4 097 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Förslag på dubbelhäftande tejp
Hej, jag hade tänkt göra lite special vid rullgardinen för att få riktigt mörkt. Hade tänkt sätta en U-formad plastlist på var sida fönster som rullgardinen får löpa i, och på så sätt förhoppningsvis filtrera bort sidoljuset.
Men då skulle jag i så fall behöva fästa den med dubbelhäftad tejp. Finns det då någon som sitter hårt och klarar lite hantering som kan rekomenderas. Väggen är målad som den skall sitta på i så fall.
Eller är det någon annan som har förslag på lösning för att få det helt mörks så kom gärna med förslag.
Tack på förhand
Men då skulle jag i så fall behöva fästa den med dubbelhäftad tejp. Finns det då någon som sitter hårt och klarar lite hantering som kan rekomenderas. Väggen är målad som den skall sitta på i så fall.
Eller är det någon annan som har förslag på lösning för att få det helt mörks så kom gärna med förslag.
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "monteringstejp"
Monteringstejp
Monteringstejp är ett kraftigt dubbelhäftande tejp som används för att montera saker på olika ytor. Det är ett praktiskt alternativ till traditionella monteringsmetoder som spikar eller skruvar. Monteringstejpen är ofta genomskinlig och kan
Läs mer
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Denna har funkat för mig, dock ej till just ditt ändamål men tejpen sitter 
https://www.bauhaus.se/dubbelhaftan...4MO4RBlLqUHJToZdL01mELtaSZfTsCkxoC0m8QAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/dubbelhaftan...4MO4RBlLqUHJToZdL01mELtaSZfTsCkxoC0m8QAvD_BwE
Skruva hade ju vart önskvärt, men det blir ju svårt med en U-list att skruva fast den, eftersom den måste "ligga på sidan"Karlia skrev:
Vad har du satt upp med den? Onekligen på recensionerna verkar den sitta hårt. I detta fall blir det ju ingen tyngd den skall hålla uppe (i alla fall om man tar en plastlist), så då bör den funka utmärktHenrik.woll skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Har tidigare satt handdukskrokar.
Visst kan det lossna vid onormalt ryck men krokarna sitter kvar än (1år)
Har även använt denna i jobbet då vi monterat trådlösa temperaturgivare på marmorklädda väggar, de har suttit i 3+år. Givarna är ju iof ganska lätta men ändå, det är publika ytor
edit stavfel
Visst kan det lossna vid onormalt ryck men krokarna sitter kvar än (1år)
Har även använt denna i jobbet då vi monterat trådlösa temperaturgivare på marmorklädda väggar, de har suttit i 3+år. Givarna är ju iof ganska lätta men ändå, det är publika ytor
edit stavfel
N Nygge72 skrev:Hej, jag hade tänkt göra lite special vid rullgardinen för att få riktigt mörkt. Hade tänkt sätta en U-formad plastlist på var sida fönster som rullgardinen får löpa i, och på så sätt förhoppningsvis filtrera bort sidoljuset.
Tack på förhand
En av de största tillverkarna erbjuder bland annat dubbelhäftande tejp till sina u-lister, de använder 3M tejp som är uv-beständig, se bara till att allt fett är borta från väggen innan du sätter upp den.
3M har lite kraftigare/tjockare karosstejp som t ex används vid montering av spoilers mm på bilar. Den kan vara värt att prova.
Problemt är nog egentligen struktur och material där den ska fästa. Är det tapet kan yttersta ”lagret/luddet” separera/lossna. Är det en ojämn målad yta så får tejpen inte lika bra grepp.
Problemt är nog egentligen struktur och material där den ska fästa. Är det tapet kan yttersta ”lagret/luddet” separera/lossna. Är det en ojämn målad yta så får tejpen inte lika bra grepp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ny, bra, dubbelhäftande tejp:
https://fyndiq.se/produkt/magic-nano-tape-elastisk-tejp-3-meter-12c78a5a1e134731/
https://fyndiq.se/produkt/magic-nano-tape-elastisk-tejp-3-meter-12c78a5a1e134731/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden