Sitter och kikar på kantelement osv till plattan.

Kan man räkna med en längre livslängd och funktion om man dimensionerar för högre belastning?

Vanligt litet 1 plans lösvirkeshus, dvs låg belastning.
Funderar på att använda 100mm Xps 300 i kantelementen och det nedersta lagret isolering, sedan 200mm s200 i det övre.

Eller är det onödigt?

Tack!
 
Vad tror ni?
 
Varför? Fyller ingen som helst funktion. Man bygger höghus och har EPS S100 under plattan
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför? Fyller ingen som helst funktion. Man bygger höghus och har EPS S100 under plattan
För att krypdeformationen blir mindre över tid. Borde således bibehålla sin isoleringsförmåga en längre tid?
 
Någon mer med synpunkter?
 
MrJay
Totalt onödigt. Ett vanligt hus (träkonstruktion formodar jag?) klarar sig lika länge med EPS100 såsom XPS300 i plattan. XPS har man vid höga punktlaster, något jag misstänker du inte har..

Har själv ett stenhus med extra armering för att klara enorma laster såsom den vore ett höghus, EPS100 i 3 lager, kantelement består såklart av EPS200. Nemas problemas
 
Håller med tidigare skribenter.
De teoretiska fördelar som man eventuellt skulle kunna tänka sig så som bättre isoleringsvärde och mindre långtidsdeformation kommer aldrig märkas i verkligheten.
 
G Gabbe1 skrev:
Håller med tidigare skribenter.
De teoretiska fördelar som man eventuellt skulle kunna tänka sig så som bättre isoleringsvärde och mindre långtidsdeformation kommer aldrig märkas i verkligheten.
Tack för svar! Finns det någon fördel med att lägga xps nederst, när det kommer till eventuell fukt?
 
Nej, inte om du bygger på det sätt som rekommenderas, dvs med ett lager (10-20 cm) med makadam under isoleringen. Och självfallet måste man se till att eventuell tillskjutande fukt kan dräneras bort.
XPS tar förvisso upp mycket mindre fukt jämfört med cellplast, men bygger man rätt ska det inte vara någon fuktbelastning under plattan, inte ens på det understa lagret.

Har du kommit över XPS billigt så är det väl bara att använda det, i annat fall så räcker S100, eller även S80 för den delen utmärkt. Cellplast är nog dyrt som det är redan.
 
MrJay
W Wallawhoa skrev:
Tack för svar! Finns det någon fördel med att lägga xps nederst, när det kommer till eventuell fukt?
XPS påstås vara bättre än EPS på mängden vatten som absorberas, bor du inte i träsk eller bygger pool så är det skitsamma. Fuktproblematiken i samband när man bygger hus löser man med att lägga åldersbeständig plast mellan lager 1 och 2 av cellplast.
 
MrJay MrJay skrev:
XPS påstås vara bättre än EPS på mängden vatten som absorberas, bor du inte i träsk eller bygger pool så är det skitsamma. Fuktproblematiken i samband när man bygger hus löser man med att lägga åldersbeständig plast mellan lager 1 och 2 av cellplast.
Nja. Ev. plast mellan cellplasten lägger man för att förhindra radonhaltig luft att leta sig in. När det gäller fukt så försöker man minimera fuktbelastningen på cellplasten genom att lägga ett kapillärbrytande lager makadam under cellplasten.
 
MrJay MrJay skrev:
XPS påstås vara bättre än EPS på mängden vatten som absorberas, bor du inte i träsk eller bygger pool så är det skitsamma. Fuktproblematiken i samband när man bygger hus löser man med att lägga åldersbeständig plast mellan lager 1 och 2 av cellplast.
Plasten är där för att skydda från markradonet.
 
MrJay
Gjöt själv två plattor i veckan. Plastfilm på 0.2mm är till för att förhindra fukt i ångform att tränga upp. Sedan att det även förhindrar radon (om man inte lagt radonslang) är ett plus. Finns redan många trådar om det, sök och ni skall finna..

Markduk och makadam förutsätter jag man lägger om man tänkt gjuta betongplatta, vore rätt dumt annars.
 
G Gabbe1 skrev:
Nja. Ev. plast mellan cellplasten lägger man för att förhindra radonhaltig luft att leta sig in. När det gäller fukt så försöker man minimera fuktbelastningen på cellplasten genom att lägga ett kapillärbrytande lager makadam under cellplasten.
Jag har tänkt att ha massivt trägolv ovanpå plattan. Ska jag lägga folien mellan cellplasten eller ovanpå betongen?
 
Jag skulle lagt den ovanpå betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.