Byggmaterial & Byggteknik
Höghus: Om du förborrar helt igenom med ett klent borr kan du borra några centimeter in från baksidan där det klena borret gått igenom med tjockborret. Då slipper du genomslaget på baksidan. Och du ser om hålet hamnar där du tänkt dig. /Höghus.
Dowser4711: Ser ut som vanliga plåtreglar. Om du ska dra nätverkskabel där är det väl mest att tänka på att fästa upp den så att den inte rör sig mer än nödvändigt och skadar isoleringen. Ska du dra el så måste du ha ett rör eller annat skydd.
Krille-72: Kring Brf styrelser skulle jag nog kunna skriva en bok. Efter 20 år med försäkringsskador har man hunnit träffa en del roliga figurer. I vårt fall blir det oftast Ordförande vi har kontakt med. Det finns en hel del på denna post som ser sig själva som någon sorts chef. Står och killgissar och talar om för både oss och försäkringsbolagen vad som gäller i just hans förening . (Det
itgust: Hej! Skulle vilja ljudisolera ett av våra rum (ca 8m2) som vätter mot vår granne, som är en förskola med 3-5 åringar. Det är höga barnröster o låter högt när de cyklar på trehjulingar mm. Nån som har tips? Tänker att ett nytt bra ljudisolerande fönster är nödvändigt och bygga på väggarna med nåt?
Ruzzbug: [citat] Jo det har gått bra. Det blev till att sätta utegips direkt mot takstolen, mura upp med lecablock utanför med en luftspalt mellan, och sen puts på det. Blev kanon!
cffol: Nej, pappersremsa är det starkaste. Det andra alternativet skulle vara att tex ha en stålplåt bakom som överbryggar skarven, men så måste du ju ändå ta bort gips på nedre delen. Såga av dem en bit ned, fasa av, spackla in pappremsa och spackla ut övergången så långt du orkar så blir det riktigt snyggt. Finns ju inga genvägar till det perfekta resultatet…
robeen: Någon som testat eller sett slutresultatet? https://forestia.byggmagroup.se/produkter/walls2paint/
Tobbe.A: [citat] Tack! Skönt att du hjälper mig med mina olika byggen (y):D
Botdog: [citat] Hmm, det var något nytt - får kolla på dessa, tack!
Centano: Låter det ihåligt överallt eller bara på vissa ställen?
raasken: [citat] Ok! Japp underifrån. Låg en gles trall som golv och springor så man såg ut till grannen. Värmen som byggts upp under dagen i uterummet var borta på 10 minuter när det blåste ute.
nino: Skulle tro att portarna är insatta sen har man lagt nån matta i taket och putsat på det. Taket är lägre i garaget än i övriga källaren som har trätak, råspont eller liknande. Skulle tro det är träullit eller liknande som det är putsat på. Om det är balk där, då kanske den är hopspikad med regelstommen till huset? Isåfall är det på tok för mycket jobb... Skulle väl kunna
Patrik Hazard: Är det inga pipor i den som används som självdragskanaler? Vad har du för ventilation idag? Är det självdrag eller mekanisk ventilation? Fundera om du kan ha någon användning för piporna i skorstenen. De kan tjäna som schakt för el, rör och ventilation vid framtida renoveringar!
Bernieberg: Har mycket starkt för mig att LK har minsta tillåtna avstånd 50 mm (Heatfloor 22) men kommer inte ihåg i vilken anvisning det står och lyckas inte hitta det enkelt.
Alexn72: [citat] Det vanliga när man svetsar på galvade saker är att man slipar bort precis där man ska svetsa. Närmaste galven riskerar att bränna bort om man får materialet för varmt. Sen rengöra, spraya på zinkspray och sen måla. Det är en bra metod. Så slipa du, zink, och sen färg
proffsrik: Jag körde denna för att snygga till efter bortbilad klack. Blev jättebra. Grovbetong kommer bli för tunt för att få bra. https://www.jemfix.se/betongspackel-10-kg/4172/9036482/
nikasp: Fastys lås har Inge rörliga delar och kan omöjligen glida upp av sig självt.
Kalle91: [citat] Tack för supporten. Då fick man det överstökat(y):cool:
evalouise: [citat] Jag slänger in en tanke här.. jag vill bygga en kommod av glasblock, 2 låga väggar parallellt och med hylla för handfatet och en hylla under. Någon här som byggt nåt liknande?
jbernspang: Hej, Blåbetong som produkt är ofarlig att hantera, det är inte som med eternit och andra asbestbaserade produkter som man bör vara försiktiga med om de spricker och går sönder. Dvs det finns inget behov av sanering. Blåbetongen är gjord av material som innehåller radon, och denna gas sönderfaller över tid och bildar radondöttrar. Exponering för dessa leder till ökad risk för
Singenjören89: Vi ska bygga nytt och insåg idag att en vägg som ska stå halvt under mark av hustillverkaren har konstruerats med panel och som att den ska stå helt ovan jord, såhär: [bild] [bild] Vi vill gärna uppfylla husets vision med trappan längre till höger och stensättning/blomsterlådor såhär med tiden: [bild] [bild] Vi påpekade detta för hustillverkaren som då föreslog murning med
fahlis: Ett antal olika förslag finner du här: Gipsskiva - Skruva och spika rätt i en gipsskiva |dinbyggare.se
Jappse: Tack, Kommunen hade inga bygglov vad de kunde se. Var inne hos blivande grannen och deras vägg var öppnad så som vi önskar. Tydligen är den röda väggen gjord med väldigt glesa reglar 900-1200 mm CC och klent virke. Taket var intakt när han tog bort sin vägg då väggen placerats efter ovanbärande struktur enligt honom. Tack för svaren
Claes Sörmland: Det viktigaste är att kamma åt ett hål så att åsar och dalar ligger parallellt. Sen rätt kamstorlek i förhållande till platta och fix som är lagom styvt. När plattan sen trycks ned så trycker åsarna ut i dalarna och fixet blir homogent. Luften i dalarna slinker ut på sidan eftersom alla dalarna ligger öppna. Finns fina videos på Youtube som visar detta med genomskinliga glasplattor
Peter2400: [citat] Biltema både bra pistol och förlängare. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750 https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/munstycke-10-st-2000030654
tergo: vanlig gips , i våtutrymme kan du använda våtrumsfärg till gipsen
Campar: Vet inte riktigt om detta hamnar i rätt forumdel, men jag försöker. Vi ska bygga en Attefallsbyggnad på tomten och marken där den ska stå lutar kanske ca 1m på den sträckan som huset kommer att uppta. Det blir alltså typ ett sutteränghus. Huset ska byggas på platta på mark och vara gjort av trä, men jag har funderingar på den delen som blir mot där marken är som högst, alltså ca