M
marcusL79: Tänkte dela med mig av ett ljudklipp på resultatet. Ställde upp köksfläkt en på max, vattnet ur kranen sprutar för fullt och min fru skramlar i bestickslådan medan jag öppnar och stänger sovrumsdörren. Det blev 45mm stenull, OSB, dubbelgips (förskjutna skarvar) på sovrumssidan, fogat skarvar längs tak, golv och hörn med latexfog. Samt en 35db ljudklassad dörr, drevad och fogad
11 svar · 3,2k läst
·
A
Adamrenoverar: Ja jag är dock osäker på hur konstruktionen är på plattan som är under huset. I höjd med huset lika långt ut som trappan går är ju betong (se det gråa på bilden) men du tror att betongen går ända ner till botten av trappan, dvs till botten av krypgrunden? Hur kan man lättast då dränera detta utan att behöva bila bort antal kubikmeter betong? Betingen vid marknivån sträcker sig
9 svar · 3,0k läst
·
D
Derbyboy: När man spacklar 0-10 mm på golvspån för att jämna av, blir det inte bara smulor kvar efter ett tag där man spacklar 1-2mm? Är det kanske inget problem bör man ska lägga vinylklick alt laminat?
0 svar · 705 läst
J
JimPern: [citat] Tack för inlägget…blir nog så jag gör.
2 svar · 5,5k läst
·
I
Illearne: Använd gran i så fall, klarar av sjön bättre. tall kan fungera om den är riktigt fet (resin)
1 svar · 2,5k läst
·
Cquencer
Cquencer: [citat] Det är vanlig ankarskruv. C4 tror jag. Köp på Byggmax, Bauhaus eller Biltema; kommer inte ihåg.
21 svar · 13,7k läst
·
J
justusandersson: Jag kan inte läsa ritningsminiatyrerna på första bilden. Det är för dålig upplösning. Jag skulle behöva se en sektion på huset också för att förstå sammanhanget. Men det behövs nog inte. Det är en rejäl balk. Nedböjningen blir max L/435, dvs 13,8 mm. Vilket är lite i förhållande till spännvidden. Pelarna räcker också. Lasten per pelare blir under 30 kN. Inget fel ändå att
4 svar · 2,5k läst
·
L
lellef: [citat] Jag brukar köra lite vatten från vattenslangen samtidigt som jag köper för att slippa dammet. Obs jag kör batteridriven kap!
11 svar · 3,9k läst
·
D
Derbyboy: Skulle det gå att flytspackla sådana där dalar? Jag vill inte lägga på mer än nödvändigt och på vissa ställen kommer ju flytet bara vara 1mm. Går det inte sönder när huset rör sig eller man gå på så tunt flyt?
3 svar · 1,8k läst
·
S
Skalbolaget: Nytt tak, fågelskydd? Hur använda, över eller under fotläkten?
0 svar · 766 läst
S
Sodavatten: Tänkte sätta upp en roterande takfläkt som väger 7 kg i sovrummet. Taket är gips med 50 mm regel i bockad stålprofil. Hur fäster jag fläkten på ett bra och säkert sätt?
0 svar · 800 läst
Z
Zannapanna: Bor i en bostadsrätt, tegelhus. Finns en del sättningsskador i byggnaden, vilket tydligt visade sig när jag bredspacklat väggarna och sprickorna tydligt kom fram (har varit 50 laget tapet tidigare) Nu har jag gjort så att jag skrapat bort det jag spacklat från väggen och hackat upp sättningssprickorna för att fylla igen dem med nytt murbruk. Men trots detta så spricker det fortfarande.
0 svar · 3,3k läst
·
J
Anonymiserad 433451: polygrip går fint det med.. Eller mutterknack... Den kan knacka loss skruven från sne gängan... om så är fallet..
6 svar · 3,9k läst
·
H
HaBy01: Bygger nytt hus (i Vsterbottensfjällen) och det visar sig att snickarna inte monterade upp något insektsnät bakom underspikningen då insektsnätet var försenat. Något att vara orolig över? Sprätta loss underspikning och montera dit (och spika nya plank)? Eller ska jag släppa det?
