Tänke montera dubbla skivor brandskyddande gips bakom en kamin. Men vilka ytskikt kan man använda på skivan? Själva gipsskivan är täkt med papp/kartong vad jag kan läsa.

Claes Sörmland
Beror lite på vad syftet med brandskyddet är. Gipsskivor gillar ju inte värme eller värmestrålning från en kamin eftersom kristallvattnet då avgår och de blir porösa. Inte heller pappersbeklädnaden gillar ju värme särskilt mycket men är tåligare än sjäva gipsen. Men om det inte rör sig om ett utrymme som blir varmt/utsätts för värmestrålning så går vanlig väggfärg bra. Eller tapet. Båda är mer värmetåliga än gipsskivan i alla fall.

Om det istället är strålar värme från kaminen så får du fundera på någon annan skiva, t ex kalciumsilikat. Eller murverk.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tror inte gips är godkänd om du inte har rejält avstånd.
Finns speciella brandskydds skivor alternativt någon stenskiva.
Om du använder en stenskiva så tror jag också den ska sitta med distans så där blir en luftspalt bakom.
Använde själv en brandskydds skiva och kunde då flytta bak min kamin närmare väggen.
Så istället för 150 mm till vägg kom vi ner till 50 mm så vi sparade 100 mm.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Det var en typ sådan har här jag funderar på. Kostar väldigt lite i jämförelse med andra brandskyddsskivor men är bla tunnare.

[länk]
Det är mer för att skydda dig när ditt hus redan brinner, att du ska hinna ut innan elden har spridit sig.

Notera den godkända användningstemperaturen:

"Användningstemperatur: +10°C till +40°C."

Det beror på att gips inte tål högre temperaturer p g a att kristallvattnet avgår och skivan blir pulver igen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.