Byggmaterial & Byggteknik
Snickarkirre: Hej! Ni kan ju klyva kilar av reglar och lägga på uppe på den befintliga reglingen och sen på med läkt och sen taket. Åt vilket håll vill ni ha takfallet åt? Om man följer dom långa reglarna så syns ju kilarna minst tänker ja. Men vad är det för dimension på reglingen? Det ser ut att va ganska lång spännvidd på de. Kanske är en synvilla eller hänger taket lite? Bor ni
Snickarkirre: Tja! Om du vet hur reglingen ser ut i väggen ovanför så hade du ju kunnat dra ett snedstag i vardera ände av balkongen och förankrat i väggens stomme? Du åker ju på att ta bort nån panelbräda för att komma åt men borde inte vara nått större ingrepp.
Dannnnnnne: Nej det är det som ligger i handlådan idag så det är ingen jätte tyngd. Tänkte köpa några sådana krokar och hållare till verktygstavla och skruva upp
Dubadai: Hej, Long time lurker här på forumet, men har precis köpt min första bostadsrätt och då kände jag att det var lagom att lägga in min första post. Lägenheten är i fint skick och är inga större saker som behöver göras, däremot skulle vi vilja göra väljande: Byta klinkers i hallen (med eventuell golvvärme) Måla tak och väggar (verkar vara fiberväv på vissa ställen, måste
fuentes: Hej! Har gjort ett runt hål (ca 30 cm diameter) i lecablock för en fläkt. Ramens fästyta är dock ganska snål, vilket innebär att jag måste fästa fläkten ett par cm in på lecan, från hålet sett, i 4 punkter. Vad är bäst? Vågar man ge sig på skruv och plugg, eller är risken stor att lecan krackelerar så pass nära kant? En annan tanke är att limma, då sitter den där den sitter
Enber: Ska nog lägga till att utsidan är en tegelvägg (med en liten luftspalt mellan lättbetong och tegel), så där kan jag nog helt enkelt lägga karmen mot insidan av tegelöppningen
Alko: Hej,jag har en diskho (Stala Jazz P-40PT) som ligger i ett anpassat hål i uteköksbänken som på bild. På undersidan av det lilla utrymmet runt den lite upphöjda plåtkanten har jag limmat en medföljande gummilist, men den når knappt att täta mot betongkanten, och vid regn rinner det en massa vatten ner under hon där jag vill kunna förvara saker. Funderar på hur man bäst tätar såna
Karthago: Jag renoverar ett av rummen i huset och i samband med det så tänkte jag ljudisolera en av väggarna (till ett annat sovrum). Befintlig vägg är en plankvägg. Min plan är att Sätta akustikprofil på plankväggen och två lager Ultra Board (tung fiberförstärkt gips) på den. 10 mm tomrum 70 mm stålreglar isolerat med stenull och med två lager Ultra Board på. Nu till frågan: i de
straffarbete: [citat] Jag köpte mindre dimension på kvartsstaven så att den var lättare att böja, och så sågade jag av den i vinkel på något ställe där det svängde som mest. Blev väl en del glipor till slut ändå i ärlighetens namn men det duger.
Daniel Barnaniel: Javisst blir ju också en bärlina. Fast jag hade föredragit bärlina under bjälklag, för att slippa beslag.
Marike: Bevisligen limmar vattenglas ihop lecablocket. Hur starkt vet jag inte men antar att tålamodet har betydelse. Anser experimentet avslutat. [bild]
Snickarkirre: Ska du ha gips eller nått utanpå så har de ingen som helst betydelse. Då e de bara att låta det vara så.
Jonatan79: Ställ badet på marken men först grus och platta till. Bygg trall runt om, tada!
-Vinnie-: Hej igen, Bifogar lite bilder och skisser - säg till om det finns något annat som behövs. Varje bjälke är runt 145mm bred (kvadratiska, gran, kärnvirke). Taket har lättats med över 1 ton då det var 8 lager papp (stenkolspapp) som jag tog bort och ersätte med lättvikts papp istället. Taket var tacksamt för det. Det finns även en passage där det inte finns en bjälke, men
Hasselhagen: Har läst många trådar om fantastiska badrum, hallar osv. Undrar om någon provat att använda materialet på bänk- eller bordsskiva ännu?
Demmpa: Det lär inte räcka med att bara vattna brädorna, utan de lär behöva ligga i blöt ett tag. Träbåtar ställer man ibland på botten uppåt en vecka, beroende på träslag, ytbehandling mm. Det går att lägga ”våtomslag” runt trallbrädorna istället för att lägga dom i vatten.
Bowser: Jag har satt såna stenar direkt på målad gipsvägg bakom kaminen utan någon tanke på att det inte skulle hålla.
944_Driver: Det blir en övre syll i själva väggen som ska resas upp på golvbjälkar och kantbalk så det är nog ingen fara med just det. Jag tänker på syllen som ligger under golvbjälkar och kantbalk. // Magnus
Rulle86: Teglet är ca 2 cm tjockt så planen är att knacka ner det. Använder man murbruk sen för att snygga till kanten efter att man knackat ner teglet? Kommer sitta en täckplåt runt kassetten men vill se till att hålet inte blir för stort. Tack för hjälpen!
Baskavoda: [citat] Jag klurade också på det när jag la eps I mitt Mellan bjälklag under badrummet. Skillnaden är ju att den åldersbeständiga ju är helt tät och inte släpper genom någon fukt. Tänker att epsen behöver kunna torka ut nedåt (sakta) och att det är anledningen till att det inte ska vara helt tätt under.
fimpan: Tänkte be om råd från er som kan, om det ens är möjligt... Har köpt en garageport till mitt garage, den är dock lite högre än nuvarande öppning & därför kommer jag behöva anpassa stommen lite. Garaget är byggt ungefär som ett enkelt altantak, väldigt liten vinkel åt ett håll med spont & tunn plåt på. Takstolar är av 170x45 med vidd av 3,5 meter. Det som är min fundering är
BBM308: [citat] Ja jag tror det. Har blivit övertalad att det räcker med två 195 reglar istället för limträbalk. Ska sätta upp allt nu till helgen så vi får se hur det blir :)
HEM2121: [citat] Ring till bygglov på kommunen och fråga vem de brukar anlita. Ring annars flera brandstationer och prata med en brandingenjör. Villaägarna kan vara ett alternativ, byggtekniska expertrådgivning. Årsavgiften är ca 400,00
HittePå: Taket är "fint" med då det har vart ett gammal pannrum är det ganska så rejält sotigt och behöver målas med spärrfärg etc. Finns uttag för belysning då det sitter en armatur i taket idag. Överkurs är ok, detta rum sak bli hjärtat i huset så vill gör det där lilla extra även om det kan ta tid :), men tack för input!
folkessonm: Hej! Är det någon som har erfarenhet av att putsa en utomhus betongtrappa? Jag har funderat på att använda färgad betong, och då röra i pigment själv, vore toppen att höra om någon annan har prövat. Behöver det vara bra väder för att putsa?