H
halls: Jag vill installera ett våningsplan till i en lokal som idag har väldigt hög takhöjd. Började räkna på fritt upplagda balkar och tänkte använda IPE stålbalk i yttersta strukturen mot ytterväggarna och sen limträ som bjälklag. Dock är det ganska stort utrymme 4x9 meter. Enligt byggstandard ska man räkna med 200kg/m2 plus egenvikt av konstruktionen och sen kan man som sagt fritt
0 svar · 439 läst
M
Mattwaner: Det blir till att mäta exakt tror jag. Tack för svar /mattias
4 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Min kommentar om vägg 1 är av mer generell karaktär. Murade väggar kan inte vara av obegränsad längd och höjd. Hur långa och hur höga de kan vara beror på typ av material, förekomst av marktryck mm. Om den nya väggen hamnar så att förrådet blir större och görs murad kan jag inte se några problem.
8 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Om du ska kopiera konstruktionen med billigare material måste du utgå från elasticitetsmodulen för de aktuella materialen. De exakta uppgifterna får man enklast från tillverkaren. Antalet skikt i förhållande till tjockleken ger en viss vägledning. Plywooden på bilden verkar inte vara av någon superkvalitet. Generellt så tror jag annars att det är kvaliteten på ytfanéret som betyder
8 svar · 1,6k läst
·
I
ILoveFunkis: [citat] Tack för svaret! Jag vill köpa nya, men det skulle kosta runt 600:- och jag måste prioritera andra saker, så du får gärna förklara efterarbetet mer ingående. Jag hade en plan, men du kanske har en bättre teknik.
2 svar · 705 läst
S
Snickarkirre: Ingen fara bara kul att kunna hjälpa till (y) okej de blir ett golv där som ska gjutas oxå då är de hur lungt som helst då kommer trappen definitivt ligga kvar. Då funkar det säkert med en gjuten trappa oxå då kommer ju plattan hålla emot den. Ja de blir ju helt klart enklast att bygga i trä men det är fullt genomförbart att gjuta oxå. Jo precis det är ju oxå en fördel om det
10 svar · 3,9k läst
·
V
Villa1949: Uppföljning
37 svar · 23,7k läst
·
V
37 svar · 23,7k läst
·
A
Axel bolander: Hej. Håller på att renovera plattan. Har bilat och grävt ner 40 cm i ett av rummen och ser nu att en mellanvägg som jag trodde var bärande (med grundmur under) bara stod på den gamla plattan och kommer att rasa när jag börjar gräva på andra sidan av mällanväggen. Konstruktion 10 cm lättbetong. FRÅGA: kan jag mura upp en klack eller stödmur som håller kvar väggen för att slippa
0 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Jag förutsätter att det är en insjö med sötvatten. Om man tänker sig att däckets bredd är ca 3 meter skulle du behöva en limträbalk (tryckimpregnerad) i storleksordningen 140x405 mm. Som vanligt med limträ så finns det alternativa dimensioner. Även om det är sötvatten är miljön rätt aggressiv. Med stål får man ett underhållsproblem, men det är klart att man kan
1 svar · 2,0k läst
·
P
pbjok: Fönster 130x140cm Alu 4300:-st Massiv dörr 2,5-4k (garanterat något billigare de tagit då det ej är specificerat) ca 90m regel 45x45? 14/m 1260:- skivor OSB 12st skivor 4428:- Gips 30m2 2400:- Ventilation, 2500-4500~ El armatur mm ca 7500~ Färg 3000? övrigt:- 3500~ 30000-35000 Material 55000 för 4 dagars arbete? Och då har väl de säkerligen billigare material än vad jag hittar på en
2 svar · 2,5k läst
·
I
injonil: Någon som vet vad detta är för typ av gångjärn eller rent utav vet var de finns att köpa? Längd 95mm, cc skruvhål 30mm.
0 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag föredrar verkligen MS polymer fog för synliga tätningar. Den är nästan lika enkel att få snygg som byggsilikon men är övermålningsbar och verkar allmänt vara lite bättre på allt.
