Byggmaterial & Byggteknik
Snickarkirre: Är det skruvarna till stegen genom vangstyckena? Om du vill montera dom dolt så kan du ju mäta skallen på dom å så går du upp nån mm i dimension å borrar ett försänkt hål en cm eller så å sen slår in en rundstav i hålet med lite trälim efter du dragit i skruvarna.
P-son83: [citat] Har inte tillträde än på en månad, så mina uppgifter blir lite flytande.... Bifogar en bild från en mobilfilm på visningen... Här skall det vara högt i tak. På vägg då, eftersom jag bygger inifrån... Vindpapp, isolering, plast, gips. Installationer kommer göras utanpåliggande. Eventuellt plyfa innanför gipsen, sen får man ju göra något med fönster också såklart...
Daniel 109: Det där är inget ställe det blir belastning på. Det kommer att hålla.
bossespecial: Ta gärna några bilder på balkongen samt de delar du är osäker på.
Annaojprag: [citat] Jag sitter i en liknande sits nu närjag renoverar kök i en lägenhet. Hur blev det i ditt fall? Fick du väggarna någorlunda raka genom att sätta gips direkt på timmer?
mexitegel: Försök borra i stenarna och inte i fogen. Vanlig nylonplugg funkar bra.
Markarbetaren: [citat] Är detta något nytt eller har det med klimatzon att göra? Har gjort husgrunder sedan 80-talet, i södra sverige, och sett hur utvecklingen gått framåt från oisolerade plattor till Rockwool och idag 40cm cellplast under plattan. Men isolera utanför plattan var något nytt för mig. Däremot har jag randisolerat stora byggnader, men då har vi lagt en rad 240cm på insidan väggen
Krille-72: [citat] Aj då! ;) Skämt åsido! Problemet med ”Våtrumsväggen” och branschregler när det gäller våtrum är att dom är framtagna för nyproduktion. Fördelen är att badrummen håller om man bygger korrekt. (Nu är visa tätskikt så nya så framtiden får utvisa). Det finns 2 saker som man tittar på när det gäller väggar. 1. Böjstyvhet 2. Framtida infästningar. (Skruva upp
Kirtap66: [citat] Är väldigt nyfiken på gjutningen av torpargrunden. Har samma planer. Behöver man förstärka utvändigt för tryck? Det jag vill gjuta är ca 8000×5500 men ytan är felad på fyra fack.
SpikNykter75: Tack för all input Det sitter inga mer takstolar än den längst fram. Du har nog rätt att det ligger mycket vikt på mittenstolpen i och med regeln som går ut och möter takstolen. Svårt att veta vad som är tillräckligt bara för man vill ju inte att barnen ska få entretaket i huvudet. Isf får nog stolpen sitta kvar tyvärr.
Barriospurer58: [citat] Har också haft en del propellerreglar från Beijer, och visst är det rätt irriterande, men det går iaf att returnera. Byggmax accepterar inte returer på virke, så får man en bräda som vrider sig efter man plockat den så får man leva med det. Håller också med om att det är besvärligt med komplementköp på Beijer, och undviker det ofta. Är det inte bråttom beställer jag
Claes Sörmland: [citat] Det är mer för att skydda dig när ditt hus redan brinner, att du ska hinna ut innan elden har spridit sig. Notera den godkända användningstemperaturen: "Användningstemperatur: +10°C till +40°C." Det beror på att gips inte tål högre temperaturer p g a att kristallvattnet avgår och skivan blir pulver igen.
Azze80: [citat] Är det 28x45 ribbor du har på bilden som är liggande?
percivalor: Tack Lars och Stefan. Ibland är saker så självklara att det blir så obegripligt. :D Trevlig sommar till er!
krissly: Hej, Vi håller på att byta panel på ett hus från 70-talet ( liggande fjällpanel ) och samtidigt skapa en luftspalt då den nuvarande konstruktionen saknar en sådan. Frågan är hur vi bäst gör runt de två stentrappor som finns på huset. Trapporna verkar vara konstruerade så att de ligger an mot grunden längst ner och sedan har en spalt högre upp där tidigare en panelbräda löpt (
fredand44: Japp, men de sitter från var sida, lite omlott. Bättre hade varit med genomgående, nu är det lite obekvämt att swinga sig eller försöka göra push ups.
Mikael_L: Eller endast en lodrät sträva i mitten. Så räknade programmet takstolsboken ut mina takstolar till både friggan och garaget. 2,5 resp 4 meter spännvidd. I detta inlägg finns en bild där takstolen syns, även några inlägg längre ner samt ritning i inlägg #2 https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-6#post-713150
Julla: [citat] Sättningar finns, men de försämras inte längre, grunden är förstärkt. Huset står i sluttning på betonggrund med halvkällare, det också med betongväggar. Grunden är gjuten i många fack. Vad som finns/hur det ser ut under den delen av huset där det inte finns källare: starkt sluttande berg och tjockt med sand över det. Någon syll har jag säkert inte, med den fackgjutna
Mikael_L: Ordna 2 cm glipa, som du drevar.
Daniel 109: Plasten i väggen på undervåningen ska ansluta till plasten i väggarna på övervåningen.
William91: Hej allihopa, Jag håller på och renovera vårat uterum och behöver tips hur man ska fixa till putsen. Är helt oerfaren gällande putsning så mottager tacksamt tips hur man går tillväga. Jag vill putsa upp till betongkanten bör man ta bort den bruna regeln och sen bygga upp med mer lecablock och sen putsa upp? Eller kan man behålla den? Bör man putsa om allt eller går det att få det
Vardagsrum: Nybliven husägare här som klättrade upp på taket för första gången. Hade min misstanke att det var dåligt tätat där avloppsluftaren går ut, då jag sett lite fläckar runt den där den går ner genom kattvinden. Jag hade kanske inte väntat mig att tätning i princip saknades helt.. Inte bara vid avloppsluftaren, utan även vid skorsten och vindskiveplåtar. Det finns dock en ansats
Strontus: Alla finare sten/grusfraktioner blir ju mörkare när de är blöta, för att bli ljusare när de torkar, precis som många andra material.
Krille-72: [citat] Jag hade kört med gypsum. Betydligt enklare att arbeta med när man inte är van.
Dan_Johansson: [citat] Beror på vad man ska använda ugnen till.. Ska man bara baka pizza har man alltid en eld igång, och då blir isoleringen mindre viktig... Ska man baka bröd/laga mat behöver man behålla värmen och då är isolering nödvändig... Vad som är billigare beror på vad man kommer över.. Har man något ställe som säljer vermiculit i större säck och man slipper betala frakt kan det
Dan_Johansson: Prova att söka på forumet, det finns flera trådar med ungefär samma frågeställning.. (y) Lite kort kan man säga att du behöver något som bär upp hela ugnen, man brukar gjuta en platta i ren betong. Sen behöver du något som isolerar mellan plattan och det eldfasta teglet, man kan använda flera olika material, enklast (bäst och dyrast) är att använda en brandskyddsskiva (jag köpte