Hej

Jag ska bygga ett glastak som har bredden mellan 312 och 317cm.
Längden är 450cm.

Jag skulle helst vilja ha dem med 4 fack och hamnar då på glas på mellan 75-76cm, de kommer behöva lite mellanrum på balkarna för fästen etc. Glasen har jag redan koll på, dessa kommer troligtvis bli 6mm eller max 8mm.

Jag har kikat på att använda limträbalkar på 56x225 för att ha långa balkar på längden utan skarv på mitten, går bra att kortla dem på 2-3 ställen om det krävs.
Inre längden kommer vara skruvad i fasaden, yttre längden kommer ligga på 3 pelare med 1,5 meters mellanrum.

Kollat vad de klarar och det står att de kan ta 0,4 kn/m2 vilket jag får till 40kg/m2, (stämmer det?)
Vad jag fått fram så väger glaset mellan 15-20kg/m2 beroende på tjocklek.

Bosatt i södra Skåne så snö är inget jag behöver tänka för mkt på.

Är det någon som har bra koll på bärigheten i limträ eller annan input att komma med?

Vad är det som klarar lasten 0,4 kN/kvm? Det fungerar bra att använda limträ 56x225 som takbalkar. Framtill bör de fästas in i en bärlina av limträ som vilar på stolpar med 1,5 m avstånd. Det duger att använda 42 mm limträ till bärlina. Det ser snyggast ut om även denna är 225 mm hög.

J justusandersson skrev:
Vad är det som klarar lasten 0,4 kN/kvm? Det fungerar bra att använda limträ 56x225 som takbalkar. Framtill bör de fästas in i en bärlina av limträ som vilar på stolpar med 1,5 m avstånd. Det duger att använda 42 mm limträ till bärlina. Det ser snyggast ut om även denna är 225 mm hög.
56x225 limträ ska klara den längden med den belastningen enligt Svenskt trä.
Jag kommer nog inte kunna ha 1,5 mellan stolparna så överväger en större dimension på bärlinan.

0,4 kN/kvm är ungefär detsamma som 40 kg/kvm, det är rätt. Däremot måste det ha blivit något missförstånd eftersom balkens lastkapacitet är helt beroende av dess spännvidd.

J justusandersson skrev:
0,4 kN/kvm är ungefär detsamma som 40 kg/kvm, det är rätt. Däremot måste det ha blivit något missförstånd eftersom balkens lastkapacitet är helt beroende av dess spännvidd.
kollade denna lathund och det var här jag läste lastkapaciteten.
Dvs om jag har 56x225 så klarar den 4,75m spännvidd med 1200cc. Eller läser jag fel? och jag ska ju bara ha ca 750cc

• Skärmdump av en lathund för dimensionering av limträ med anvisningar och inställningar för takbjälkars maximala spännvidd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en dimensioneringsguide för balkar med olika storlekar och deras max spännvidder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har redan kollat att 56x225 räcker till takbjälkarna. Jag förstod bara inte var 0,4 kN/kvm kom ifrån. Men nu gör jag det.

• Gilla
D_ReSk
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag har redan kollat att 56x225 räcker till takbjälkarna. Jag förstod bara inte var 0,4 kN/kvm kom ifrån. Men nu gör jag det.
tack för din input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.