Nybliven husägare här som klättrade upp på taket för första gången. Hade min misstanke att det var dåligt tätat där avloppsluftaren går ut, då jag sett lite fläckar runt den där den går ner genom kattvinden.

Jag hade kanske inte väntat mig att tätning i princip saknades helt.. Inte bara vid avloppsluftaren, utan även vid skorsten och vindskiveplåtar.

Det finns dock en ansats till tätning under nockpannorna, men den har sett bättre dagar..

Jag tänker att det borde finnas profilerade eller expanderande tätband av skumplast eller liknande, ungefär som sådana man har till TP-plåt. Men innan jag letar upp och bestämmer mig för något så skulle jag gärna höra erfarenheter från folk som kanske löst liknande problem som mitt, vad använde ni och hur har det funkat?

Huset är byggt -65. Ytpapp finns under pannorna, men som synes på bilderna är det i princip öppet under nock. Konstigt nog syns eller luktas inget på den lilla vind som finns.

Avloppsluftare i förgrunden, här har det blåst in en del vatten:
Tak med röd takpannor och ett otätt avloppsluftare monterat med bristfällig tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har ändå gjorts en ansats till tätning i nederkant av plåten:
Tak med tegelpannor och dåligt tätad avloppsluftare med synliga glipor och sprucket tätmaterial på takplåten.
Skapa konto

Någon form av äldre, nu ganska spröd plasttätning finns under nockpannorna. Jag tvivlar på att den är tät:
Utsikt från ett tegeltak med sliten tätning under nockpannor, i behov av reparation.
Skapa konto

Tätning ansågs inte behövas under skorstensplåten ”vatten rinner ju neråt..”
Närbild på tak med bristfällig tätning vid avloppsluftare, rostig vindskiveplåt och öppet utrymme under nocken.
Skapa konto

Lyfter man på plåten så ser det ut såhär:
Bristande tätning under takpannor på -65 hus, gammal plast, löv och skräp synligt.
Skapa konto

Närvaro av gammal, spröd plasttätning under nockpannor på ett tak, med synligt öppet utrymme och infällt dagsljus.
Skapa konto

Vindskivorna tar jag tacksamt emot tips på hur man kan täta dem på ett bra vis. Under dem är det fullt av löv och skit, men jag tvivlar på isolervärdet och tätningsförmågan hos detta:
Närbild på en sliten takpannor med synliga mossa och avloppsluftare längst upp vid takfoten.
Skapa konto

Tak med tegelpannor och bristfällig tätning vid skarvar, vindskiva och avloppsluftare synlig.
Skapa konto

• Taknock med sliten ytpapp, växtlighet och avloppsluftare som behöver tätas.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.