Bara för att förtydliga: 120 i det här fallet handlar om hur många minuter som något ska motstå brand. Varje lägenhet är en brandcell, och det ska alltså kunna brinna i en lägenhet i två timmar innan det sprider sig till en annan. EI 120 är, förenklat, en samling metoder hur man kan bygga något så att det uppfyller det kravet.

Så om man säger att en vägg uppfyller "EI 30" så kan den vara byggt på flera olika sätt med flera olika lager av material, men tanken är att det ska kunna brinna på ena sidan av den väggen i 30 minuter innan branden sprider sig. Typ.

Ett schakt som går mellan lägenheter, särskilt uppåt, är förstås en särskilt kritisk punkt eftersom den heta elden gärna söker sig uppåt i vad som blir en skorsten.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tack för all information, det känns som att det blir bäst om jag tar kontakt med föreningen och hör med dem vad de anser att man bör göra och vilken typ av skiva som är acceptabel att använda så det inte blir något strul sen.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Staffans2000
kemaldev kemaldev skrev:
Tack för all information, det känns som att det blir bäst om jag tar kontakt med föreningen och hör med dem vad de anser att man bör göra och vilken typ av skiva som är acceptabel att använda så det inte blir något strul sen.
Det här de nog inte en aning om.
Du kan inte sätta tillbaka den gamla skivan och låta det vara, som det var?

Staffans
 
Den är ju knäckt på mitten, kan jag sätta tillbaka den oavsett? I två delar då alltså.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här de nog inte en aning om.
Du kan inte sätta tillbaka den gamla skivan och låta det vara, som det var?

Staffans
 
Staffans2000
kemaldev kemaldev skrev:
Den är ju knäckt på mitten, kan jag sätta tillbaka den oavsett? I två delar då alltså.
Aha.
Själv skulle jag iallafall frestas att göra så oberoende av vad någon eventuell regel säger.

Staffans
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Knepiga är att du troligen brutit en brandcell. I flerbostadshus skulle jag inte bli så förvånad om det krävs IE120.

Det går inte att sätta tillbaka allt och gipsa väggen?
Ei 60 brukar det vara mellan Lgh i flerbostadshus.
 
kemaldev kemaldev skrev:
Den är ju knäckt på mitten, kan jag sätta tillbaka den oavsett? I två delar då alltså.
Nej
 
kemaldev kemaldev skrev:
Tack för all information, det känns som att det blir bäst om jag tar kontakt med föreningen och hör med dem vad de anser att man bör göra och vilken typ av skiva som är acceptabel att använda så det inte blir något strul sen.
Det gör du klokt i. Varje Lgh i ett flerbostadshus är normalt en egen brandcell. Det handlar om att om det börjar brinna hos dig ska elden inte kunna sprida sig vidare inom en uträknad tidpunkt. Oftast 60 min enkelt förklarat.

Därför tycker jag det är seriöst av dig att kontakta styrelsen och komma överens om vad du ska göra.
Nu misstänker jag att det är gjutet i rörschaktet mellan våningsplanen så högst troligt så räcker det att ersätta din gamla skiva med en enkelgipsskiva eller tex. Cemeritskiva om man känner för det.
 
  • Gilla
Skip33 och 1 till
  • Laddar…
Jag har rensat off topic.
/Moderator
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.