4 783 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Putsa källarvägg (innervägg?)
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Hade vi inte märkt av några problem så hade vi förmodligen inte rivit ut det när vi gjorde det, var nog minst femton år sedan vid närmare eftertanke. Men det började lukta "källare", vi öppnade upp väggen i ett hörn och eländet med murkna mögelstinkande reglar och skivmaterial som talade sitt tydliga språk.
Fram med tigersåg och kofotar, på med andningsmask och ut med allt... därefter slipning av alla nakna källarväggar med diamantslip, putsning med lämpligt bruk tex lagningsbruk som vi använde. Det var litet jobb med detta men finns behovet så är det givetvis värt det att få en snustorr och fräsch källare.
Finns många olika system och metoder man kan använda efter tycke och smak och behov, grundprinciperna är välkända - fukt får inte inneslutas och eftertanke vad gäller placering av organiska material.
Fram med tigersåg och kofotar, på med andningsmask och ut med allt... därefter slipning av alla nakna källarväggar med diamantslip, putsning med lämpligt bruk tex lagningsbruk som vi använde. Det var litet jobb med detta men finns behovet så är det givetvis värt det att få en snustorr och fräsch källare.
Finns många olika system och metoder man kan använda efter tycke och smak och behov, grundprinciperna är välkända - fukt får inte inneslutas och eftertanke vad gäller placering av organiska material.
Ja, har man sådana besvär så är det klart att åtgärd krävs. Men många som inte har några problem med fukt verar ju åtgärda bara för att andra har problem.
Jag begriper inte hur det har gått till. Men i vår kåk har träreglar suttit dikt an mot källarmuren med ångspärr (plast) in mot rummet i 50 år. Överallt där jag öppnat och kollat så har det inte funnits ett spår av fukt. Det är ju så man undrar om den där "ångspärren" verkligen är tät?
Jag begriper inte hur det har gått till. Men i vår kåk har träreglar suttit dikt an mot källarmuren med ångspärr (plast) in mot rummet i 50 år. Överallt där jag öppnat och kollat så har det inte funnits ett spår av fukt. Det är ju så man undrar om den där "ångspärren" verkligen är tät?
O Olf Oggler skrev:Ja, har man sådana besvär så är det klart att åtgärd krävs. Men många som inte har några problem med fukt verar ju åtgärda bara för att andra har problem.
Hur öppnar du och kollar?H Harald Blåtumme skrev:Hade vi inte märkt av några problem så hade vi förmodligen inte rivit ut det när vi gjorde det, var nog minst femton år sedan vid närmare eftertanke. Men det började lukta "källare", vi öppnade upp väggen i ett hörn och eländet med murkna mögelstinkande reglar och skivmaterial som talade sitt tydliga språk.
Främst har jag renoverat på grund av andra anledningar. Bytt spånskivor mot gips osv. På en del ställen har jag öppnat lokalt för att inspektera. Men jag har kvar väggar och golv som ärevördiga orörda ännu. Hur det ser ut där under/bakom vet jag inte.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det var träpanel nedersta biten dvs bröstpanel i ett av de misstänkta rummen så det var enkelt att starta utredningen: vi lossade några brädor och inspekterade status där bakom i ett misstänkt hörn. Eftersom vi kunde se tydliga angrepp på bakomliggande skivmaterial så sågade jag bort en bit skiva för inspektion av isolering, reglar, källarvägg.Johan1975z skrev:
Är det skivmaterial så får man gå fram litet varsammare vid inledande undersökning, man kan kanske börja med att borra hål för fuktmätning i reglar mot golvhörn bakom golvsocklar och gå vidare med mer invasiva ingrepp för att inspektera vid behov.
Jag är absolut ingen expert på utredningsmetoder eller bedömningar av resultaten som framkommer, i vårt fall blev det snabbt helt uppenbart vad som stod på. Vi försökte få detta att gå på försäkringen mot dolda fel men det gick inte pga att Anticimex/motsv skrivit en anteckning om "riskkonstruktion" i besiktningsprotokollet.
Vi fick inte ett öre i ersättning, dock fick jag en utförlig beskrivning av hur ett korrekt och fuktsäkert utförande kan se ut, materialval, arbetsmetoder/verktyg osv av en mycket kunnig byggnadsingengör som de skickade ut för att inspektera det vi upplevde som en katastrof vid tillfället. Kunskap är ju också en form av ersättning och det var tillräckligt för att vi själva skulle kunna få ordning på det, proffs anlitades för el, vvs, plattsättning.
Redigerat:
Klicka här för att svara