0 svar · 1,3k läst
V
Voh: Hej! Tyvärr, det blev massa andra projekt istället. Många trevliga kvällar har det blivit men inte kring spisen som aldrig blev av. 1. Vet ej, det är ytterst oklart. Tror det beror på hur duktig du är på att argumentera ifall frågan skulle uppstå. Men bortsett kryphål så tror jag faktiskt att det behövs. Jag skulle inte ha sökt dock. 2. Bättre att fråga än att inte fråga
10 svar · 28,8k läst
·
T
Tovin: Jag sitter också och funderar på det här med luftspalt på galvelsidorna. Bygger ett Attefallshus. Fram och baksida är inget problem precis som TS skriver. Men hur gör man på kortsidorna/gavlarna? Struntar man i öppning upptill?
7 svar · 7,0k läst
nero_pelleman
nero_pelleman: Jar en sidobyggnad men stenplattor på jordgolv där jag vill ha laminatgolv (i stället för eller ovanpå). Jag använder den som träverkstad så golv i sten är väldigt opraktiskt (och mörkt) Räcker det med platonmatta på stenplattorna och sen laminatgolvet direkt? Eller är det bättre lägga plastmatta? Nåt mer man skall tänka på?
0 svar · 1,1k läst
Holsa
Holsa: Hej! Jag ska montera bort den här, men fattar inte hur jag ska få loss skruvarna som saknar spår/kryss... Är det någon som stött på liknande infästning?
0 svar · 957 läst
·
H
Hannahkansson: Hej, Jag undrar också hur det gick för er med takfoten. Är precis på väg att bygga hus och måste bestämma hus vi ska göra med takfoten typ nu. :)
6 svar · 12,2k läst
·
P
patrik-k: Det har gått bra. Ser ut som när jag satte upp dem
2 svar · 2,5k läst
raveper
raveper: Det är lätt värt 7-8 tusen för riktiga steg. Blir jävligt bra med en gång.
3 svar · 5,2k läst
·
F
Fixarfia: På delar av byggnaden till en Skånegård är stenarna i grunden synliga utifrån (såsom det var från början) medan andra delar har man täckt med puts eller något annat (inte ännu undersökt vad det är för material). Detta har troligen gjorts på 60-talet. Det ser hyfsat intakt ut. Är det bra eller dåligt att stenarna täckts ur fuktsynpunkt eller bör dessa friläggas? Inte superbra
0 svar · 1,1k läst
·
S
Snickarkirre: Hej! Går ju att lägga på men de blir ju en hålighet underparketten när du tar bort trappnoslisten i metall som du måste shims/spackla upp. Men åkt till en hyrfirma och hyr en handhållen mattstripper så har du gjort bort dom sista stegen på under en timme. Om du nu inte redan är färdig ;)
1 svar · 1,6k läst
·
I
InsidersUnited: Till Ts: om du inte orkar byta pappen så kan man gå över alla spikskallarna med en dutt takklister eller takmassa på varje huvud. Det är ju många, men ditt tak är ju litet
34 svar · 11,4k läst
·
T
Tompafix: Takstolarna bör väl sitta på cc 1200. Så de bör du kunna fästa regeln i. Du kan antagligen komma åt utrymmet från vinden om du vill sätta dit något mer något mer att skruva i. Elen kommer du nog behöva dra den vägen om du inte vill riva innertaket.
3 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Det blir 200 mm cellplast och samma mängd ny betong. Dagens hus byggs på 300 mm cellplast.
3 svar · 2,3k läst
S
sanja Mrvelj: [citat] j iup
24 svar · 196,5k läst
·
L
LukasK: Det jag skulle göra är att öppna upp gipset(?) runt öppningen ca 20-50 cm och sedan se till att göra tillräckligt många infästningar av den yttre regelramen mot den inre (speciellt den övre regeln och den undre/syllen). Finns det diffusionsspärr (plast) där så får du skära upp den på ett sådant sätt så att det går att tejpa ihop med åldersbeständig tejp när du är klar.
4 svar · 1,9k läst
·
Blåsfisk1
Blåsfisk1: Ville bara uppdatera i ämnet: Våra byggare valde på helt eget initiativ att ersätta allt virke som tidigare hade "perforerats" med ankarspik (innan jag han påpeka det...). Så jag är helnöjd med deras beslut, och med resultatet av deras balkbyggande :-)
3 svar · 1,6k läst
·
N
Niklaspe: Är på gång med avväxlingen tror ni en 90x225 limträ räcker för att växla av 2500mm? Eller skall man ta en 90x270 för att vara säker? Svensktakstol 38 lutning, lätt plåttak utan isolering osv. Spånskiva på övervåning inga jätte tyngder. snözon 3. Tänker om det är någon mer som växlat av ett par meter i sitt hus och kan säga vad de använde för limträ storlek.
21 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.