Hej!
Tänkte ordna med ett skrivbord och har lite funderingar kring hur den ska fästas korrekt.
Tanken är att bänkskivan inte ska ha några ben (om det är möjligt) och alltså sitta fäst på väggen. Utrymmet ser ut som på bilden nedan och det bruna inmålade är alltså bänkskivan:
Jag tänker mig att jag sätter upp regler längs med väggarna på både långsidan och bägge kortsidorna. Väggen är enkelgips och reglarna i stål så det lutar mot expander in i gipsen och försöker kompensera genom att ha många infästningar samt att jag får avlastning från sidoväggarna.
Tänker mig en stavlimmad bänkskiva, tänk typ samma man skulle haft i ett kök. Den borde väl vara styv nog för 2.5 meter eller behöver man ändå komplettera med ett ben på mitten?

Tar tacksamt emot alla synpunkter, är framförallt nyfiken på om det ens är görbart eller om man bör tänka om på något sätt t.ex. genom att fästa i stålreglarna, komplettera med ett bordsben på mitten för att inte få svaj, o.s.v.
Tanken är att ha skärm, dator, m.m. på skrivbordet så belastningen utöver bänkskivan lär ju vara åtminstone 20 kg plus att man ska kunna luta sig mot den förstås.
Tacksam för svar!
EDIT: Råkade beskära bilden fel så man inte ser längden på väggen men det är alltså 2,5 meter. Tror kortsidorna är runt 40-60 cm.
Tänkte ordna med ett skrivbord och har lite funderingar kring hur den ska fästas korrekt.
Tanken är att bänkskivan inte ska ha några ben (om det är möjligt) och alltså sitta fäst på väggen. Utrymmet ser ut som på bilden nedan och det bruna inmålade är alltså bänkskivan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker mig att jag sätter upp regler längs med väggarna på både långsidan och bägge kortsidorna. Väggen är enkelgips och reglarna i stål så det lutar mot expander in i gipsen och försöker kompensera genom att ha många infästningar samt att jag får avlastning från sidoväggarna.
Tänker mig en stavlimmad bänkskiva, tänk typ samma man skulle haft i ett kök. Den borde väl vara styv nog för 2.5 meter eller behöver man ändå komplettera med ett ben på mitten?

Tar tacksamt emot alla synpunkter, är framförallt nyfiken på om det ens är görbart eller om man bör tänka om på något sätt t.ex. genom att fästa i stålreglarna, komplettera med ett bordsben på mitten för att inte få svaj, o.s.v.
Tanken är att ha skärm, dator, m.m. på skrivbordet så belastningen utöver bänkskivan lär ju vara åtminstone 20 kg plus att man ska kunna luta sig mot den förstås.
Tacksam för svar!
EDIT: Råkade beskära bilden fel så man inte ser längden på väggen men det är alltså 2,5 meter. Tror kortsidorna är runt 40-60 cm.
Redigerat:
Sätt stödreglarna i stålreglarna så slipper du gipsexpanders. Ditt längdmått för bordsskivan är ju hemligt men du lär ha ett antal stålreglar att fästa i. Med den längden på bordsskiva behöver du stöd på mitten. Ett ben eller ett vinklat stöd ner mot väggen om du vill slippa ben.
Tack för svar, klantigt av mig att beskära bilden så men längden på långsidan är 2,55 meter.
Försökt googla på att fästa i stålreglar, några tips kring hur man gör det bäst? Känns som det råder delade meningar om huruvida men kör expanders eller inte i dom.
Försökt googla på att fästa i stålreglar, några tips kring hur man gör det bäst? Känns som det råder delade meningar om huruvida men kör expanders eller inte i dom.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Köp 70x22mm, fäst upp dessa som ett U så det blir något för skivan att ligga på för 3 av dess sidor. Skruva fast med träskruv/gipsskruv eller vad du har hemma in i metallreglarna. Vill du ha mer stadga kan du dra i någon typ av gipsankare/molly mellan reglarna. Avsluta med att skruva fast bänkskivan ordentligt i reglarna.
För mer stadga kan du sätta en konsoll eller två mot mitten av skivan.

För mer stadga kan du sätta en konsoll eller två mot mitten av skivan.

Du måste hitta reglarna tror jag, tog "molly" för att fästa en handukshängare i enkelgips och det blev bara skit. Fattar inte hur man kan bygga med det, som tur är är det enda stället vi har det i hela huset som jag hittade...
Ett på 80-talet "fulrenoverat" duschrum. Extra irriterande när det är massiva väggar 2cm bakom gipset.

Molly funkar okej om den har lite större mothåll än en handdukshängare. Den gillar inte sned belastning, med en regel blir det bra.J JohanLun skrev:Du måste hitta reglarna tror jag, tog "molly" för att fästa en handukshängare i enkelgips och det blev bara skit. Fattar inte hur man kan bygga med det, som tur är är det enda stället vi har det i hela huset som jag hittade...Ett på 80-talet "fulrenoverat" duschrum. Extra irriterande när det är massiva väggar 2cm bakom gipset.
![]()
![]()
Hittat "vippankare" nu och det verkar ju klockrent. Verkar ta betydligt mer vikt än molly och dessutom är de raka vilket gör att jag kan fästa dom i reglarna som är U-formade.
Blir nog regel på kortsidorna och konsoler på långsidan.
Får lägga upp en bild när det är klar.
Blir nog regel på kortsidorna och konsoler på långsidan.
Får lägga upp en bild när det är klar.
Klicka här för att svara