Har rivit bort trägolv som legat på träreglar på halvfärdigt betonggolv i källaren. Vet inte om man använt sig av då gällande byggnormer från 60-70-talet, men man har dels lagt nån form av plast över betongen, sen under har man gjutit in träreglar.

Vid inflytt påtalades att det förekom mögeldoft i just detta rum vi håller på och fixar, vilket blivit mer påtaglig sen vi rev upp golvet.

Är det lämpligt att låta dem ligga kvar där? Tanken är att vi ska ha flytspackel och jämna ut golvet och täta sprickor och dylikt som finns i golvet.
 
Nej ingjutba träreglar bör tas bort.
Speciellt om det luktar mögel, då är dom inte friska om man säger så :)
 
T TheGame skrev:
Nej ingjutba träreglar bör tas bort.
Speciellt om det luktar mögel, då är dom inte friska om man säger så :)
Ska man typ bila bort dem i värsta fall? :) Har ju inte prövat bryta loss dem men lär ju säkert sitta en del organiskt kvar på ytan av betongen tänker jag.... såvida det inte är jordgolv direkt under träregeln...
 
K kattparet skrev:
Ska man typ bila bort dem i värsta fall? :) Har ju inte prövat bryta loss dem men lär ju säkert sitta en del organiskt kvar på ytan av betongen tänker jag.... såvida det inte är jordgolv direkt under träregeln...
Du bör nog ta bort så mycket som du kan.
Iaf där du ska renovera.

Jag hade ingjutna reglar i garagegolvet.
Jag tog bort allt och gjöt igen rännorna som blev efter reglarna
 
T TheGame skrev:
Du bör nog ta bort så mycket som du kan.
Iaf där du ska renovera.

Jag hade ingjutna reglar i garagegolvet.
Jag tog bort allt och gjöt igen rännorna som blev efter reglarna
Begriper inte varför man har gjutit in reglar öht på det sättet. De sitter ju inte i nivå med golvet heller, som gömda i en dal. Nån sån där idiot-idé man hade på 60-70-talet som de där hemska golvbrunnarna? :)
 
Vi har ett rum i källaren med uppreglat trägolv. Har nyligen rivit ut det pga. Trasigt avloppsrör. Liten vattenskada men det var fritt fram för råttor via det trasiga röret.
Det rummet gjordes vid en ombyggnad ca. 1960. Där låg plank ingjutna i betongen, spik i plankorna var ingjutna med skallarna ned i betongen. Sedan låg det ett tjock lager tjära över betong och plankor. Golvreglar på tvären över plankorna.
De flesta av plankorna var förintade nu. Reglarna vilade på tomma ”tunnlar” i tjäran. Reglarna var i stort ok.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.