G Gabbe1 skrev:
Jag skulle lagt den ovanpå betongen.
MrJay MrJay skrev:
Gjöt själv två plattor i veckan. Plastfilm på 0.2mm är till för att förhindra fukt i ångform att tränga upp. Sedan att det även förhindrar radon (om man inte lagt radonslang) är ett plus. Finns redan många trådar om det, sök och ni skall finna..

Markduk och makadam förutsätter jag man lägger om man tänkt gjuta betongplatta, vore rätt dumt annars.
tack!

Skulle det fungera att lägga massivt på betongen även om man har folien mellan cellplasten?

Kommer använda albabalk antagligen, det förändrar inget antar jag?

MrJay
Har massivt trägolv, åldersbeständig folie mellan första och andra lagret cellplast. Det verkar råda delade meningar här i tråden gällande plastfolie så jag råder dig att prata med din KA innan du går blint på någons råd.

MrJay MrJay skrev:
Har massivt trägolv, åldersbeständig folie mellan första och andra lagret cellplast. Det verkar råda delade meningar här i tråden så jag råder dig att prata med din KA.
Tack!

En del säger att man inte ska lägga fuktspärr på kalla sidan, vilket i teorin skulle betyda att man inte behöver någon spärr alls? Så länge bostaden är uppvärmd. Eller tänker jag fel?

Kommer ej att ha golvvärme i plattan

MrJay
Det finns flera skolor och preferenser hur man bör göra, man kan skippa det helt om man vill men har du radon bör du ta hand om det genom radonslang och rörtätningar. Som sagt, prata med din KA - han borde veta din marksituation ser ut och om du behöver göra någon specifik åtgärd eller ej. Personligen har jag hängslen och livrem när jag bygger och plastfolie har aldrig skadat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.