T
Jag ska fästa golvreglar 45x170 i ramen till ett Attefallshus.

Tänkte fästa dem med vinkelbeslag samt förstärka lite med två 90 mm spik spikad från utsidan.

Har 42mm trallskruv liggandes hemma. Kan man fästa vinkelbeslagen med dem eller måste jag köpa ankarskruv?

Kan och kan... Det blir avsevärt starkare med ankarskruv.

/ATW

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

Tänkte fästa dem med vinkelbeslag samt förstärka lite med två 90 mm spik spikad från utsidan.

Har 42mm trallskruv liggandes hemma. Kan man fästa vinkelbeslagen med dem eller måste jag köpa ankarskruv?
Du kan använda trallskruv , och måste därför inte köpa ankarskruv. Men eftersom ankarskruv är snorbilligt och du ändå kommer behöva handla X antal gånger inför ditt bygge är det läge att köpa ankarskruv och använda.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

Varken trallskruv eller 3,5” spik är lämpliga.
vill du ”förstärka” från utsidan så drar du i ett en sådana här.

https://www.byggmax.se/träskruv-xl-c4-80x120-p24908

Du kan troligen även skippa vinkeljärnen om du skruvar i två från utsidan.

T
GoC GoC skrev:

[länk]

Två sådana från utsidan är alltså mer hållbart än vinkeljärn med ankarskruv?

ClasseClas
T Ejmelie skrev:

Använd balkskor med ankarskruv lämpligtvis.

ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Använd balkskor med ankarskruv lämpligtvis.
Ett annat sätt är att montera en bjälklagsregel som golvbjälkarna vilar på.
Illustration av plintgrundläggning med beteckningar för byggmaterial och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla även byggbeskrivningar. Många bra tips där också. Exempelvis Enkelstugan där bilden ovan kommer ifrån,
https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8790&Doc=Broschyr
Jag tipsar också om Träguiden. Där finns det bland annat en massa konstruktionsexempel så behöver man inte fundera så mycket själv.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
GoC GoC skrev:

[länk]

Det lättaste blir nog ändå att att köra två ordentliga skruvar från utsidan. Är det 8x120 som gäller då eller funkar det lika bra med 6x120?

T Ejmelie skrev:
Det lättaste blir nog ändå att att köra två ordentliga skruvar från utsidan. Är det 8x120 som gäller då eller funkar det lika bra med 6x120?
Du klarar dig bra med 6x120. Det handlar bara om att fästa reglarna. När du får på spånet så låser nu allt. En snickare hade dragit i 2 spik=klart.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.