7 svar · 12,3k läst
S
Sstridsberg: Jag är lite sugen på att få några extra kvadratmeter gräsmatta på baksidan av mitt radhus. Tanken är att riva befintlig mur och sen gräva ur fram till ca 50 cm från garagelängan (någonstans där går min tomtgräns), och sen mura upp från det lilla staketet till vänster i bild, längsmed garagen och sen tillbaka lika långt. Det blir lite mer än 1,5 meter djupt, och ungefär lika
0 svar · 2,2k läst
·
B
bldr: Här finns en trevlig byggbock http://woodhowto.blogspot.com/p/wood-how-to-table-type-work-horse.html?m=1 [bild]
18 svar · 49,1k läst
·
B
bldr: Söker tips på hur man fixar en enkel plattform att sätta mellan två enkelstegar. Ska måla huset i sommar. Två 34 mm plank, men behöver låsa dem på nåt sätt.
0 svar · 2,2k läst
Rickard.
Rickard.: Du kan lägga den vilket håll du vill om du inte ska måla undersidan av takutsticken, då bör du ha sågade nedåt för att färgen ska fästa. Varför vill du använda panel?
9 svar · 2,6k läst
·
B
Broens: [citat] Tack för tipset! -"Demo day " :p
2 svar · 1,0k läst
S
Simon Löfqvist: [citat] Min förklaring är nog bara dålig. Det ser ut som en väv ej knotter
8 svar · 1,8k läst
O
oswim: [citat] Tack! :) Är inte riktigt med på vilken bärlina du syftar på? Smart idé där med väggbjälkarna, kommer ta det en vända till med det i åtanke :)
2 svar · 2,3k läst
·
D
David_Berglund: Det blev hastigt så att vi hittade ett annat hus som vi gillade, så efter att ha kommit en bit på väg beslutade vi att det var enklare att återställa trappan, så alla sättsteg monterades igen och trappan målades om och återställdes som den var. Mycket jobb för inget, men vi trivs bra med nya huset. :)
5 svar · 3,9k läst
B
blomfluga: Fogar ni på utsidan? Det är sommarpartier i aluminiumram… Fog mellan regel och ram?
0 svar · 579 läst
·
J
jonaserik: Nej den har nu varit en vecka nu och då är det ingen fara och behöver inte täckas med plast. Att täcka gör man för att när betongen brinner så blir det varmt och vattnet går ur lite för snabbt och större bitar har en tendens till att spricka. Ska du inte använda den nu direkt så kan du lägga några brädor på och en träplatta så det luftar lite under och ta bort när VP
3 svar · 983 läst
J
jonaserik: Grattis till ett bra arbete :) ser oerhört proffsigt ut :)
14 svar · 2,9k läst
·
H
Hans_H: [citat] Nä, det är inte i källare. Tack för hjälpen!
5 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske idé att köpa färdigbehandlad panel? Kolla på https://www.reftele.com/innepaneler.php?p=innepaneler t.ex. Vi gjorde år 2010 som ni tänker, köpte obehandlad panel, vitvaxade den själva och satte upp. Kvaliteten på ytbehandlingen blev sisådär, då höstrusket gjorde det svårt att stå ute och behandla. Tilltaket köpte vi Södra Skogsägarnas färdig-vitvaxade panel. Gick fort att
1 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ny, bra, dubbelhäftande tejp: [bild] https://fyndiq.se/produkt/magic-nano-tape-elastisk-tejp-3-meter-12c78a5a1e134731/
11 svar · 4,1k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Du klarar dig bra med 6x120. Det handlar bara om att fästa reglarna. När du får på spånet så låser nu allt. En snickare hade dragit i 2 spik=klart.
8 svar · 5,9k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] kör ett ytterhörn avslut på båda sidorna
1 svar · 3,3k läst
·
E
Ernfrid: [citat] Jag har byggmax, jula och biltema i närheten, hade tänkt försöka hitta någon billig lösning idag
5 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.