S
Snickarkirre: Har du ingen regelsökare så brukar det funka att lysa med en ficklampa eller nått med släpljus. Då brukar man kunna se gipsskarvar eller vart den är skruvad. Hittar du på ett ställe brukar det va läktat på c/c 300 i tak.
2 svar · 1,1k läst
S
Snurresprett: Hej, Vi har precis börja bygga ett stenhus. Nu står vi valet och kvalet gällande vilken typ av icke bärande innerväggar vi ska ha. Antingen "vanlig" lättvägg (70 mm regelvägg med isolering och OSB + gips på varje sida), eller en murad och putsad lecavägg (95 eller 125 mm verkar vara det som gäller). Vilken vägg är bäst? Billigast? Ljudisolering? Är det meckigt att hänga upp saker
0 svar · 654 läst
Tomture61
Tomture61: Till tak och väggar https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113 Till golv https://www.byggmax.se/byggfix-3kg-p01210
2 svar · 3,3k läst
·
R
Richard Ahl: This is the best I can do....for now [bild]
1 svar · 1,4k läst
·
MrJay
MrJay: Det finns flera skolor och preferenser hur man bör göra, man kan skippa det helt om man vill men har du radon bör du ta hand om det genom radonslang och rörtätningar. Som sagt, prata med din KA - han borde veta din marksituation ser ut och om du behöver göra någon specifik åtgärd eller ej. Personligen har jag hängslen och livrem när jag bygger och plastfolie har aldrig skadat.
18 svar · 5,1k läst
Karlia
Karlia: Jag är långt ifrån expert men tänker att målad limträ är tåligare. Roligare att jobba med också, luktar gott. Jag gjorde en återvinningslåda med limträ och lister. För att få snygga kanter fick k-rauta såga till bitarna åt mig - jag behövde bara såga till de bitar där jag räknat fel..
7 svar · 12,4k läst
·
surris
surris: [citat] Räknade bara lite snabbt på att du har 170mm isolering med lamda 0,04 då blir det 0,235=1/(0,17/0,04). Med Resterande delar av konstruktionen hamnar det runt 0,2. U-värdesberäkning är lätt, energibalansberäkning tar lite längre tid. Säkerställ exakt vad som behövs.
8 svar · 4,4k läst
·
J
Jeppe__: Hej, Jag har en legstuga med cementpannor på taket och jag tänker bygga om det till ett hönshus. Jag hade tänkt bygga hönsgården ut från sidan på lekstugan och behöver fixera utegårdens stolpar i svallet/läkten under tegelpannorna. Finns det någon bra sätt eller ett fäste för liknande? Jag skulle alltså vilja ha en slags balkskor som är lämpliga att fästa i svallet som sticker
0 svar · 842 läst
N
nova383: HEj. Tack för synpunkterna. Nu blev det vanlig isolering iallafall. Det gick bra att pussla in med lite envishet och tålamod. Kan ju bli väldigt dumt med fogskum om nåt skulle behöva bytas där senare.
4 svar · 2,2k läst
1977bjorn
1977bjorn: Förmodligen inte. Men gips är bra för ljudisolering. Eftersom db-skalan är progressiv så är det svårt att omsätta. Säg -2db mindre på ett lager gips (kvalificerad killgissning). Då -3 db i detta fall halverar ljudet så är ju -2 db lite mindre minskning, typ 2/3. Är ljudet jättehögt så blir det markant skillnad. Är det redan på väldigt låg nivå så blir den upplevda effekten
1 svar · 1,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det går väl att flytta var du drar skruven i skåpet några centimeter? Så att du med den (högra?) skruven kommer mitt i regeln.
1 svar · 961 läst
·
A
adzis: [citat] Tack!
