3 166 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Hur optimalt laga genomgående hål i betonghus?
Frågan rör ett betonghus som är byggt i gjutna element, alltså inte ciporex eller liknande. Fasaden har ytterst kanske 10 cm betong, därefter frigolit och det är något djupare skikt, kanske 15 cm.
Innerst sitter gipsskivor.
Det finns ett runt hål, 80 mm, genomgående och i läge utsatt för regn. Detta skulle lagas och jag hade tankar om att bevara lagren i väggen. Lättast genom att först sätta frigolit i mitten där det ska vara det och sätta något gips för inomhusbruk på insidan och rimligen cement på utsidan.
Vad som nu hänt är att hela hålet fyllts med cement utom två cm längst in mot gipsskivan där det istället spacklats med något för inomhusbruk vilket ju är rimligt.
Frågan är egentligen således om ni tror att det är ett problem att lägga cement i det här skiktet med frigolit. Skiktets funktion är såklart isolering men det är inte utebliven isolering utan om det kan göra någon skada som jag är orolig för.
Innerst sitter gipsskivor.
Det finns ett runt hål, 80 mm, genomgående och i läge utsatt för regn. Detta skulle lagas och jag hade tankar om att bevara lagren i väggen. Lättast genom att först sätta frigolit i mitten där det ska vara det och sätta något gips för inomhusbruk på insidan och rimligen cement på utsidan.
Vad som nu hänt är att hela hålet fyllts med cement utom två cm längst in mot gipsskivan där det istället spacklats med något för inomhusbruk vilket ju är rimligt.
Frågan är egentligen således om ni tror att det är ett problem att lägga cement i det här skiktet med frigolit. Skiktets funktion är såklart isolering men det är inte utebliven isolering utan om det kan göra någon skada som jag är orolig för.
Har du cement hela vägen in till spackel så är det inte bra, frigoliten i mitten leder inte vatten som betong eller cement
Precis, betong och cement leder vatten, kolla vanliga betongplattor, regnar det på dom så går fukten in i stenen.
Frigoliten i väggen både isolerar och bryter fuktvandringen i väggen.
Blir betongen fuktig och ingen isolering i mellan så kan den leda fukten ändå in till spacklet.
En annan sak är ju utan isolering så kan betongen leda kyla hela vägen in.
På en väldigt kall punkt på en vägg kan isåfall varm luft med hög luftfuktighet kondensera mot den kalla ytan, tänk, ta ut en öl ur kylen en varm dag
Blir betongen fuktig och ingen isolering i mellan så kan den leda fukten ändå in till spacklet.
På en väldigt kall punkt på en vägg kan isåfall varm luft med hög luftfuktighet kondensera mot den kalla ytan, tänk, ta ut en öl ur kylen en varm dag
Planen just nu är att borra bort hälften av cementkorven och komma in 7-8 cm in i frigoliten. Sen fylla i frigolit där sen ny cement utanpå så att jag får viss isolering mellan cement och innervägg. På andra sidan (innerväggen) är det nu nymålat så jag vill inte borra upp hela om jag inte måste. Det hade medfört att även målningen måste göras om.A Argastesnickaren skrev:Precis, betong och cement leder vatten, kolla vanliga betongplattor, regnar det på dom så går fukten in i stenen.
På en väldigt kall punkt på en vägg kan isåfall varm luft med hög luftfuktighet kondensera mot den kalla ytan, tänk, ta ut en öl ur kylen en varm dag![]()
Någon har sagt att det i teorin är rätt, det är en risk att ha cement genomgående, men att risken är liten att det får någon praktisk betydelse. Så jag tänker att detta blir en slags kompromiss mellan att göra inget och att borra upp allt och börja om med målningen.
Cement är ett bindemedel, ett pulver. Du häller en säck cement i en form, vad tror du händer med det? Är det något som skulle vara bra att ha enbart cement någonstans? Nej, naturligtvis inte. Man tillverkar betong med hjälp av cement helt enkelt.Skumpe skrev:
Är du uppriktig i att du inte förstår trådens frågeställning? Jag menar inget illa, har mycket erfarenhet av personer med t.ex. autism men vill inte heller verka dryg och överförklara saker om du bara trollar.G GoGetLost skrev:
Om du kollar på mitt första inlägg så kan du nog se att det inte var till dig så varför du egentligen har svarat på mitt första inlägg vet jag dock inte, det enda jag ville förklara var att cement är en ingrediens i betong, ingen har "bara cement" någonstans för det hade inte funkat men det ville du ju inte riktigt förståSkumpe skrev:
Han försökte vara lite lustig och anspelade på att du och många andra inte riktigt vet vad cement är. Dvs ni blandar ihop cement med cementbaserat material (tex betong).Skumpe skrev:
Han har ju förklarat flera gånger att cement är ett bindemedel, ett pulver. Man bygger inte väggar av pulver. Man använder cement som ett bindemedel tillsammans med andra ingredienser för att skapa ett material som man sedan bygger saker av.
Att likställa cement med en cementbaserad produkt (tex betong) är alltså som att likställa mjöl och pannkakor.
Man säger väl inte att man äter mjöl med sylt bara för att pannkakan har mjöl som bindemedel. För folk som kan skillnaden så låter det tokigt varje gång någon säger "väggen är gjort av cement" eller liknande.
Klicka här för att svara