11 113 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Eternitskiva/Asbest
Bara för att förtydliga: 120 i det här fallet handlar om hur många minuter som något ska motstå brand. Varje lägenhet är en brandcell, och det ska alltså kunna brinna i en lägenhet i två timmar innan det sprider sig till en annan. EI 120 är, förenklat, en samling metoder hur man kan bygga något så att det uppfyller det kravet.
Så om man säger att en vägg uppfyller "EI 30" så kan den vara byggt på flera olika sätt med flera olika lager av material, men tanken är att det ska kunna brinna på ena sidan av den väggen i 30 minuter innan branden sprider sig. Typ.
Ett schakt som går mellan lägenheter, särskilt uppåt, är förstås en särskilt kritisk punkt eftersom den heta elden gärna söker sig uppåt i vad som blir en skorsten.
Så om man säger att en vägg uppfyller "EI 30" så kan den vara byggt på flera olika sätt med flera olika lager av material, men tanken är att det ska kunna brinna på ena sidan av den väggen i 30 minuter innan branden sprider sig. Typ.
Ett schakt som går mellan lägenheter, särskilt uppåt, är förstås en särskilt kritisk punkt eftersom den heta elden gärna söker sig uppåt i vad som blir en skorsten.
Det här de nog inte en aning om.kemaldev skrev:
Du kan inte sätta tillbaka den gamla skivan och låta det vara, som det var?
Staffans
Det gör du klokt i. Varje Lgh i ett flerbostadshus är normalt en egen brandcell. Det handlar om att om det börjar brinna hos dig ska elden inte kunna sprida sig vidare inom en uträknad tidpunkt. Oftast 60 min enkelt förklarat.kemaldev skrev:
Därför tycker jag det är seriöst av dig att kontakta styrelsen och komma överens om vad du ska göra.
Nu misstänker jag att det är gjutet i rörschaktet mellan våningsplanen så högst troligt så räcker det att ersätta din gamla skiva med en enkelgipsskiva eller tex. Cemeritskiva om man känner för det.
Ersätt med en cementbaserad skiva tex;
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-multiforce-tjocklek-12mm
Den är brandklassad.
Vill du vara extra säker sätter du upp två skivor.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-multiforce-tjocklek-12mm
Den är brandklassad.
Vill du vara extra säker sätter du upp två skivor.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Jag har rensat off topic.
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara