5 141 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Gipsskiveskarv över plywoodskiveskarv
Sida 1 av 2
Hej!
Upptäckte att snickaren lagt gipsskiveskarven över plywoodskiveskarven på en av väggarna i badrummet just vid duschen. Plywooden är 15mm K20/70 900mm, Kartonggips 900mm, Reglar 450cc. Skall läggas folietätskikt och sedan kaklas. Plywooden är skruvad i regeln och gipsen är skruvad med skruv som går 15mm in i regeln. Är det ett problem med skarv över skarv? (Är ett gammalt hus från 70talet, så jag antar att hus/väggar inte rör sig så mycket som vid nybygge).
Upptäckte att snickaren lagt gipsskiveskarven över plywoodskiveskarven på en av väggarna i badrummet just vid duschen. Plywooden är 15mm K20/70 900mm, Kartonggips 900mm, Reglar 450cc. Skall läggas folietätskikt och sedan kaklas. Plywooden är skruvad i regeln och gipsen är skruvad med skruv som går 15mm in i regeln. Är det ett problem med skarv över skarv? (Är ett gammalt hus från 70talet, så jag antar att hus/väggar inte rör sig så mycket som vid nybygge).
Gör om. Gör rätt. Inga generalskarvar i duschen tack. Ingen annanstans heller. Det borde rimligen en riktig snickare veta,G Graphite skrev:Hej!
Hoppas plyfan är skruvad med rätt skruv…
Ja det är nog bäst. Dock hamnar gipsskarven mellan varmt och kallt rörutgång för duschblandaren om man lägger gipsen åt andra hållet. Eftersom blandaren skall sitta mitt på en regel. Kanske inte heller optimalt?Krille-72 skrev:
Plyfan är skruvad med Spånskiveskruv 4.2x41mm FZB skruv.
Inga generalskarvar mellan plyfa och gips. Svårare än så är det faktiskt inte.G Graphite skrev:
”Eftersom blandaren skall sitta mitt på en regel”
Fattar inte riktigt vad blandaren har med plyfa/gips att göra?
Om ni kortlat för en blandare som en extra försiktighetsåtgärd så är det väl en liggande regel? Denna regel behövs inte men är absolut inte fel.
Om du menar att du inte vill ha en stående gipsskarv mellan kallt och varmt i duschen så kan du vara lugn.
Inga generalskarvar som sagt. Det är det viktigaste.
Precis en stående gipsskarv mellan kallt och varmt menade jag. Ok, då får det bli så.Krille-72 skrev:
Inga generalskarvar mellan plyfa och gips. Svårare än så är det faktiskt inte.
”Eftersom blandaren skall sitta mitt på en regel”
Fattar inte riktigt vad blandaren har med plyfa/gips att göra?
Om ni kortlat för en blandare som en extra försiktighetsåtgärd så är det väl en liggande regel? Denna regel behövs inte men är absolut inte fel.
Om du menar att du inte vill ha en stående gipsskarv mellan kallt och varmt i duschen så kan du vara lugn.
Inga generalskarvar som sagt. Det är det viktigaste.
Kanske löjligt men ändå viktigt att förtydliga vad som gäller.G Gabbe1 skrev:
Från Säker vatten:
"Skivor skruvas enligt tillverkarens monteringsanvisningar. Vid skruvinfästning av plywood mot stålregel skall skruv med frisläpp/frigänga användas. Fel typ av skruv eller skruvföljd kan orsaka buktning av skiva mot regel."
Den så kallade ”Våtrumsväggen” är godkänd av samtliga branschorganisationer som är inblandade i våtrum. Det innebär att en enskild bransch inte styr hur väggen ska byggas.
Det viktiga i texten ovan är faktiskt skruven som nämns mot plåtregel. Det är frigänga som är viktigt och borde gälla även träregel. Kanske finns en text om det på tillverkarnas hemsidor?
Vi använder sedan länge träskruv men tillräcklig frigänga till våtrumsplyfa. Många använder spånskruv men vi anser att skallen är för liten för att vi ska kunna veta med säkerhet att skivan verkligen dras in mot regeln.
När det gäller att både gips och plyfa ska skruvas i regel så säger jag hmm.
Om plyfa skivan sitter ordentligt så är det endast med tanke på brand detta är viktigt.
Någon som har annan fakta får gärna lära mig något nytt!
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Inget ovanligt. Dock slarvar vissa med kortlingar mellan reglarna och låter gipsen dra ihop plyfan. Det blir alldeles för klent även om det är reglat 45cc.Viktor.J skrev:
Men med lite plyfaremsor eller vad man nu har att tillgå så blir det kanon!
Ja.G Graphite skrev:
Ända tills du börjar skruva upp saker. Då gäller det att ha en kortling precis överallt där något ska skruvas upp.
Förutom att 15 mm k Plyfa stabiliserar väggen så ses hela väggen som en ända stor kortling där säkra infästningar kan ske.
Sorry, dåligt ställd fråga av mig. Jag menade om det är ok med en vägg där allt är enligt säkert vatten med 15mm plywood etc. men med den enda skillnaden att det är dubbla lager gips istället för ett? T.ex om man vill ljudisolera badrummet eller för brandskydd.Krille-72 skrev:
Inga problem. Blir en stabilare vägg på köpet.G Graphite skrev: