5 094 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Livslängd olika typer av cellplast/xps
Sida 1 av 2
Sitter och kikar på kantelement osv till plattan.
Kan man räkna med en längre livslängd och funktion om man dimensionerar för högre belastning?
Vanligt litet 1 plans lösvirkeshus, dvs låg belastning.
Funderar på att använda 100mm Xps 300 i kantelementen och det nedersta lagret isolering, sedan 200mm s200 i det övre.
Eller är det onödigt?
Tack!
Kan man räkna med en längre livslängd och funktion om man dimensionerar för högre belastning?
Vanligt litet 1 plans lösvirkeshus, dvs låg belastning.
Funderar på att använda 100mm Xps 300 i kantelementen och det nedersta lagret isolering, sedan 200mm s200 i det övre.
Eller är det onödigt?
Tack!
Totalt onödigt. Ett vanligt hus (träkonstruktion formodar jag?) klarar sig lika länge med EPS100 såsom XPS300 i plattan. XPS har man vid höga punktlaster, något jag misstänker du inte har..
Har själv ett stenhus med extra armering för att klara enorma laster såsom den vore ett höghus, EPS100 i 3 lager, kantelement består såklart av EPS200. Nemas problemas
Har själv ett stenhus med extra armering för att klara enorma laster såsom den vore ett höghus, EPS100 i 3 lager, kantelement består såklart av EPS200. Nemas problemas
Håller med tidigare skribenter.
De teoretiska fördelar som man eventuellt skulle kunna tänka sig så som bättre isoleringsvärde och mindre långtidsdeformation kommer aldrig märkas i verkligheten.
De teoretiska fördelar som man eventuellt skulle kunna tänka sig så som bättre isoleringsvärde och mindre långtidsdeformation kommer aldrig märkas i verkligheten.
Tack för svar! Finns det någon fördel med att lägga xps nederst, när det kommer till eventuell fukt?G Gabbe1 skrev:
Nej, inte om du bygger på det sätt som rekommenderas, dvs med ett lager (10-20 cm) med makadam under isoleringen. Och självfallet måste man se till att eventuell tillskjutande fukt kan dräneras bort.
XPS tar förvisso upp mycket mindre fukt jämfört med cellplast, men bygger man rätt ska det inte vara någon fuktbelastning under plattan, inte ens på det understa lagret.
Har du kommit över XPS billigt så är det väl bara att använda det, i annat fall så räcker S100, eller även S80 för den delen utmärkt. Cellplast är nog dyrt som det är redan.
XPS tar förvisso upp mycket mindre fukt jämfört med cellplast, men bygger man rätt ska det inte vara någon fuktbelastning under plattan, inte ens på det understa lagret.
Har du kommit över XPS billigt så är det väl bara att använda det, i annat fall så räcker S100, eller även S80 för den delen utmärkt. Cellplast är nog dyrt som det är redan.
XPS påstås vara bättre än EPS på mängden vatten som absorberas, bor du inte i träsk eller bygger pool så är det skitsamma. Fuktproblematiken i samband när man bygger hus löser man med att lägga åldersbeständig plast mellan lager 1 och 2 av cellplast.W Wallawhoa skrev:
Nja. Ev. plast mellan cellplasten lägger man för att förhindra radonhaltig luft att leta sig in. När det gäller fukt så försöker man minimera fuktbelastningen på cellplasten genom att lägga ett kapillärbrytande lager makadam under cellplasten.MrJay skrev:
Plasten är där för att skydda från markradonet.MrJay skrev:
Gjöt själv två plattor i veckan. Plastfilm på 0.2mm är till för att förhindra fukt i ångform att tränga upp. Sedan att det även förhindrar radon (om man inte lagt radonslang) är ett plus. Finns redan många trådar om det, sök och ni skall finna..
Markduk och makadam förutsätter jag man lägger om man tänkt gjuta betongplatta, vore rätt dumt annars.
Markduk och makadam förutsätter jag man lägger om man tänkt gjuta betongplatta, vore rätt dumt annars.
Jag har tänkt att ha massivt trägolv ovanpå plattan. Ska jag lägga folien mellan cellplasten eller ovanpå betongen?G Gabbe1 skrev: