Jag ska bygga ut sommarstugan med en ca 3,5m bred utbyggnad, i Jämtland.
Skissar nu på takstolarna som jag ska bygga själv. Tänker mig att skruva plankor istället för spikbläck, typ 145 och 95 eller vad som finns på brädgården.

Vad är lämpligast av övre eller nedre takstolen? (45x145 i båda stolarna)
Eller har någon en ritning på liknande storlek av takstol?
Takplåten som jag ska använda är 2,5m kommer det passa bra tro?

Två tekniska ritningar av takstolar med måttangivelser för en planerad utbyggnad av en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På så kort spännvidd som 3.5 m behövs väl knappt någon fackverkslösning. Men annars rent generellt så är den nedre bilden bäst men den måste kompletteras med ett vertikalt stag (regel) från nocken rakt ner till underliggaren.
 
  • Gilla
rosangen
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
slpema och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.