Greshan
Greshan: Jag har inte bilder just nu. Det finns redan en plasmatta.
2 svar · 653 läst
J
justusandersson: Det beror helt på trappdesignen. För golvet behövs det inte. Trappans belastning på hallgolvet är försumbar.
7 svar · 3,0k läst
·
U
Umma01: Han har sett gråblå lättbetong. Min tanke var att de med erfarenhet från att hantera hus från den tiden kanske kunde komma med lite tips på var man kan finna blåbetong gömd, om det ofta användes tillsammans med något annat eller så. Jag fattar, det var en tid då de experimenterade en hel del, inte bara med droger.
13 svar · 3,3k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Ja håller med. Är ett Ikea bord. Men skall säljas så känns mkt jobb..kanske kan enklast å bara kasseras
2 svar · 2,0k läst
·
B
Blaxtar: Jag planerar att köpa ett hus från 1920-talet där säljaren har bilat ur betonggolvet i källaren och gjutit upp med EPS-betong, lagt vattenburen golvvärme och ett tätskikt innan klinkers har installerats. I övrigt så består källaren av lättbetong. Ingen del i källaren är våtutrymme. Är det verkligen korrekt utfört att det skall vara tätskikt på en sådan konstruktion? Borde inte
0 svar · 1,6k läst
G
Glada Snickarn: [citat] Vilken skillnad i pris! Vilken firma var det du anlitade? Gjorde de ett bra jobb? Mvh, Petter
11 svar · 17,1k läst
M
Markus P: Hej, jo då, det gick fint, du kan följa min byggtråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/nu-ryker-dubbelgaraget-det-ska-byggas-klaettervaegg.263524/ Mvh, Markus
9 svar · 11,0k läst
J
justusandersson: Det tror jag beror mycket på om det är ett enkelt eller ett påkostat hus. Till enkla hus hämtade man allt material nästgårds, till påkostade från mycket avlägsna platser. Jag tror man bröt kalksten vid alla västgötabergen i större eller mindre omfattning. Jag är ingen expert, men jag tror inte de är så många. Det finns handböcker. Googla på det.
3 svar · 1,2k läst
·
T
tontho78: Såg just en film på tuben med den tackar.
2 svar · 1,3k läst
W
WallEnberg8: [citat] Fortfarande inte bestämt er eller finns det några erfarenheter att ta del av? Tack
15 svar · 12,1k läst
·
S
Snickarkirre: Oj nja då blir de nog svårt att plugga eller så. De va nog bästa alternativet tyvär (y)
4 svar · 6,3k läst
·
J
justusandersson: 42, 56, 66 och 78 mm breda limträbalkar framställs genom klyvning. De lagerhålls nog mest i mindre höjder. Alla storlekar brukar dock finnas som beställningsvaror. Skruvlimmar du på en 56x315 så blir resultatet jämförbart med 90x315. 2 st 42x315 räcker inte för att komma i nivå med konstruktörens krav.
1 svar · 1,9k läst
·
C
cleverton: Hej, Vi håller på med en totalrenovering där vi nu är inne i momentet att montera nya innerväggar för den nya planlösning på vår betongplatta. Har nu lite funderingar kring hur vi gör detta på bästa sätt. Huset är suterräng. Betongplattan har inte mycket isolering under, 5mm mineralull i torra rum och 10mm i våtrum under plattan. Dock vad vi kan urskilja av ritningar och
0 svar · 1,4k läst
D
Daaaaaniel: Försök isolera utrymmet med plast från golv till tak. Tejpa runt om. Köp en slägga. Tänk tillbaka på din gamla orättvisa mattelärare eller liknande. En stund senare är problemet löst :) Finns garanterat mer sofistikerade metoder. Men men behöver inte alltid krångla till det heller. Tillägg: När jag gjorde liknande körde jag några hål med slagborr så att man väl kommer igenom
1 svar · 1,5k läst
·
tveksamt
tveksamt: Jag hade föredragit att helt enkelt borra hål rakt genom stolpen.