4 svar · 1,0k läst
·
A
4 svar · 1,0k läst
·
M
mangefager: [bild] [bild] [bild] Hej! Jag har gjutit en bänkskiva i betong för mitt utekök och är relativt nöjd med resultatet, men jag hade lite svårt att vibrera skivan ordentligt när vi gjöt, vilket har resulterat i mycket små luftbubblor (porer) i skivan. Nu undrar jag vad bästa sättet att bli av med dessa är? Har läst på lite att man kan försöka sikta betongpulver och blanda med vatten
0 svar · 4,4k läst
·
A
Annaonym: [citat] Har du hittat mer info? (Jag är också på jakt! )
1 svar · 3,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kalkputs, det är en klistrig historia så det geggar fast fint på nätet. Det består av släckt kalk och sand. Exempel på säckprodukt: https://www.bauhaus.se/kalkbruk-grov-cs-i Som sagt, minst två påslag, kanske tre. Du bygger kanske 5-7 mm per påslag så genom att titta på den gamla putsens tjocklek så får du en känsla för antalet påslag. Putsen är väldigt frätande så skydda
3 svar · 1,1k läst
·
R
Richard1234: [citat] Hittade denna bild i en annan bruksanvisning, den verkar vara korrekt? [bild]
8 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: Vatten...
6 svar · 755 läst
useless
6 svar · 755 läst
Kofötterna
Kofötterna: Tanken är att väggen ska bli jämn innan taket ska dit, men däremot är den välvd(rund trapp på andra sidan väggen, så en del av den är en nisch), så det blir någon form av måttning som du säger. Sjysst, då vet jag hur jag går tillväga. Många tack!
2 svar · 1,0k läst
Oldboy
Oldboy: Det som förefaller kunna bli problem med är nog golvspånskivorna. Spånskivor och fukt är ingen bra kombination. Men det beror på hur fuktigt/blött det blir på golvet av ankorna. Oavsett så är det ju bara att följa upp någon/några ggr/år. Skulle golvspånet, eller ngt annat, visa sig ha problem så är det bara att ta tag i det då. Det är då man är glad för enkla konstruktioner,
3 svar · 1,2k läst
·
1
16386: Det skiljer sig ju åt mellan kommuner, men kräver inte kommunen någon konstruktionsritning i bygganmälan? Eller med andra ord, behöver du inte anlita en konstruktör? (Nu har jag antagit att fastigheten omfattas av en detaljplan - jag tycker det ser ut som ni har en granne nära.)
1 svar · 949 läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Oj det här borde egentligen någon annan svara på men på 50-talet kanske YAL användes och den är nog på alla sätt sämre än även den billigaste som finns i handeln idag.
6 svar · 4,6k läst
J
jonko: Ta en fin borr och borra bort så mycket det går av pluggen och dra/skruva sen ut skruven med lämplig tång.
11 svar · 5,9k läst
·
A
anaitis: Nej. Det är bara måtten som gör att deras vanligaste användning är pelare respekt balk.
1 svar · 1,3k läst
F
Fredrikalteblad: Hej! Byggde ut väggen i uterummet, tänkte först sätta panel men skulle nog vilja ha fortsättning med putsvägg. Hur går jag tillväga då? Sätta gipsskiva? Vad för bruk?
0 svar · 804 läst
·
Stampen
Stampen: [citat] lite så, räknar jag med att jag inte träffar regel och det visar sig att det är en regel så är ju 40 mm i gips+spån+regel bättre än bara gips och spån, men visst, är det något tungt så kan man ju byta till en längre, den tillverkaren skickade med etc.
7 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Vi har ett rum i källaren med uppreglat trägolv. Har nyligen rivit ut det pga. Trasigt avloppsrör. Liten vattenskada men det var fritt fram för råttor via det trasiga röret. Det rummet gjordes vid en ombyggnad ca. 1960. Där låg plank ingjutna i betongen, spik i plankorna var ingjutna med skallarna ned i betongen. Sedan låg det ett tjock lager tjära över betong och plankor. Golvreglar
5 svar · 2,6k läst
R
raderat: [citat] Han försökte vara lite lustig och anspelade på att du och många andra inte riktigt vet vad cement är. Dvs ni blandar ihop cement med cementbaserat material (tex betong). Han har ju förklarat flera gånger att cement är ett bindemedel, ett pulver. Man bygger inte väggar av pulver. Man använder cement som ett bindemedel tillsammans med andra ingredienser för att skapa ett material
12 svar · 3,2k läst
G
Gabbe1: Om du klämmer fast cellplasten mot sockeln med läkt och långa skruv. Då kan du sen skruva en sockelskiva i läkten.
8 svar · 3,0k läst
useless
useless: [citat] Eftersom det är samma temperatur på båda sidor i det här fallet så är valet av fuktspärr inte så kritiskt vilken sorts fuktspärr man väljer. Det viktiga är att fukten hålls på rätt sida.
5 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.