2,35 låter långt.

Jag byggde ett staket med bland annat 28x45-ribbor och hade ca 2 meter mellan stolparna. Jag fick sätta en ribba i mitten som stöd. Blev rätt snyggt det med faktiskt. Generellt tror jag de flesta brukar köra 1,8 mellan stolparna.

För att det slog sig eller hängde ribbor? Bild?

Risken är att de liggande ribben bli lite banan med åren med så långt mellanrum mellan stolparna, halvera avståndet eller liknande skulle jag gjort.

Jag gjorde det i förebyggande syfte. Dock missade jag att skruva några ribbor och dem blev krokiga (vilket gick å rätta till hyfsat genom att skruva fast dem).

Jag antog redan från början att jag hade lite långt men eftersom jag inte vill gräva fler hål än nödvändigt så gjorde jag så här. Och det verkar fungera bra och ser inte konstigt ut.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gjorde jag, vill man sen måla om de vita ribbiorna sitter de vertikala 45x45orna med tre skruv i varje, bara skruva bort och trycka ut räcket och måla inomhus under tak.

Samtidigt då så kan du behandla de tryckta stolparna med en mörk terasslasyr!

Överliggare känns som att man kan byta när det blir dåliga istl, man måste ju ha plan ölhållare ;)

• Gilla
Azze80 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt där Joachim!! Så får det bli, tänker skruva fast 21x70 ytterpanel som ribbor i 45x45 reglar som i sin tur sitter fast i stolparna! Tänker också ta hellohello's tips med en stående ribba i mitten. Tänker har en sne överliggare i mellan stolparna, storlek osäker. Då det ej är för en altan utan runt huset så kommer jag nog inte hänga där så mycket med en öl :-)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Ska dit med en överliggare också, det är bara grundmålat nu. Fallet va värre än jag tänkt mig och fick göra många justeringar, är inte helt nöjd ännu då det är olika höjder på vänster och höger sida men som det ser ut nu så är kag tvungen att göra så här annars blir glappet på de sista ribborna i nederkant extremt. Har provat och det såg för jävligt ut. Vet ej hur mycket man tänker på de olika höjderna, om det bara är jag eller om det är något man lägger märke till direkt? Postlåda ska även dit och en överliggare som sagt, kanske det tar bort det mesta av höjd skillnaden.

Ganesha: Ofta är det bara du själv som tänker på det - du är den enda som vet om det.

Jag tycker det ser mkt snyggt ut. Marken är ju som den är...

Ja, det är möjligt men jag störde mig så oerhört på det så jag gick ut i regnet och rättade till det. I mina ögon funkade inte alls.., kunde inte sluta tänka på det. Men nu får det vara bra... Har ändrat 5 gånger nu :)

Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
[bild]

Så här gjorde jag, vill man sen måla om de vita ribbiorna sitter de vertikala 45x45orna med tre skruv i varje, bara skruva bort och trycka ut räcket och måla inomhus under tak.

Samtidigt då så kan du behandla de tryckta stolparna med en mörk terasslasyr!

Överliggare känns som att man kan byta när det blir dåliga istl, man måste ju ha plan ölhållare ;)
Är det 28x45 ribbor du har på bilden som är liggande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.