2 049 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vilken är favoritskruven för väggmontering? (Gips + masonit)
Nya sommarhuset är nu klart och nu börjar monteringshetsen, hatthyllor, rullgardiner, TV-apparater - allt ska upp på väggarna.
Huset är genomgående byggt med 13 mm gips + 12 mm masonit, så frågan är vilken skruv föredrar ni för sånt som inte kräver mollyskruv? Tänker att man köper på sig en bunt 3-4 x 30-40 mm så slipper man dividering om den medföljande skruven duger eller inte.
En följdfråga - finns det regelfinnare som klarar av att hitta reglar bakom masonit eller är det önsketänk att tro att det skulle funka?
Huset är genomgående byggt med 13 mm gips + 12 mm masonit, så frågan är vilken skruv föredrar ni för sånt som inte kräver mollyskruv? Tänker att man köper på sig en bunt 3-4 x 30-40 mm så slipper man dividering om den medföljande skruven duger eller inte.
En följdfråga - finns det regelfinnare som klarar av att hitta reglar bakom masonit eller är det önsketänk att tro att det skulle funka?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Träskruv som går igenom spånskiva (antar att det är det du menar med 12mm masonit?) håller för det mesta du räknar upp. Kullrigt huvud är ofta lämpligt.Stampen skrev:
Nya sommarhuset är nu klart och nu börjar monteringshetsen, hatthyllor, rullgardiner, TV-apparater - allt ska upp på väggarna.
Ja, spånskiva är det såklart. Så frågan är vilken trässkruv som föredras 3 mm, 4 mm och ska det vara 30 mm i längd eller är det bättre med 40 för att ta höjd för sånt som bygger mer på framsidan osv?H hapazard skrev:
Tack, lite så jag resonerade, köpa på sig 4x40 och 3x30 så har man båda modellerna till hands beroende på vad som ska monteras, har man tur så hittar man en regel och då är det ju inte dumt med 4x40 som biter lite.H hapazard skrev:
Hur är det med regelfinnare, är det kört bakom spånskiva eller går det att hitta dem den vägen?
Fast km du ska sätta i regel får du gärna gå upp till 50-60Stampen skrev:
Tack, lite så jag resonerade, köpa på sig 4x40 och 3x30 så har man båda modellerna till hands beroende på vad som ska monteras, har man tur så hittar man en regel och då är det ju inte dumt med 4x40 som biter lite.
Hur är det med regelfinnare, är det kört bakom spånskiva eller går det att hitta dem den vägen?
lite så, räknar jag med att jag inte träffar regel och det visar sig att det är en regel så är ju 40 mm i gips+spån+regel bättre än bara gips och spån, men visst, är det något tungt så kan man ju byta till en längre, den tillverkaren skickade med etc.H hapazard skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden