Jag ska bygga ut sommarstugan med en ca 3,5m bred utbyggnad, i Jämtland.
Skissar nu på takstolarna som jag ska bygga själv. Tänker mig att skruva plankor istället för spikbläck, typ 145 och 95 eller vad som finns på brädgården.
Vad är lämpligast av övre eller nedre takstolen? (45x145 i båda stolarna)
Eller har någon en ritning på liknande storlek av takstol?
Takplåten som jag ska använda är 2,5m kommer det passa bra tro?
Skissar nu på takstolarna som jag ska bygga själv. Tänker mig att skruva plankor istället för spikbläck, typ 145 och 95 eller vad som finns på brädgården.
Vad är lämpligast av övre eller nedre takstolen? (45x145 i båda stolarna)
Eller har någon en ritning på liknande storlek av takstol?
Takplåten som jag ska använda är 2,5m kommer det passa bra tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På så kort spännvidd som 3.5 m behövs väl knappt någon fackverkslösning. Men annars rent generellt så är den nedre bilden bäst men den måste kompletteras med ett vertikalt stag (regel) från nocken rakt ner till underliggaren.
Eller endast en lodrät sträva i mitten.
Så räknade programmet takstolsboken ut mina takstolar till både friggan och garaget. 2,5 resp 4 meter spännvidd.
I detta inlägg finns en bild där takstolen syns, även några inlägg längre ner samt ritning i inlägg #2
https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-6#post-713150
Så räknade programmet takstolsboken ut mina takstolar till både friggan och garaget. 2,5 resp 4 meter spännvidd.
I detta inlägg finns en bild där takstolen syns, även några inlägg längre ner samt ritning i inlägg #2
https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-6#post-713150
Klicka här för att svara