra varvet - inget problem, men tredje varvet måste understa varvet hunnit börja härda.
1 svar · 963 läst
·
J
Jörgen.Cederlund: Vis av erfarenhet vet jag att panelvirket krymper. Vi målade den liggande panelen på boningshuset med svart slamfärg. Efter ett par år så hade panelen krympt ca 10-12 mm. Sån tur var hade jag skruvat dit panelen med rostfria skruv, så det blev till att skruva loss, slå ihop och skruva fast igen. Jag hade tusen gånger hellre spikat dit panelen men jag föredrar en så tät panel som
16 svar · 45,3k läst
·
B
bossespecial: Har du möjlighet så bifoga gärna hela ritningen(y)
1 svar · 2,1k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Hej Tänkte regla upp ett nytt golv i en del av mitt hus där det tidigare låg sten. Tanken var att ställa 145x45 reglar CC60 och kottla reglarna. På detta lägger jag sedan golvspån (22 mm) och sedan parkettgolv. Mellan regel och betong lägger jag mellanlägg av plast. Jag tänkte fästa reglerna med vinkeljärn med skruv och med spikplugg i betongen. Hur grova vinkeljärn skall ta ha och
0 svar · 2,0k läst
useless
useless: Förr i tiden lästes den mekaniska mätaren av en gång per år och byttes bara ut om/när den eventuellt gick sönder (i princip aldrig vad jag minns). I dag byts mätarna var tionde år och nätbolagen vill av kostnadsskäl standardisera mer så att det blir enklare och billigare för dom att underhålla och kontrollera mätaren. Så att mätaren ska sitta ute beror helt enkelt på att det är
24 svar · 3,9k läst
N
NeroW: Försökt googla mig fram hur man gör men hittar inget vettigt, kanske kan få hjälp här :) Jag har aldrig murat eller putsat tidigare så nybörjartips mottages gärna. Det har lossnat en sten ovanför kamininsatsen och hela raden där känns lös. Dessutom är det mycket sprickor och allmänt fult i färgen. Hur åtgärdar jag detta lättast? Tänker jag rätt i att köpa eldfast bruk och
0 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Problemet med elementbyggda trähus är att även tapeten ingår i hållfastheten... Om det bara är en mittregel som ska avväxlas behövs inga grova dimensioner. Det räcker med en 45x95 regel på högkant. Svårigheten ligger ju i att kunna lossa den limmade boarden på ett snyggt sätt. 10 mm furuplywood är nog ett utmärkt ersättningsmaterial.
6 svar · 2,4k läst
·
David-O
David-O: Gissar på drevning med lin.
1 svar · 1,3k läst
·
A
Argastesnickaren: Jag har byggt med grundmäklarnas koncept som är detsamma. Frågor så skicka ett PM så tar vi allt på telefon. Men kort så torrt, tyst och bra isolering.
3 svar · 1,9k läst
Rickard.
Rickard.: I princip ja. Skiljer lite hit och dit mellan olika varianter men det gör ingen större skillnad i verkligheten.
1 svar · 911 läst
H
Harrysdotter: Fortsätter planera mitt bygge, ett fritidshus i Härjedalen i timmer. Kommer att ha timmer utan att klä den i någon panel utvändigt och skulle egentligen önska att ha timmerväggar invändigt också men någon gav mig u-värde 0,88 på timmervägg 15 cm timmer och med 100mm isolering u-värde 0,25 så undrar: Vilket är bästa sättet att isolera en timmervägg på ? Material,( mineralull
0 svar · 865 läst
Birgitta H
Birgitta H: Hej ! Har någon erfarenhet av Gop Ferias altantak ? Hur känns kvalite’n ?
0 svar · 591 läst
S
Stoffe-q: Hej alla! Jag håller på att bygga ett pumphus till poolen. Målet är att få det så tyst som möjligt. Visserligen är det placerat bakom garaget men man vill ju vara lite snäll mot grannarna. Det jag gjort hittills är att placerat murblock på väldränerad grusbotten. Sedan byggt en stomme runt om, så att stommen inte har kontakt med murstenarna. Lagt råspont med takpapp som tak och är
0 svar · 1,0k läst
J
justusandersson: Rapids bästa häftpistol för breda klammer (140) heter R214. Elektrisk och suverän om man ska häfta mycket. Ganska dyr, men håller länge.
5 svar · 2,5k läst
D
Derbyboy: Har tänkt vidare och funderar på att lägga vanliga stora spånskivor 1200x2500mm och lägga skivorna med 1-2 mm mellanrum för att de ska kunna expandera utan att resa sig.
2 svar · 847 läst
·
I
ILoveFunkis: Jag ska ställa en garderob mellan en vägg och en bänk. Garderoben är smalare än mellanrummet, så det kommer bli en glipa mellan vägg och garderob. Har Ni några tips på vad man kan göra/använda? Tack på förhand!
0 svar · 405 läst
B
Blå baronen: Jag måste flytta en trappa som vi har pga att den börjar sjunka inåt plus att lite panel behöver bytas och målas. Hur flyttar man den? Går den sönder om man skulle förankra typ en krok på ena sidan och dra ut den lite med hjälp av bilen?
0 svar · 4,0k läst
·
J
justusandersson: Även till sticksågar finns det olika typer av klingor. Se till att använda en klinga som är avsedd för skivmaterial om du ska såga i MDF.
9 svar · 18,9k läst
J
jurkeller: [citat] Hittade du ngn bra byggbeskrivning?
6 svar · 5,8k läst
A
ati: Murbruk och lecasten täpper ju till igen, men är väl bra att kunna komma in och inspektera vid behov? Skär ut en bit cellplast och fäst den med fogskum, sen fäst en fibercementskiva över hålet så kommer inga oinbjudna gäster in. Då tar det bara några minuter för dig att öppna upp igen vid behov.
1 svar · 1,5k läst
·
M
MasMats: https://www.byggahus.se/bygga/svenskt-containerhus-inspirerat-grand-designs Gör kvarterets coolaste pergola/utetakslösning. Se länken när byggahusmedlemmen går bananas med cortenstål o containrar. Uteplatsen är så fräck så klockorna stannar. Limträkonstruktionerna är hur coola som helst. [bild] Hela byggtråden med underbar skaparglädje:
3 svar · 1,4k läst
H
heathrow: [citat] tack för info ! Hittade en dimensions guide på XL bygg som https://www.butik.xlbygg.se/hoor/api/artikel/artikelgruppfil/53be6e169c218/Dimensioneringstabeller%20limtr%C3%A4.pdf under tabell 8d som gav mig 90x225 så det kan ju vara ett framtida tips.
4 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Helt klart W-takstol.
22 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.