Byggahus.se
Kanske har missat något i mina sökningar men hittar inte sedan innan iallafall.

En gammal länga i Mittersta Skåne med gammalt stall i ena ändan och loge i resten skall bli ett garage

dvs det mesta är bara träpanel, samma i tak.
trä, sedan gamlalt etternit-tak på det....

hur skall jag tänka ?
Skall ha grundvärme på vintern via Luft/luft
"stallet" blir "Fin-verkstad"
Logen blir garage där man mekar.
loftet ovan "fin-garaget" kommer jag nog behålla oisolerat.

luftspalt och sedan plast mot yttervägg, sedan vanlig isolering och en gipsskiva eller plyfa innerst ?

motsvarande fråga i tak, primärt håller jag nog öppet upp i nock i garage-delen tänker jag.

tack på förhand :)

Ytterväggar bygga normalt utifrån sett:
Panel, spikläkt,vindduk, isolering, plast och sen gips/plyfa. Ofta har man också 45mm isolering innanför plasten som installationsutrymme. Hur tjock ska du göra väggen? Plasten ska hamna med större delen isolering på utsidan av plasten.

Taket vet jag inte men ska du ha öppen vind ovanför så behövs ingen luftspalt, du har ju vinden. Sätt plast mot takstolar och sen gles 28x70 på det, sen gips

J Johan456 skrev:
Ytterväggar bygga normalt utifrån sett:
Panel, spikläkt,vindduk, isolering, plast och sen gips/plyfa. Ofta har man också 45mm isolering innanför plasten som installationsutrymme. Hur tjock ska du göra väggen? Plasten ska hamna med större delen isolering på utsidan av plasten.

Taket vet jag inte men ska du ha öppen vind ovanför så behövs ingen luftspalt, du har ju vinden. Sätt plast mot takstolar och sen gles 28x70 på det, sen gips
Har inte tillträde än på en månad, så mina uppgifter blir lite flytande....
Bifogar en bild från en mobilfilm på visningen...
Här skall det vara högt i tak.

På vägg då, eftersom jag bygger inifrån...
Vindpapp, isolering, plast, gips.
Installationer kommer göras utanpåliggande.
Eventuellt plyfa innanför gipsen, sen får man ju göra något med fönster också såklart...

Tips där ?

Ok, så om vi börjar med väggar.
En dålig bil

• Skärmdump från mobilfilm som visar ett oupprustat rum med råa träväggar och högt i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.