Byggmaterial & Byggteknik
KnockOnWood: Ny, bra, dubbelhäftande tejp: [bild] https://fyndiq.se/produkt/magic-nano-tape-elastisk-tejp-3-meter-12c78a5a1e134731/
Krille-72: [citat] Du klarar dig bra med 6x120. Det handlar bara om att fästa reglarna. När du får på spånet så låser nu allt. En snickare hade dragit i 2 spik=klart.
Mattias_Jo1: [citat] kör ett ytterhörn avslut på båda sidorna
Ernfrid: [citat] Jag har byggmax, jula och biltema i närheten, hade tänkt försöka hitta någon billig lösning idag
Jörgen Ö: Gå in och läs på vad det står om detta på anvisningar på den tillverkare du har använt. EPS är och har aldrig varit ok som ytskikt, i första hand för hållfasthetens skull, flytspackel eller en slipsats är det man normalt lägger ovanpå. EPSCement AB | Användningsområden
Ganlet: [citat] Låter smidigt, men får känslan av att "spackel" är lite för svagt (?) Vill skydda konstruktionen/armeringen snarare än något kosmetiskt. Vad jag kan läsa sig till om lite större/viktigare reparationer verkar det vara någon typ av reparationsbetong. Vet dock inte om det är lika kritiskt här eller går att få bra i och med att lagningen göra underifrån.
Albireo: Utrymmet (ca 8m2 / 16m3) kommer att delas upp i två delar. Den mindre delen kommer att innehålla "teknik" som luft kompressor mm. Den andra delen kommer att bli "kallkällare" (om det lyckas). Just nu är planerna att lägga golvvärmeslang (20mm) i slingor under golvet / under isoleringen, till en liten cirkulationspump som ansluts till en kylare (med fläkt?) i utrymmet som ska hållas kallt.
Isakare: [citat] Ångspärr enligt råd från en snickare. Rev bort alla taklister, tätade alla skarvar i gipsskivorna med latexfog. Målade 3 lager färg noga på väggar och tak, 2 lager 20 eller om det var 30 glans och sen ett lager vanlig väggfärg 7 glans, tapet på de väggar vi ville ha det efter färgen. Färgen blir som ett lager plast och minskar ångtrycket drastiskt. Själva skadan tvättade
EJHermansson: Har fått kontakt och prisförslag från lite olika byggnadsingenjörer för att ta fram nya konstruktionsritningar för växla av. Prisbild från 8000-21 000kr, en blandning mellan tidsåtkomst på 8 timmar och upp till 15 timmar att utföra detta. Är det någon som har koll på vad rimlig tidsåtgång för en sådan beräkning och framtagning av ritning? Skillnaden var ganska stor mellan de
Harald Blåtumme: [citat] Det var träpanel nedersta biten dvs bröstpanel i ett av de misstänkta rummen så det var enkelt att starta utredningen: vi lossade några brädor och inspekterade status där bakom i ett misstänkt hörn. Eftersom vi kunde se tydliga angrepp på bakomliggande skivmaterial så sågade jag bort en bit skiva för inspektion av isolering, reglar, källarvägg. Är det skivmaterial så får
Snickarkirre: Okej det är det som kallas för underspikning och det förstör inte luftningen. Utan då spikar/skruvar man brädorna på undersidan av takstolarna med en glipa mellan varandra på typ 10mm.Så då kan du bara häfta fast isektetsnätet på undersidan av takstolarna innan du smäller dit underspikningen. Skall du ha ståendes panel så måste du först sätta fast en "ströläkt" typ 22x45
MartinS1980: [citat] tack igen, ska ta och prova pluggen och lättbetongskruvarna på ett oömt område och sen slita, dra och belasta så får vi se :) Tack för hjälpen och intresset (y)
KJD: Vi har ett sextiotalshus med källare och betongbjälklag, som har ett vidbyggt förråd, ca 2 x 6 m, enligt skiss nedan, också det med betongbjälklag, men istället på en slags krypgrund. Dock finns ingen ventilation. Behövs det i en sån här konstruktion? Finns ju inget i bjälklaget som kan ta skada (vad jag vet), antar jag borde borra och undersöka så det är solid betong. Någon som
NiklasAlden: Hittat "vippankare" nu och det verkar ju klockrent. Verkar ta betydligt mer vikt än molly och dessutom är de raka vilket gör att jag kan fästa dom i reglarna som är U-formade. Blir nog regel på kortsidorna och konsoler på långsidan. Får lägga upp en bild när det är klar.
Stefan1972: Nä inte avlagringarna men kopplingen kan likaväl vara försvagad på insidan..........Visst det är bara en por som läcker men det betyder ju inte att det är en por genom 5mm oskadat material. Poren kan ju ha blivit för att det är för tunt just där och pytteaningens tjockare på andra ställen så det inte gått igenom än.........
Staffans2000: [citat] Säkert. Men med tidens tand har isoleringsskivan, skingras för vinden. Staffans
Anders243: Jag kan meddela att det fungerade utmärkt. Jag hade inte trott man kunde forma om gängor så lätt mellan två närliggande dimensioner, men som sagt, det verkar ha fungerat fint. Nu sitter 5 st ledstångskrokar fint med nya m10-stift.
Mazen: [citat] Cirkel med vass klinga, ett anhåll av en bräda el långpass för raka snitt. (Såga från baksidan så får du minst fnas på fin ytan) Tänk på att mätta kapytan/kanten innan du målar, tex med vitlim, annars suger det mkt färg och blir oftast flammigt..
FilipHe: [citat] Vad bra. Uppskattar infon. Då kan jag sova lite bättre inatt!
Lasse Morin: Planeringen var inte den bästa, den saken är klar. Jag pratade om att ta ner några träd för att få mer ljus på solpanelerna och en entusiastisk medhjälpare fick mej att sätta igång. Utan tanke på annat än ved. Nu var det här inga grova träd, däremot har jag några riktiga bamsingar som ska bort i höst för att de står på rad, som ridå mot eftermiddagssolen på verandan. Då ska
Britt-Marie Sundman: Tack snälla för att du tar dej tid att svara. Vi tänkte byta till ett kortare gnistskyddsglas men klokare att göra som dej
Robert-san01: Vi har KL och Isotimber stomme. Dock är alla väggar gipsade. Bruk man inte köra med Björkplyfa på väggarna om man vill ha fin och hållbar insida av trä? KL känns lite råspont för mig och det skulle jag inte sätta som ytskikt inne i huset.
Dowser4711: Har du koll på var reglarna är? Om du tar i allt vad du har utan att den expanderar är inte helt ovanligt tecken på att den sitter i en regel.