Byggahus.se
Hej!

Har aldrig byggt något men skulle vilja fixa en trevlig skohylla i hallen. Målet är att det ska gå fort, vara billigt och bli snyggt. Tänkte använda några enkla reglar, planslipad furu, spånskivor och vinkelbeslag. Hyllan ska målas i snickerifärg. Har tillgång till en del verktyg som cirkelsåg och skruvdragare men är glad om jag kan kapa så mycket som möjligt på ett byggvaruhus. Har ritat en konstruktion och skulle gärna få lite input:

1. Är det en onödigt krånglig konstruktion för ett skoställ? Vad kan man förenkla?
2. Finns det bättre / billigare material än de föreslagna i skissen?
3. Finns det klara byggdelar som sparar tid eller pengar som man kan använda i stället?
Färgglad 3D-skiss som visar olika träkomponenter för en planerad skohylla med måttangivelser och materiallista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera: det går bra att skratta åt konstruktionen, materialen och utförandet. Är som sagt helt grön i sammanhanget och blir glad för alla synpunkter. :)

Skiss på ungefärligt resultat:
Vit skohylla framför blommig tapet, med flera fack för skor och en bänk ovanpå.
Skapa konto

Redigerat:
Det där såg väl trevligt ut men jag vet inte vad du tänkt ha 45x45-reglarna till. Du har säkert en plan för det. Om du inte vill köpa en massa onödigt material så använd bara den tjocka plywooden, även där det ska vara 4 mm enligt din skiss. Kanske kan du köpa småbitar men risken är att du måste köpa en stor bit 4 mm och en stor 7 mm som du sedan inte har någon nytta av till större delen.

Hur tänker du fästa de mittre hyllplanen i de blåa? En variant är att såga bitar av det planhyvlade virket och skruva dit på de blåa och ha som hyllbärare. Annars fungerar ju metallvinklar bra också men är kanske lite dyrare.

Vill du undvila synliga skruvar får du tänka till i hörnen på sockeln. Limma kan vara ett alternativ men någon liten skruv skulle jag velat ha. Eventuellt blir det snyggare om du gerar hörnen, men det är svårt att få exakta 45°-vinklar och det glipar i stället. Ska du ändå måla vitt kan du spackla till det i stället så blir det slätt och fint.

Du har inga barn (ännu), eller hur? Så där ser det sällan ut i hallen om man har det ;)

• Gilla
Liv1234
  • Laddar…
Tack snälla för input! :)
Har tänkt om lite nu och tänkte bygga med två plywoodskivor och lite fyrkantsstav. I botten lite regelbitar och tjusigt golvfoder. Har mätt upp olika bitar från två skivor och hoppas/tror det blir billigare och enklare.

Har barn men drömmer ständigt om ordning och reda :D

Illustration av en hemmagjord hylla byggd av plywoodskivor och fyrkantsstavar med regelbitar och golvfoder.
Skapa konto

Det blir säket jättebra. Ritningen och renderingen (eller kallas det 3D-modell?) ser ju riktigt bra ut! Den vertikala skivan i mitten kommer att bära ganska mycket last och kan börja bukta om något tungt placeras där. Den stöttas i viss mån av hyllplanen men det kan vara värt att tänka på. Ju stadigare skivkan man sitter på är desto mindre böjning i den och därmed mindre belastning på skivan under.

• Gilla
Liv1234
  • Laddar…
Karlia
Platsbyggd skohylla är en bra idé tycker jag, det ser snyggt ut. Hoppas för din skull att du är bättre än vad jag var på att få alla att ställa in sina skor..

Det jag funderar på är vätan, vad gör blöta skor med plywood?

• Gilla
Liv1234
  • Laddar…
Jag skulle fundera på att byta dom vertikala skivorna till 18 mm limfog så du får bra styrka och det blir lite lättare att bygga än att göra rammar.

• Gilla
Liv1234 och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Platsbyggd skohylla är en bra idé tycker jag, det ser snyggt ut. Hoppas för din skull att du är bättre än vad jag var på att få alla att ställa in sina skor..

Det jag funderar på är vätan, vad gör blöta skor med plywood?
Där har du verkligen en poäng, har tänkt att måla med servalack men det blir nog känsligt för fukt ändå. Har tittat lite på impregnerad plywood men det blir väldigt mycket dyrare :)
https://www.trabutiken.se/shop/vatt...ghL0XeRH3k6L8Zf_MN6haou0-Vs7vXCYaAtB6EALw_wcB

Finns det något annat material som lämpar sig bättre tro?

Karlia
Jag är långt ifrån expert men tänker att målad limträ är tåligare. Roligare att jobba med också, luktar gott.

Jag gjorde en återvinningslåda med limträ och lister. För att få snygga kanter fick k-rauta såga till bitarna åt mig - jag behövde bara såga till de bitar där jag räknat fel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.