Nybliven husägare här som klättrade upp på taket för första gången. Hade min misstanke att det var dåligt tätat där avloppsluftaren går ut, då jag sett lite fläckar runt den där den går ner genom kattvinden.
Jag hade kanske inte väntat mig att tätning i princip saknades helt.. Inte bara vid avloppsluftaren, utan även vid skorsten och vindskiveplåtar.
Det finns dock en ansats till tätning under nockpannorna, men den har sett bättre dagar..
Jag tänker att det borde finnas profilerade eller expanderande tätband av skumplast eller liknande, ungefär som sådana man har till TP-plåt. Men innan jag letar upp och bestämmer mig för något så skulle jag gärna höra erfarenheter från folk som kanske löst liknande problem som mitt, vad använde ni och hur har det funkat?
Huset är byggt -65. Ytpapp finns under pannorna, men som synes på bilderna är det i princip öppet under nock. Konstigt nog syns eller luktas inget på den lilla vind som finns.
Avloppsluftare i förgrunden, här har det blåst in en del vatten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har ändå gjorts en ansats till tätning i nederkant av plåten:
Logga in
Skapa konto
Någon form av äldre, nu ganska spröd plasttätning finns under nockpannorna. Jag tvivlar på att den är tät:
Logga in
Skapa konto
Tätning ansågs inte behövas under skorstensplåten ”vatten rinner ju neråt..”
Logga in
Skapa konto
Lyfter man på plåten så ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vindskivorna tar jag tacksamt emot tips på hur man kan täta dem på ett bra vis. Under dem är det fullt av löv och skit, men jag tvivlar på isolervärdet och tätningsförmågan hos detta:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto