Viktor.J Viktor.J skrev:
Körde CC30 med 45X95 :)
Aj då! ;)

Skämt åsido!

Problemet med ”Våtrumsväggen” och branschregler när det gäller våtrum är att dom är framtagna för nyproduktion.

Fördelen är att badrummen håller om man bygger korrekt. (Nu är visa tätskikt så nya så framtiden får utvisa).

Det finns 2 saker som man tittar på när det gäller väggar.
1. Böjstyvhet
2. Framtida infästningar. (Skruva upp blandare, spegel, etc)

När det gäller böjstyvhet så räcker 45x45 reglar 45 cc. Men för SÄKERHETS skull rekommenderar jag 30 cc med 45 reglar.

Sedan 15 mm k plyfa följt av 1 lager gips.

Vårumsväggen är testat och godkänd. Den säger 45x70 regel 45 cc.
Vid annan konstruktion rekommenderas att. Sakkunnig lämnar ett utlåtande. (= Någon att skylla på:rofl:)

Egentligen ska man alltså ta in en konstruktör till varje projekt där väggen avviker åt fel håll för att vara på den säkra sidan.

Hur vet jag detta?

Då vi arbetat med detta sedan ca 20 år så valde vi tidigt att kontakta en konstruktör när Våtrumsväggen tog fram. ( 2014 tror jag).

Konstruktören är en äldre herre som numera gått i pension. Han sa såhär. ”Krille” du har ju byggt egna ställningar. Den värsta jag har sett var när ni hade lagt en 22x70 bräda som ni la bomlaget på. Sen låg det en trave takpannor på bomlaget. Minns du att jag sa att ni skulle byta till en 22x95:a? Sen skrattade han”.

Sen kom vi in på frågan om badrum. Han skrev ett utlåtande att 45x45 45 cc räcker. Sen ringde han och sa. ”Kör 30cc ifall det kommer en ung besiktningsman”.

Jag vill poängtera att vi ALDRIG slarvar med badrum. Peppar, peppar. Alla badrum har klarat sig hittills. Jag vill absolut inte få någon att slarva.
Men 45x45 cc 30 räcker. Men har man möjligheten ska man givetvis köra minst 45x70 cc 45.

Ju högre och tätare dimensioner. Desto stabilare vägg.

Ska tilläggas att Våtrumsväggen inte är en branschregel. Endast en testad konstruktion som är godkänd av samtliga branschorganisationer som pysslar med badrum,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.