Vi ska renovera ett av rumen i huset. Det ska bli ett barnrum och ligger vägg i vägg med det stora sovrummet åt ena hållet, köket åt andra hållet. Nu funderar jag på om det är någon vits med att ge sig på att ljudisolera.

Förutsättningarna ser ut så här:
  • Rummet är 2,30X3,80 där dom längre väggarna utgör vägg mot kök och sovrum.
  • Befintlig konstruktion är enkelgips, träreglar (70 mm) enkelgips.
  • På kökssidan är det kaklat och och köksskåp samt fläkt diskho spis och diskmaskin.
  • På sovrumssidan är det delvis en garderobsvägg.
  • Taket är spontad furupanel som löper mellan rummen.
  • Golvet är gjuten betongplatta (källare under) + att man gjutit upp separat golv i varje rum. Väggarna är således något "nedgjutna". Man har dock haft någon typ av papp mot väggarna när man gjutit så dom är inte fastgjutna.
  • Tilluftsdon genom yttervägg
  • Lätt och lyhörd dörr mot hallen med golvspringa för luftflödets skull.
Det jag har funderat på är att riva ner gipset på innerväggarna fylla på med isolering och sen sätta upp en ny gipsskiva samt foga så det blir tätt. Eventuellt skippa att riva gipset och i stället sätta dubbelgips utan att isolera innerväggarna.

Jag har läst mig till att väggen helst ska vara upp byggd i två skikt med separerade regelverk men denna typ av konstruktion är inte aktuell, både pga. av litet rum, snålhet, och att vi inte vill göra det allt för komplicerat.

• Någon här på forumet som har erfarenhet av liknande projekt?
  • Är det värt mödan att proppa i isolering?
  • Ska jag nöja mig med dubbelgips och att täta? Väggen mot sovrummet ska eventuellt göras om i ett senare skede så det finns ju möjlighet att bättra på med isolering från det hållet då.

Vi har 45mm väggar. Jag gjorde de de just beskrev med skillnaden att jag använde osb för att styva upp väggarna. Dubbelgips är bättre ur ljudisoleringssynpunky. Jag märkte en tydlig skillnad på ljudöverföringen efteråt. Väggen fungerade lite som en resonanslåda innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.