Byggmaterial & Byggteknik
HEM2121: [citat] Ring till bygglov på kommunen och fråga vem de brukar anlita. Ring annars flera brandstationer och prata med en brandingenjör. Villaägarna kan vara ett alternativ, byggtekniska expertrådgivning. Årsavgiften är ca 400,00
HittePå: Taket är "fint" med då det har vart ett gammal pannrum är det ganska så rejält sotigt och behöver målas med spärrfärg etc. Finns uttag för belysning då det sitter en armatur i taket idag. Överkurs är ok, detta rum sak bli hjärtat i huset så vill gör det där lilla extra även om det kan ta tid :), men tack för input!
folkessonm: Hej! Är det någon som har erfarenhet av att putsa en utomhus betongtrappa? Jag har funderat på att använda färgad betong, och då röra i pigment själv, vore toppen att höra om någon annan har prövat. Behöver det vara bra väder för att putsa?
jackass: Ny idé då jag ser att de fått in limträ hos bygghandeln: Köpa 3st 56x225 limträbalkar och sätta en i nock och de andra två som sidotakbalkar halvvägs mellan nock och hammarband för att avlasta takåsarna. Då borde väl ”korset” kunna skrotas? 45x170 på takåsar cc 90 med papptak? Mått på garaget är 3.6*6.2m där nocken går mellan långsidorna.
BPBP: Hej! Tänker min byggare rätt gällande takbygget? Täckpapp Underlagspapp Råspont 20-23mm Plåt (ligger kvar från gamla taket och kommer troligen att byggas in, lite rosthål men mestadels bra) TRP 70mm Sprutad isolering Det innebär att det blir en luftspalt ovanför trp'n men räcker den? Tänker mest att nästan halva ligger dikt mot plåten. Om jag dessutom tar bort plåten så ligger den
m800sweden: Ah skönt, har varit i kontakt med brandskyddsföreni gen, som skickade mig till isover, som skickade mig till kami, som skickade mig till wsp, som skickade mig till gyprocs handbok.. Ingen vill ta på sig ansvar ☺️ Då blir det bara plyfa under innerplåten så jag har nåt att fästa ev hyllor o dyl i. Tack för svar
Oldboy: Det är en lösning som passar bättre i nya välisolerade hus med elvärme (VP) och platta (välisolerad), (även om det naturligtvis är helt onödigt då nya välisolerade hus inte har kalla golv). Hela poängen med golvvärme är att optimera driften för lågtemperatursystem som värmepumpar (VP). Ett tätt och välisolerat hus med styrd/kontrollerad ventilation tillsammans med en tung
erkka: [citat] Glömde återkoppla, men jag körde på Byggmax asfaltsklister. Verkar funka fint. Tack för svaren tidigare.
Daniel Barnaniel: Eller så har du en enda punkt: ”Intyg godkänd installation skorstensfejarmästare”, som dokumentation intyget. Om du ändå ska ha dit en sotare vill säga. Fastighetsbeteckning, namn, åtgärd: ny imkanal etc.
maah: Sprickorna ser helt normala och ofarliga ut, så du kan va lugn. Svårt att se hur djupa och stora sprickorna är men det bör gå att bredspackla. Är dom för stora får du fylla upp med gipsbruk först.
pennybridge: Hej, Denna tråden är nu 1 år gammal och mycket har hänt sedan senast... Dock står stolparna kvar :D [bild] Har skrapat av, slipat och grundat alla stolparna för nymålning... De två inre är dock inte rörda då jag fortfarande hoppas på att kunna ta bort dem! Försöker få tag på en byggfirma som har tid bara...
andersmc: [citat] Om pelaren kommer att vara utsatt för väta så tycker jag det är en bra idé att ha den impregnerad. Limträet kommer väl att sitta mycket mer skyddat.
Åsa Lund: Gyproc har bra info om ljudklasser på väggar på sin hemsida
Byggglädje: Vet inte hur andra ställens luckor är men jag köpte på byggmax till garaget. Plockade dem själv och de flesta var helt ok eller bättre. Någon var trasig men de lade jag åt sidan. Och de var rätt mycket billigare än andra ställen. Dock blev det Byggmax för de hade dem inne. Övriga hade det inte. 3 år senare ser de lika bra ut när jag inspekterar dem. Detta trots en hel vinter med
guggen: Är det på Gotland kan ni också pröva att kontakta de mindre brädgårdarna som fortfarande sågar eget virke själva. PM om du vill ha NGT tips som k ske kan fungera.
Jgoude: Det kommer alltid finnas värme, och väl isolerat är där också med glasull. Då behöver jag inte känna att detta var i onödan
spomopeter: Hej , jag har ett problem med att dimensionera ett platt tak till ett garage. Garaget är 10x10 meter. Jag tänkte lägga en HEA balk rakt över med en pelare i mitten. Sen tänker jag lägga 5 meters betongelement från kanten ut till balken från båda sidorna. Jag skall fylla jord över taket (Garaget ligger ingrävt i en slänt) , jag beräknar max taklast till ca 2000kg/kvm. Betongelementen
Kalle91: Hej! Bor i ett äldre hus på landet som idag har träpaneler klistrade mot dem putsade väggarna. 70-tals design på det hela och jag tänkte nu ta bort dessa träpaneler och spackla dem putsade väggarna som sitter under. Under själva putsen sitter lertegelbruk och efter förra årets dränering har huset blivit mycket torrare än innan. Dock tror jag inte jag kommer ifrån fukten till 100%.
m_renovering: Hej, Jag har rivit bort x lager tapet från en vägg och runt fönstret ramlade en bit av i kanten (se bild). Tidigare har det legat någon slags glasfiberremsa i hela utrymmet in till fönstret, den har delvis följt med av nu när vi dragit av tapeten. Det ligger också någon slags puts där som inte fanns på resten av väggen. Nu ska jag laga upp den här delen av väggen innan det blir
useless: Jag tycker det ser ut som att stockarna vilar på tunnare brädor, men bilderna säger kanske inte allt... Men, som sagt var, är det minst lika viktigt att upplagen ner mot marken är tillräckligt stabila, så det kanske är idè att komplettera med en liten betongsula påmarken och en stötta där kaminen ska stå?
Spopas: Vi ska nu mura en rabatt i form av 2 leva block på höjd. Vi har några säckar cement över sen förra projektet. Är det något som kan användas till meningen nu? Och isåfall hurmska det blandas? Tänker sen putsa utsida och insida för att inte fult ska tränga in, men läste att platonmatta kanske är bättre mot insidan?
plåtrickard: Vanlig hederlig hovtång är ett underskattat verktyg....
Derbyboy: Hej, Min plan var att lägga golvvärme T2-reflecta och T2-röd framför ett skjutparti, alltså enbart framför skjutpartiet. I resten av rummet (40 m2) fyller jag ut med golvspån och på allt lägger jag parkett/vinyl eller laminat. Under bjälklagret finns en krypgrund. Någon som testat att lägga golvvärme i enbart en del av ett stort rum? Jag tänker på rörelsena i golvet kommer bli
Mortsken: Känner igen och lider med dig! Man lär sig mycket när man ska hålla efter och kolla att hantverkare gör rätt :)
Knattecrossfarsan: Är det någon som vet vad denna produkt heter och var man kan hitta den? Säljs mest troligt på rulle och kan användas som kantskydd för olika byggskivor, i det här fallet ett plank av formplyfa.
joasag: [citat] Var där precis nu, och tyvärr är det samma sak där, dom har bara en modell och det är inte den jag har. Hans idé var att köpa vanlig falsad panel och fräsa vinkeln man behöver. Tror tyvärr inte det heller går för den falsade panelen har för "stora" falsar.
BirgitS: Välkommen till forumet! Förutom att golvet måste vara isolerat om det inte ska bli ett väldigt dyrt uppvärmningssystem så kommer du att få ett obehagligt kalldrag från fönstren om de inte är täta i nivå med dagens hus.