1 svar · 1,2k läst
K
KungAnka: Jag behöver laga några saknade bitar stukatur. Det är inget märkvärdiga krusiduller utan bara rundning mellan tak och vägg, typ hålkälslist. Gipsbruk alltså, och jag såg att Byggmax har. Men när man läser produktbeskrivningen verkar det vara gjort för andra ändamål. Är det gipsbruk som gipsbruk, eller ska jag köpa något helt annat? Från produktbeskrivning "Megaron Gl 5 är ett
0 svar · 2,9k läst
Peppes_Bodega
Peppes_Bodega: [citat] Tack för hjälpen :)
4 svar · 1,7k läst
·
tobbechrist
tobbechrist: Hur gjorde du? nyfiken då jag har liknande fundering
2 svar · 4,9k läst
·
useless
useless: [citat] Jag har gott om tid....
8 svar · 3,7k läst
S
Snickarkirre: Vad är det du skall gjuta? Är det nån större gjuthöjd? De kan ju gå att du kapar av regeln/reglarna som slagit sig där det är som värst eller förslagsvis mitt på formen sen riktar du med ett långpass eller liknade så skarvar du bara där med en ny 45x95 bit. Har regeln slagit sig är det lögn i helvete att få de rakt igen.
4 svar · 1,5k läst
R
RichardRR: Har ett hus från 1964 i blåbetong med putsfasad. Entrén till huset består av ett parti betongglas och ytterdörr. Jag ska nu byta till en rejälare ytterdörr som väger betydligt mer än den befintliga dörren och betongglaset går inte att fästa karmen i samt att jag inte gillar betongglasets utseeende heller. Jag hade nog tänkt att fuska lite och inte mura upp en vägg som sedan putsas
0 svar · 1,2k läst
·
Kristian Ask
Kristian Ask: [citat] Jag grävde ner en tryckt regel på baksidan så går upp över nedre kant. Vi har väldigt mycket sand i jorden så träet håller väldigt länge även under mark.
6 svar · 2,8k läst
Rickard.
Rickard.: Jag tycker silikon är ett klokt val. Lär vara besvärligt att flytta på den men också rätt enkelt den dagen man vill ta ut den.
5 svar · 1,2k läst
K
Kolonistuga Rosa: Hej! Vi bygger en kolonistuga på 25 kvm som mest kommer användas under sommarhalvåret. Vi ska inte ha något vatten indraget, men ett kök med bänkkyl, bänkkyl, spis och ugn. Vi ska ha vedkamin, men när vi inte är där får det duga med värme från kyl/frys, solinstrålning och eventuellt ett element av något slag. Vilken temperatur bör man egentligen hålla för att inte inredning och
0 svar · 514 läst
C
civjohan: Hej! Jag är nyfiken på hur vi bäst kan montera klinker på en vägg utomhus. Väggen är egentligen en 1,8meter hög avskärmning uppbyggt med 95x95stolpar cc600mm. Vad monterar vi utanpå ”reglarna” bäst i ett väderutsatt läge.
0 svar · 1,1k läst
Casaloco
Casaloco: Teoretisk behövs ca 14 säckar grovbetong (25kg)
4 svar · 2,2k läst
S
Snickarkirre: Okej ja då kan du såga upp regtangler istället, de funkar ju ännu bättre. (y) de spelar nog ingen roll om du kör med franskskruv eller typ nån modell av waffers båda sitter ju nått djävulskt. Ja personligen tycker mer om waf-skruvar för skallen är större på dom så du kan dra mycket hårdare utan att skallen dras för djupt och sen så om man inte har en brutal maskin att dra med
14 svar · 4,3k läst
·
Mikael Wallin
Mikael Wallin: [citat] Tack! Jag skummade igenom det och kunde konstatera att min matte inte riktigt är där heller... Men ska läsa igenom det mer noga vid tillfälle och se om vi kan ha det som grund för en bättre algoritm!
19 svar · 2,6k läst
·
L
Lindabell: Stort tack!!! Jag får be om ursäkt, fick ingen notis om att jag fått svar utan sig det nu när jag skulle göra ett annat inlägg. Blir imponerad av all kunskap här och detta gav mig bra underlag till fortsatt renovering. Jag återkommer kanske med nya frågor ☺️ [citat] [citat]
2 svar · 873 läst
·
M
mugatu: Om du har mutterknack så kan du köra med betongskruv. De kan man knacka loss om man vill ta bort allt och spackla jämnt.
7 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.