M
Anonymiserad 282191: Ja,dräller man med skum är det bättre att låta det härda än att kladda ut det.
5 svar · 2,2k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det är hårdbränt massivt tegel.
2 svar · 2,2k läst
Kretikos
Kretikos: [citat] Minns ej märke tyvärr, är en del år sedan. Köpt på Ekesiöö i Bromma innan de blev Bejer. Skulle tippa på att den va 6x160 ungefär.
4 svar · 1,9k läst
Stefan N
Stefan N: Tak, dränering sist fasad.
1 svar · 583 läst
N
Nygge72: [citat] Rent krasst är det ju så, men då jag reglat upp väggen efter befintlig vägg, så blir det lite lite spikläkt att fästa i (även om det räcker) till nedersta raden
4 svar · 1,0k läst
D
dartmogge: Det blev Golvmellanlägg Kährs Tuplex. Ångspärr och ljuddämpande.
3 svar · 2,2k läst
N
Nygge72: Hej, skall spika upp stockpanel med pistol. Hur många spikar ska/bör man sätta vid varje regel, räcker det med 1 mitt på brädan, eller skall man ha 2 ut mot sidorna av brädan?
0 svar · 779 läst
L
Lutte: Den exakta mängden är lagom, den ska bli tunn men inte för tunn. Du får testa dig fram men jag skulle gissa att 50-70 olja är lagom. Sen är det bara o hälla i röret och snurra.
3 svar · 953 läst
T
tobbetk: Varför måste du ha en ny klack ? :thinking: Kan inte den nya VVBn stå på golvet istället ;)
3 svar · 2,9k läst
·
L
Lerhol86: Hej! Hur gick det? Är det isolerat både in- och utvändigt? Går lite i samma tankar nämligen
5 svar · 2,7k läst
·
J
justusandersson: Lite svårt att kommentera när man inte vet vad du är ute efter. Personligen skulle jag aldrig överväga att gjuta två mellanbjälklag i betong i ett småhus. Att du använder omväxlande trä och lättbetong till väggar kan jag inte se några problem med.
1 svar · 2,0k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Jag vet att priset kommer öka då leverantörerna har flaggat för en 30% ökning igen. Dom spår att det dröjer minst 18månader innan marknaden har stabiliserats. Jag hoppas dom har fel.
18 svar · 9,2k läst
H
HEA260: [citat] Tack! Detta ska jag testa!
16 svar · 4,1k läst
·
R
Rolle85: Finns de nån bild / film på detta?
4 svar · 7,4k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Det är bara att inte såga ända ut på den ena så syns det inte. Jag har rivit panelen av många hus och erfarenheten är att dom med rak kant klarat sig betydligt sämre.
7 svar · 7,7k läst
·
Mazen
Mazen: En ryggsåg är stabil och ger fina snitt. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/ryggsagar/ryggsag-120007/
6 svar · 2,8k läst
·
raubtier
raubtier: Toppen tack!
2 svar · 4,6k läst
·
G
guggen: 0-1 get en hyffsat slät yta, men finns även tex 0-0,3 och liknande
5 svar · 1,9k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag skulle tro det men den bör bli svagare och svagare. Hur lång tid det tar vågar jag inte gissa. [citat] Absolut ett bra sätt att snabb upp upptorkningen men knappast nödvändigt. Ventilation och tid gör nog jobbet om än inte lika snabbt.
1 svar · 1,3k läst
1
16386: Den ursprungliga ritningen visar att er lägenhet en gång var en lokal av något slag, kanske en butik, med två rum och inget kök. Utgång mot gatan, i ett fönsterparti. Toalett var utedass på gården. Lokalen har senare gjorts om till en lägenhet, med det inre rummet uppdelat till kök, entré och garderober/skafferi. Det är en del av de senare väggarna du håller på att riva. De är
3 svar · 1,1k läst
·
R
ravve007: Ingen?
1 svar · 714 läst
Z
ZeroKnowledge: [citat] Tack för länken! Jag förstår hur du menar, att man kanske förstärker effekten av hur taket sviktar, men tyvärr går det inte att böja pärlsponten så mycket..Återstår att se hur det ser ut när allt är på plats! Det blir åtminstone en rolig övning i hur man scribe'ar! Vad heter det på svenska, att man scribe'ar? Så jag kan söka lite mer på det sen.
4 svar · 1,4k läst
·
K
keab: Jag har tänkt putsa en svängd sockel/trappsida. Den är konvex med radie 3m, av "Leca" med cementbruk slammat på. Har någon tips (och helst erfarenhet) om hur man får till radien på bra sätt? Ska man t.ex. sätta putsläkt (10-12 mm) som följer krökningen (dvs horisontell läkt) och jobba 90 grader mot hur man putsar en vanlig vägg? Eller vertikal läkt och radiesågad avdragsbräda.
0 svar · 701 läst
plåtrickard
plåtrickard: Vad är det för dimension på skruven? Känner ett flertal snickare som använder grövre dimensioner på skruv för att det drar betydligt bättre
2 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Inte om bjälken bara ska bära gungorna.
3 svar · 1,4k läst
F
Flebbe: Hoppas någon här kan komma med lite smarta tips o råd om vår balkong. Balkongen är en stålkonstruktion med trall där reglarna är skruvade i stålkonstruktionen. Under trallen har man lagt plast och under plasten/ytskikt på undersidan av balkongen sitter någon form av plywoodskiva med lite fall bort från huset. Plywooden har nu blivit rejält vattenskadad, svullen och delaminerad.
0 svar · 1,2k läst
·
B
bossespecial: Jag tycker ni ska maila konstruktören med era frågor. Dröjer svaret kan ni ringa upp honom och be honom bekräfta allt ni pratat om i mailform.
1 svar · 998 läst
·
E
Ernfrid: [citat] Det är lättåtkomligt, på en snickarbod. Man når att byta dem ståendes på en målarpall. Jag vill gärna att min egen snickare gör det, men han är på annan ort och kan inte räkna på det just nu.
3 svar · 1,1k läst
H
halls: Jag vill installera ett våningsplan till i en lokal som idag har väldigt hög takhöjd. Började räkna på fritt upplagda balkar och tänkte använda IPE stålbalk i yttersta strukturen mot ytterväggarna och sen limträ som bjälklag. Dock är det ganska stort utrymme 4x9 meter. Enligt byggstandard ska man räkna med 200kg/m2 plus egenvikt av konstruktionen och sen kan man som sagt fritt
0 svar · 439 läst
M
Mattwaner: Det blir till att mäta exakt tror jag. Tack för svar /mattias
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.