Hej, håller på att riva i lägenheten och hittade en skiva i slutet av väggen som stack ut som jag trodde var en masonitskiva de hade lagt till.
Nu när jag tagit loss en bit av den så märkte jag att det var rör bakom och blev lite nojjig att det möjligtvis kan vara asbest.
Jag frågade bostadsrättsföreningen om de hade någon information om där fanns asbest någonstans i lägenheterna i byggnaden innan vi började riva eftersom att det är en byggnad som är byggd på 50/60-tal och de svarade med att de inte hade hört någonting från de som hade renoverat i alla fall.
Är det någon som är lite mer kunnig som kan svara på om bilderna nedan är asbest eller ej?
Nu när jag tagit loss en bit av den så märkte jag att det var rör bakom och blev lite nojjig att det möjligtvis kan vara asbest.
Jag frågade bostadsrättsföreningen om de hade någon information om där fanns asbest någonstans i lägenheterna i byggnaden innan vi började riva eftersom att det är en byggnad som är byggd på 50/60-tal och de svarade med att de inte hade hört någonting från de som hade renoverat i alla fall.
Är det någon som är lite mer kunnig som kan svara på om bilderna nedan är asbest eller ej?
Det var ju mindre kul höra, ska man anlita saneringsfirma eller ska man försöka plocka ned dem själv i så hela bitar som möjligt själv och källsortera på rätt ställe? Finns en likadan skiva på andra sidan väggen och potentiellt två till på en annan vägg i vardagsrummet.
Brandisolering av ett rörschakt.
Varför skulle du röra den där ??
Troligtvis har fler lägenheter samma skiva över schaktet, kanske alla ??
Skivan är ofarlig där den satt. Blöt ner den med vatten, packa in den i plast, lämna på sopstationen.
Varför skulle du röra den där ??
Troligtvis har fler lägenheter samma skiva över schaktet, kanske alla ??
Skivan är ofarlig där den satt. Blöt ner den med vatten, packa in den i plast, lämna på sopstationen.
Isakare skrev:
Där var tapet över som vi ville ta bort och väggen stack ut där, vi ville jämna ut den då det var fult. Vi visste inte vad som var bakom och det kunde inte brf svara på heller när jag frågade så vi fick kolla helt enkelt.Isakare skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Gips är väl lämpligt men varför ska du röra det öht?
Visste som sagt ej vad det var bakom och kunde ej få svar på det från brf. Det var en utåtbuktning som syntes på väggen och det lät ihåligt så vi ville se vad som fanns bakom. Hade vi vetat att det var eternitskivor och att rör går där hade vi inte rört det alls.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Knepiga är att du troligen brutit en brandcell. I flerbostadshus skulle jag inte bli så förvånad om det krävs IE120.
Det går inte att sätta tillbaka allt och gipsa väggen?
Det går inte att sätta tillbaka allt och gipsa väggen?
Just den kan jag inte sätta tillbaka då den gick itu. Men det finns en likadan skiva (hel) på andra sidan väggen. Och två till likadana på varsin sida på en annan vägg. Hur hade du jämnat ut väggarna?
Vad är IE120? Hittar ingenting på nätet om det.
Vad är IE120? Hittar ingenting på nätet om det.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Korrekt, EI skall det vara.
Du kan inte ta någon av de andra skivorna. Det måste vara skivor på alla 4 sidor för att brandcellen skall vara funktionell.
Du kan inte ta någon av de andra skivorna. Det måste vara skivor på alla 4 sidor för att brandcellen skall vara funktionell.



