Jag skulle sätta upp en hylla häromdagen och när jag ska drar åt skruven med skruvdragaren så lossnar hela skruvhuvudet. Resten av skruven är kvar helt inne i pluggen... Är det någon som har en idé om hur jag kan få ut den? Testat att vrida ur skruven med en tång med smalare skaft men det går inte att rucka på den.

• Avbruten skruv fast i väggpluggen inuti ett borrat hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för sorts vägg?
Beroende väggtyp så kan det fungera att slå in den med ett dorn och sedan sätta en större plugg och större skruv.

H hubbe87 skrev:
Jag skulle sätta upp en hylla häromdagen och när jag ska drar åt skruven med skruvdragaren så lossnar hela skruvhuvudet. Resten av skruven är kvar helt inne i pluggen... Är det någon som har en idé om hur jag kan få ut den? Testat att vrida ur skruven med en tång med smalare skaft men det går inte att rucka på den.
Vad är det för material i väggen?

/Höghus

Det är betong, eller lättbetong kanske, en yttervägg i lägenheten.

H hubbe87 skrev:
Jag skulle nog borrat ur den, eller kanske blåst på med en brännare och smält plasten. Finns antagligen enklare sätt :)

Jag hade flyttat hyllan lite till sidan och gjort nya hål.
Om dom gammla hålen syns så ta en skruv o banka in den gammla lite i väggen sen spackla och måla

Spetstång

M Mansson84 skrev:
Jag hade flyttat hyllan lite till sidan och gjort nya hål.
Om dom gammla hålen syns så ta en skruv o banka in den gammla lite i väggen sen spackla och måla
Ja, jag tror nästan det är det enklaste alternativet... det är ett nattduksbord/hylla egentligen, och problemet är att jag satte upp första hyllan på andra sidan sängen innan dess så om jag flyttar denna lite så blir det inte symmetriskt. Men får väl leva med det :)

plåtrickard plåtrickard skrev:
Spetstång
Provade det, men gick inte att få loss den tyvärr.

Vad är det för plugg då? Ser ut som skruven är för stor för pluggen och kanske går för tungt och därför gick den av.........

H hubbe87 skrev:
Provade det, men gick inte att få loss den tyvärr.
Är den dragen så hårt så den gick av lär nog inte en tång få tillräckligt tag för att få loss den. Möjligen om du sprutar in lite 5-56 för att minska friktionen mot pluggen.

Går det att göra nytt monteringshål i hyllan så du kan få den där du vill?

/Höghus

Ta en fin borr och borra bort så mycket det går av pluggen och dra/skruva sen ut skruven med lämplig tång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.