Halloj
Hoppas detta hamnar i rätt kategori eller att någon kan peka vartåt jag kan vända mig.
Jag har ett Hultsfredshus från sent 60-tal och har lite renoveringar på gång.
Funderar på vilka risker det finns att man använt material med asbest i huset.
Källare av betong så klart.
Träbjälklag mellan källare och våningsplanet med sågspån som isolermaterial förutom i badrummet där det fanns glasull runt rör. Finns även isolering kring en del av rören som går under källartaket.
Fiberplank i alla väggar med spånskivor och masonitskivor.
Mellan innertak och vinden är det träbjälklag med isolering av främst glasull om jag sett rätt.
Finns en murstock från källaren.
Nån form av glasullsisolering runt fönster.
Det är så långt jag kunnat se.
Bör man koppla in nån firma att undersöka eller kan man utgå från att det finns alternativt inte finns någon risk?
Har även försökt hitta någon bra information om vad för material man bör misstänka kan innehålla asbest från den tidsepoken men inte fått fram något tydligt så information om det är ju intressant med.
Tack på förhand.
Magnus
Hoppas detta hamnar i rätt kategori eller att någon kan peka vartåt jag kan vända mig.
Jag har ett Hultsfredshus från sent 60-tal och har lite renoveringar på gång.
Funderar på vilka risker det finns att man använt material med asbest i huset.
Källare av betong så klart.
Träbjälklag mellan källare och våningsplanet med sågspån som isolermaterial förutom i badrummet där det fanns glasull runt rör. Finns även isolering kring en del av rören som går under källartaket.
Fiberplank i alla väggar med spånskivor och masonitskivor.
Mellan innertak och vinden är det träbjälklag med isolering av främst glasull om jag sett rätt.
Finns en murstock från källaren.
Nån form av glasullsisolering runt fönster.
Det är så långt jag kunnat se.
Bör man koppla in nån firma att undersöka eller kan man utgå från att det finns alternativt inte finns någon risk?
Har även försökt hitta någon bra information om vad för material man bör misstänka kan innehålla asbest från den tidsepoken men inte fått fram något tydligt så information om det är ju intressant med.
Tack på förhand.
Magnus
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
De uppenbara tänkbara källorna är väl rörisolering (krökarna). Kakelfix i badrum. Svartlim under plastmattan. Kan finnas eternitkanaler i ventilationen.
Redigerat:
Tack för tipsen, blir att hålla koll.
Ventilationskanaler är det sparsamt med och jag tror inte jag behöver göra något med dem.
Plastmattor finns i källaren och där ska de bort så jag får kolla lite extra.
Inga värmepannor som är kopplade till murstocken men det kan ju finnas kvar i de tilltäppta kanalerna.
Får kontakta nån saneringsfirma när det blir dags.
Om nån kommer på nåt ytterligare så lyssnar jag gärna.
Ventilationskanaler är det sparsamt med och jag tror inte jag behöver göra något med dem.
Plastmattor finns i källaren och där ska de bort så jag får kolla lite extra.
Inga värmepannor som är kopplade till murstocken men det kan ju finnas kvar i de tilltäppta kanalerna.
Får kontakta nån saneringsfirma när det blir dags.
Om nån kommer på nåt ytterligare så lyssnar jag gärna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Klicka här för att svara