D
Jag lever med det! Tack Justus.

D
Har kollat lite priser och tyvärr är det bara höginkomsttagare som har råd med stål nuförtiden.

En VKR 120x120x8 på 12 m kostar 15 000 kr.

Använder du limträ kan du fälla in sekundärbalkarna så att du sparar höjd. Vad är maxhöjd?

D
Jag ska mäta exakt så snart som möjligt.

maxhöjden är 430 mm vill jag minnas

Profilen för kanalplast bygger 45mm

D
Kan det bli snyggt att köra limträ till bärlina och pelare och sen köra VKR på sekundärbalkarna?

Det blir så som ett tak av metall som vilar på en kraftvträstomme.

Jag skulle hålla mig till limträ, då är det lättare att fälla in sekunddärbalkarna. Dessutom är det jobbigt att lägga glas på metall pga större rörelser.

D
Jag har börjat kika på limträ igen. Hittade en sekundärbalk som jag tror passar mig, den är 56x180 men tyvärr är det inget standardmått så den finns inte med i beräkningsprogrammet på svensk trä.

Hur lång kan den vara som mest mellan bärlinorna?

Max nedböjning 8 mm
Cc 1015 mellan sekundärbalkarna.
Taklutning 5 grader
snözon 2
Vikt tak 0,27 kn

Skriver jag in måtten i beräkningsprogrammet så är max spännvidd för 42x180 ungefär 2850mm vid 8mm nedböjning (L/344)

Redigerat:
S
D Derbyboy skrev:
Jag har börjat kika på limträ igen. Hittade en sekundärbalk som jag tror passar mig, den är 56x180 men tyvärr är det inget standardmått så den finns inte med i beräkningsprogrammet på svensk trä.

Hur lång kan den vara som mest mellan bärlinorna?

Max nedböjning 8 mm
Cc 1015 mellan sekundärbalkarna.
Taklutning 5 grader
snözon 2
Vikt tak 0,27 kn

Skriver jag in måtten i beräkningsprogrammet så är max spännvidd för 42x180 ungefär 2850mm vid 8mm nedböjning (L/344)
Beror på vad du har för hållfasthets- och styvhetsegenskaper. För GL28cs får du en slutgiltig nedböjning på 8 mm med 56x180, L = 3m och dina andra nämnda parametrar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Den jag kikade på hade GL28. Känns snålt att gå upp från 42 till 56 och bara få 150 mm till.

Vad skulle jag kunna få med 2 stycken skruvlimmade fingerskarvade C24 45x145?

Träguiden säger att 240 cm är ok (8mm) med 1 st C24 45x145.

S
Det är inte helt okomplicerat att räkna på en sådan anslutning då du har bidragande hållfasthet från limmet och skruven. Det krävs en detaljberäkning av just den anslutningen (som jag just nu inte har lust att göra). Du får mindre än 8 mm iallafall.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det räcker gott, tack!

Ett annat alternativ är att köra 45x145mm i så hög klass som möjligt, kanske får tag i C30 eller C35. Sen kan jag förstärka med plattjärn 6x140mm på ena sidan om regeln.

S
Ja, får du tag på c30 så är det ett bättre alternativ med mindre jobb.

D
Jag har funderat och kommit fram till att jag kör hela konstruktionen med limträbalk 90x180. Det blir ett stort bygge. Vore jättesnällt om någon kunde slänga ett klokt öga på ritningen och komma med synpunkter.

Jag matade in datan i svenkt trä och fick följande:

Skärmbild av byggprojektsdata, visar limträ 90x180 GL30c med deformation 7 mm och nyttjandegrad 72%.

Tekniska specifikationer på limträbalkar med nyttjandegrader.

Skärmdump av beräkningsresultat för limträbalk 90x180 GL30c med angiven deformation och nyttjandegrad.

Ritning av konstruktion med limträbalkar och angivna mått, byggprojekt med dimensioner för varje sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Den höjden jag har att jobba med är 430 mm och då blir det:

180 primärbalk
180 sekundärbalk
26 profil

Sen ligger ju sekundärbalkarna i en vinkel så den skjuter upp någon cm bakom primärbalken. Därutöver behöver jag någon eller några cm att fästa plåten på befintliga takfoten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.