Hej, hur hade ni som kan detta gjort med min vägg? Det är en lättbetong vägg som är tapetserad på från början, har satt gips på träväggarna runt om och har denna vägg kvar. Läste här att man kan Lima upp gips på betongväggar, finns det risk att skivorna kommer att släppa om limmet till ”tapeten” släpper som det kan göra om man målar på tapeter tex? Det är inte så lätt att riva bort tapeten för hand. Eller det kanske finns något smidigare sätt att göra på? Försöka riva ner allt och spackla så det blir jämt? Hur hade ni gjort?
Och sen som syns nere till höger så ska jag fälla in ett eluttag samt en slang där, hur får man fast de? Använder man murbruk eller kan man limma med något bra lim?
All hjälp uppskattas, mvh en glad hemmapulare
Och sen som syns nere till höger så ska jag fälla in ett eluttag samt en slang där, hur får man fast de? Använder man murbruk eller kan man limma med något bra lim?
All hjälp uppskattas, mvh en glad hemmapulare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är regla och gipsa ett alternativ? Annars är renoveringstapet ett bra alternativ.A Alexander Blixt Modée skrev:Hej, hur hade ni som kan detta gjort med min vägg? Det är en lättbetong vägg som är tapetserad på från början, har satt gips på träväggarna runt om och har denna vägg kvar. Läste här att man kan Lima upp gips på betongväggar, finns det risk att skivorna kommer att släppa om limmet till ”tapeten” släpper som det kan göra om man målar på tapeter tex? Det är inte så lätt att riva bort tapeten för hand. Eller det kanske finns något smidigare sätt att göra på? Försöka riva ner allt och spackla så det blir jämt? Hur hade ni gjort?
Och sen som syns nere till höger så ska jag fälla in ett eluttag samt en slang där, hur får man fast de? Använder man murbruk eller kan man limma med något bra lim?
All hjälp uppskattas, mvh en glad hemmapulare[bild]
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Drar ju med sig en del att regla upp med tanke på både element och fönster på den där väggen. Jag hade nog försökt putsa/spackla det jämnt. Dosan kan du fästa med vad du har tillhands, bruk eller lim fungerar utmärkt.
Skulle försökt jämna till det värsta, kanske grovspacklat lite och sedan satt en renoveringstapet.
Ska man sätta något på väggen så är det väl möjligtvis en masonit (ca 3mm, men organiskt materail) eller renoveringsgips (6-7mm). Skulle absolut inte reglat upp väggen, jobbigare än att spackla och slipa med tanke på element med mera.
Ska man sätta något på väggen så är det väl möjligtvis en masonit (ca 3mm, men organiskt materail) eller renoveringsgips (6-7mm). Skulle absolut inte reglat upp väggen, jobbigare än att spackla och slipa med tanke på element med mera.
Precis, det är blåbetong. Men det är putsat med någon form av bruk typ 3cm. Finns det skruv som kan gå igenom det med utan att för borra?JanneJanne123 skrev:
Har aldrig använt renoveringstapet, är det bara som att tapetsera? Hur blir det om man målar på det sen? Finns det risk att man ser skarvarna mellan våderna?B BSOD skrev:Skulle försökt jämna till det värsta, kanske grovspacklat lite och sedan satt en renoveringstapet.
Ska man sätta något på väggen så är det väl möjligtvis en masonit (ca 3mm, men organiskt materail) eller renoveringsgips (6-7mm). Skulle absolut inte reglat upp väggen, jobbigare än att spackla och slipa med tanke på element med mera.
Det är som en tjock papp.A Alexander Blixt Modée skrev:
Har inte målat uppepå, bara tapetserat. Kan tänka mig att man ser skarven mellan två tapeter om man tittar noga.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden