Hej,
Vi spekulerar på ett hus där de mest troligt har rivit en bärande vägg och växlat av med en för klen balk vilket har inneburit att den har böjt sig (se bif bild).
Tanken som jag har då är att ta bort balken och bygga en bärande innervägg istället.
Förstår att det är omöjligt att ge ett exakt svar utifrån en bild men vad kan detta innebära? Kan det räcka med att bygga en bärande innervägg eller kan detta ha påverkat någonting utöver balken som t.ex. takstolar etc?
Vad kan en grov kostnadsbild vara för att åtgärda detta? Balken är gissningsvis 4 m lång.
Mvh
Henrik
Vi spekulerar på ett hus där de mest troligt har rivit en bärande vägg och växlat av med en för klen balk vilket har inneburit att den har böjt sig (se bif bild).
Tanken som jag har då är att ta bort balken och bygga en bärande innervägg istället.
Förstår att det är omöjligt att ge ett exakt svar utifrån en bild men vad kan detta innebära? Kan det räcka med att bygga en bärande innervägg eller kan detta ha påverkat någonting utöver balken som t.ex. takstolar etc?
Vad kan en grov kostnadsbild vara för att åtgärda detta? Balken är gissningsvis 4 m lång.
Mvh
Henrik
Av bilden att tyda så verkar det ju vara en rejäl sättning, men kanske bilden "ljuger" lite ... gissar på typ 2-3 cm sättning annars?
Verkar som att man inte använt en limträbalk utan endast vanliga plank, alternativt en för klen limträbalk. Är det så så borde det gå att fixa genom att byta ut balken mot en som har korrekt bärighet.
Är det en våning till ovanför, eller en vind med takstolar?
Är det takstolar direkt ovan som vilar mot balken så kolla upp taket också, troligen har det satt sig också då. Men det borde korrigera "sig själv" när ni trycker upp en korrekt balk.
Är det en våning ovanför så kommer det att ske vissa rörelser i dörrar och väggar, men det går att fixa med "kosmetiska" ingrepp
Men ta mitt resonemang här som spekulationer, måste ses på plats för att ge ett relevant svar på åtgärder. Kostnaden är ju svår att uttala sig om (beror mycket på vad ni klarar själva), men om det räcker med en ny balk så ska det vara greppbart.
Försök att få någon kunnig på plats som kan ta en koll och ge lite mera fakta än jag kan
Verkar som att man inte använt en limträbalk utan endast vanliga plank, alternativt en för klen limträbalk. Är det så så borde det gå att fixa genom att byta ut balken mot en som har korrekt bärighet.
Är det en våning till ovanför, eller en vind med takstolar?
Är det takstolar direkt ovan som vilar mot balken så kolla upp taket också, troligen har det satt sig också då. Men det borde korrigera "sig själv" när ni trycker upp en korrekt balk.
Är det en våning ovanför så kommer det att ske vissa rörelser i dörrar och väggar, men det går att fixa med "kosmetiska" ingrepp
Men ta mitt resonemang här som spekulationer, måste ses på plats för att ge ett relevant svar på åtgärder. Kostnaden är ju svår att uttala sig om (beror mycket på vad ni klarar själva), men om det räcker med en ny balk så ska det vara greppbart.
Försök att få någon kunnig på plats som kan ta en koll och ge lite mera fakta än jag kan
Tack för snabb återkoppling!
Jomen det är nog rätt så nära sanningen, skulle tippa på att det rör sig om några centimeter som du skriver.
Det är en vind ovanför så takstolarna vilar på balken. Taket var snötäckt nu så det var svårt att avgöra om det också hade satt sig men det känns rätt så troligt som du skriver.
Tanken är att bygga en bärande innervägg istället för balken. Då får man kanske trycka upp "taket" med reglarna i den bärande innerväggen.
Jomen det är nog rätt så nära sanningen, skulle tippa på att det rör sig om några centimeter som du skriver.
Det är en vind ovanför så takstolarna vilar på balken. Taket var snötäckt nu så det var svårt att avgöra om det också hade satt sig men det känns rätt så troligt som du skriver.
Tanken är att bygga en bärande innervägg istället för balken. Då får man kanske trycka upp "taket" med reglarna i den bärande innerväggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En rimlig nedböjning vid 4 m spännvidd är 1/300, dvs 13 mm. Det är lite skumt att takstolarna orsakar en så kraftig nedböjning om vinden är oinredd. Byggår kan förklara en hel del, foton från vinden kan förkara mycket.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Såg du om det var en vanlig takstol eller en med fackverk? Vad är det för snözon?
Klicka här för att svara
