Skulle vilja varna för Beijers prissättning på virke just nu. Allt är mer än dubbelt så dyrt som hos konkurrenterna. När man kommer hem med 4st 4,2 28x70 och upptäcker att man betalt över 400kr blir man rätt förbannad. Visst har priset på virke gått upp men i min värld har något gått fel här vid justeringen av priser. Har försökt utan framgång påpekat det för min lokala butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visserligen och jag vet att de är lite dyrare men inte mer än dubbelt. Visa bilaga 531392 Visa bilaga 531392Rickard.ag skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Jag brukar alltid förhandla priser på Beijer då jag vet att dom tar höjd för företagsrabatter osv. Inte 50% rabatt på virke såklart men tillräckligt mycket för att det ska vara värt att skita i byggmax är det oftast. Nu verkar mina byggmax priser vara bra mycket dyrare än dina så det spelar nog också in varför det blir så för mig.
Min altanstomme byggdes på i princip 0 spill och den hade garanterat blivigt dyrare om jag köpte ihop det på byggmax i och med allt spill.
Med de sagt så har jag avstått från större byggnationer i år så jag har inte gjort någon jämförelse nyligt så det kan vara så att det är helt annars nu.
Inte fel att varna så folk är uppmärksamma på vad man betalar för men det gäller att man förstår vad man betalar för. Jag betalar t ex gärna lite extra för standardlängder till dom flesta projekt.
Min altanstomme byggdes på i princip 0 spill och den hade garanterat blivigt dyrare om jag köpte ihop det på byggmax i och med allt spill.
Med de sagt så har jag avstått från större byggnationer i år så jag har inte gjort någon jämförelse nyligt så det kan vara så att det är helt annars nu.
Inte fel att varna så folk är uppmärksamma på vad man betalar för men det gäller att man förstår vad man betalar för. Jag betalar t ex gärna lite extra för standardlängder till dom flesta projekt.
Instämmer och det är därför jag åkte in på Beijer för att jag skulle har 4,2 28x70 och det är osäkert vilka längder Byggnax har. Brukar vara +20% inte 110%Rickard.ag skrev:
Jag brukar alltid förhandla priser på Beijer då jag vet att dom tar höjd för företagsrabatter osv. Inte 50% rabatt på virke såklart men tillräckligt mycket för att det ska vara värt att skita i byggmax är det oftast. Nu verkar mina byggmax priser vara bra mycket dyrare än dina så det spelar nog också in varför det blir så för mig.
Min altanstomme byggdes på i princip 0 spill och den hade garanterat blivigt dyrare om jag köpte ihop det på byggmax i och med allt spill.
Med de sagt så har jag avstått från större byggnationer i år så jag har inte gjort någon jämförelse nyligt så det kan vara så att det är helt annars nu.
Inte fel att varna så folk är uppmärksamma på vad man betalar för men det gäller att man förstår vad man betalar för. Jag betalar t ex gärna lite extra för standardlängder till dom flesta projekt.
Trodde det var allmänt känt att Beijer har hutlöst höga listpriser. Däremot ger de kraftig rabatt om man begär offert, åtminstone i min erfarenhet. När jag köpte materialet till garage plattan förra året så fick jag ca 40% rabatt igenom att bara fråga om offert (inte kund sedan tidigare, och privatperson). Tror listpriser var 44kkr och fick offert på 24kkr. Byggmax skulle ha 27kkr för motsvarande grejer (men förmodligen sämre kvalité).
Nackdelen är att man måste begära offert på varje lite sak man ska köpa (om man vill ha rabatt vill det säga), vilket kan bli lite löjligt om man bara ska komplementhandla för ett par hundra. Fick i snitt 30-50% rabatt när jag handlade av dem förra året.
Vad gäller trävaror från dem så var jag inte så imponerad, beställde hammarband från dem, 195x45 4.2m långa. Hälften av dem var så vridna att de borde säljas som propellrar... Fick pengarna tillbaka, men beställning av råspont, takstolar, etc blev från annat bolag (NP Nilsson)
Nackdelen är att man måste begära offert på varje lite sak man ska köpa (om man vill ha rabatt vill det säga), vilket kan bli lite löjligt om man bara ska komplementhandla för ett par hundra. Fick i snitt 30-50% rabatt när jag handlade av dem förra året.
Vad gäller trävaror från dem så var jag inte så imponerad, beställde hammarband från dem, 195x45 4.2m långa. Hälften av dem var så vridna att de borde säljas som propellrar... Fick pengarna tillbaka, men beställning av råspont, takstolar, etc blev från annat bolag (NP Nilsson)
Märkte det för någon månad sen när jag skulle beställa. Trodde det var en bugg just då eftersom de andra kedjorna låg mer jämnsides prismässigt men så var alltså inte fallet. Undrar hur de resonerar eller så har de höjt rabattpriserna till avtalskunderna för att slippa alla mindre köp. När jag för drygt 5år sedan köpte lite material från dem fick jag bra rabatt på det mesta utom just virket där jag bara fick 10% rabatt då de skyllde på dåliga marginaler.
Prismässigt hamnade man ungefär lika som listpriserna på byggmax, dock har ju Beijer ett större sortiment vilket så klart är värt en del.
Orkar oftast inte längre be om priser, bekvämare att klicka hem saker på nätet på stället med lägst listpris. Ibland kan man till och med få de att packa det man beställt och åka och hämta kostnadsfritt.
Prismässigt hamnade man ungefär lika som listpriserna på byggmax, dock har ju Beijer ett större sortiment vilket så klart är värt en del.
Orkar oftast inte längre be om priser, bekvämare att klicka hem saker på nätet på stället med lägst listpris. Ibland kan man till och med få de att packa det man beställt och åka och hämta kostnadsfritt.
Har också haft en del propellerreglar från Beijer, och visst är det rätt irriterande, men det går iaf att returnera. Byggmax accepterar inte returer på virke, så får man en bräda som vrider sig efter man plockat den så får man leva med det.J JSten skrev:Trodde det var allmänt känt att Beijer har hutlöst höga listpriser. Däremot ger de kraftig rabatt om man begär offert, åtminstone i min erfarenhet. När jag köpte materialet till garage plattan förra året så fick jag ca 40% rabatt igenom att bara fråga om offert (inte kund sedan tidigare, och privatperson). Tror listpriser var 44kkr och fick offert på 24kkr. Byggmax skulle ha 27kkr för motsvarande grejer (men förmodligen sämre kvalité).
Nackdelen är att man måste begära offert på varje lite sak man ska köpa (om man vill ha rabatt vill det säga), vilket kan bli lite löjligt om man bara ska komplementhandla för ett par hundra. Fick i snitt 30-50% rabatt när jag handlade av dem förra året.
Vad gäller trävaror från dem så var jag inte så imponerad, beställde hammarband från dem, 195x45 4.2m långa. Hälften av dem var så vridna att de borde säljas som propellrar... Fick pengarna tillbaka, men beställning av råspont, takstolar, etc blev från annat bolag (NP Nilsson)
Håller också med om att det är besvärligt med komplementköp på Beijer, och undviker det ofta. Är det inte bråttom beställer jag mycket småsaker online, är det bråttom så blir det Beijer i sista hand.
Klicka här för att svara