Hej!

planerar att fästa en slangvinda i fasaden på huset som är av Mexitegel. Tegelväggen är fristående från stommen då det är en luftspalt mellan. Klarar teglet av att jag monterar en tung slangvinda mitt i väggen, dessutom relativt nära ett fönster, eller finns risken att hela väggen rasar?
 
R
T Tacobob skrev:
Hej!

planerar att fästa en slangvinda i fasaden på huset som är av Mexitegel. Tegelväggen är fristående från stommen då det är en luftspalt mellan. Klarar teglet av att jag monterar en tung slangvinda mitt i väggen, dessutom relativt nära ett fönster, eller finns risken att hela väggen rasar?
Teglet är fäst mot träet med jämna mellanrum så det ska du inte behöva oroa dig för.

EDIT: Allt är ju förstås relativt så "tung slangvinda" kan ju betyda lite allt möjligt. Jag hade kanske funderat mer än en gång innan jag satt upp något monster för 50 meter 1"-slang.
 
R RoAd skrev:
Teglet är fäst mot träet med jämna mellanrum så det ska du inte behöva oroa dig för.
Är det standard på alla fasader med Mexitegel? Vid fönsterbyte har jag inte sett någon infästning mot trät så långt jag har kunnat se.
 
R
T Tacobob skrev:
Är det standard på alla fasader med Mexitegel? Vid fönsterbyte har jag inte sett någon infästning mot trät så långt jag har kunnat se.
Enligt de jag pratat med så är det det (har själv ett hus med fasad av mexitegel). Och tänker man efter så känns det orimligt att ett ensamt lager tegel (av en sort som har notoriskt dålig vidhäftning till bruket) skulle stå utan något stöd 2-3m högt.
 
  • Gilla
Tacobob
  • Laddar…
R
Skalmurar (som mexitegel är) är förankrad i trästommen. De kan dock vara svåra att se då de säkerligen rostat.
 
Tack för svaren. Då verkar det inte vara några konstigheter.
Har ni förslag på plugg att använda?
 
Försök borra i stenarna och inte i fogen. Vanlig nylonplugg funkar bra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.