1 137 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Golvvärmerör i gles + 22mm spån. något emellan ?
Hej.
Ska börja med golvspånet idag men har en fundering.
Har lagt 22x120 som gles tvärs över mellanbjälklaget 45x220, golvvärmeplåt och slang där i.
Funderingen :
Plåtarna är ju så stora att glesen knappt syns och det säjs ju att skivorna ska limmas mot bjälkarna eller glesen nu då, men det blir bara längst ut mot väggarna det kan limmas fullt ut trä mot skiva.
Ska jag ha något på gles o plåt innan skivan ? nån papp eller tunn duk av nåt slag ? För att hindra knirr o knarr ?
Kommer givetvis limma i skarvarna och kan skruva i princip överallt i skivan, inte bara över balkarna,
vill ju inte minska effekten av golvvärmen heller ....
Ska börja med golvspånet idag men har en fundering.
Har lagt 22x120 som gles tvärs över mellanbjälklaget 45x220, golvvärmeplåt och slang där i.
Funderingen :
Plåtarna är ju så stora att glesen knappt syns och det säjs ju att skivorna ska limmas mot bjälkarna eller glesen nu då, men det blir bara längst ut mot väggarna det kan limmas fullt ut trä mot skiva.
Ska jag ha något på gles o plåt innan skivan ? nån papp eller tunn duk av nåt slag ? För att hindra knirr o knarr ?
Kommer givetvis limma i skarvarna och kan skruva i princip överallt i skivan, inte bara över balkarna,
vill ju inte minska effekten av golvvärmen heller ....
I badrummet blir de väl flytspackel o klinker, i resten nån form av klickgolv, laminat.P para skrev:
Tvärt om ? varför då ?
Mina golvvärmeplåtar skulle egentligen läggas mellan 45x220 bara sitta fast i dessa och isolering eller kortlingar som mothåll under. SEN golvspån uppepå, men det går mycket lättare så här (jobbar ensam) , kostar lite mer men jag får även upp golvhöjden till det bättre. Golvspånet kommer ju ligga i samma riktning som de ska, bara att det är gles mellan också.
Blir ju ett styvare golv med mindre knarr om du limmar spånet mot reglarna som man ska göra. Nu får du ingen samverkan alls.
I badrummet behövs inga plåtar. Fäst slangen i armeringen och flytspackla bara.
I badrummet behövs inga plåtar. Fäst slangen i armeringen och flytspackla bara.
Klicka här för att svara