Byggmaterial & Byggteknik
Johan Gunverth: https://psauction.se/auction/31817/avyttring-hoganas-kakel-del1 https://psauction.se/auction/31822/avyttring-hoganas-kakel-del2 För den som behöver komplettera.
Jocke Best: Eller sätt upp en fototapet med bara massa doslock på, varav ett äkta:cool:
Mattias Mattsson: Tack igen! Är det något man ska vara orolig för? Är det bara sprickor i putsen, så borde det väl inte vara någon större fara för konstruktionen.
Mats-S: Ta en tunn borr och "sondborra" där du tänker hänga säcken. Då får du svar på vad som finns att fästa i. Jag gissar på att det är träbjälkar som man gipsat över för att få ett "renare" tak.
gullegrizen: [citat] Om du är så säker på att den inte är bärande är det ju bara att riva den utan några vidare åtgärder, men utifrån den information du delat med dig av här skulle jag inte ta gift på det.
Angjo: [citat] haha! Ja väldigt skumt :rolleyes: Ja, fick precis svar. de sa att det definitivt är ett kraftupptagande smide som ser väldigt hemmabyggt ut! De ville att vi tar bort all isolering mm där de andra väggarna är så att de kan se hur vi kan fästa stöd där istället. känns som en otroligt överdriven vägg om det endast var det där lilla smidet som skulle vara brygga mellan betongen
calle.th: Hej. Har ett kanske lite annorlunda byggprojekt framför mig. Jag har ett gammalt stall, har varit grisastall för många år sedan. Denna del av stallet tänkte vi göra om till lite av en festlokal/hobbyutrymme. Men utan är såpass stor att vi känner att inte hela stalldelen kommer användas till denna festlokal, utan vi vi avgränsa med en ganska lång vägg som kommer dela av så vi kan ha
BirgitS: Alltid bra att prata med den som ska besiktiga och höra sig för om vad som kan och bör besiktigas.
ZeroKnowledge: [bild] Pratade med tidigare ägaren och de hade endast renoverat estetiskt, inte tagit bort något bärande i stugan. De köpte stället 2003 tror jag och det har sett likadant ut med taket sedan dess. Huset är från 1800 tal så det kanske har sett ut så väldigt länge. Med andra ord kanske jag endast behöver se över att vattnet tar sig över takfoten eller vad det kallas. Jag såg att
etompau: Ser ut som röd Thorsmansplugg. Använd en skruv på 3-5 mm. För stor skruv går ej in i pluggen. För liten fäster ej mot pluggens kanter.
Rick.: Hej, Jag har ett golv som skall flytspacklas. Det är ett gammalt målat brädgolv. 30 mm tjockt med cc1100 på golvbjälkar. Har fått olika besked på hur jag skall göra. Jag skall ha vattenburen golvvärme ovanpå med klinker. Det är i en Tvättstuga och Badrum. 1 Lägga renoverings golvspån. Med armeringsnät. 2 Lägga golvgipps. Behövs armeringsnät här?? 3 Behålla golvet som det är
Satsuki: Man kan också måla på strukturen och brottytorna för att binda dammet vid rivning.
Dr Benz: Jag tror att det blir bäst så. Skall bara kolla hur långt det är. Hade varit bra om det var under 2,4m. Men annars får man väl sätta en balk i mitten. Tack för info.
Janus82: Använd klassisk 13mm gips! 6mm gips fungerar men den är mycket bökigare att spackla och få bra. Man får tex lätt ringar runt skruvarna där pappen reser sig. Det är bara om det av någon anledning är kritiskt med de sista 6-7 millimetrarna som jag skulle överväga renoveringsgips. Masonit är ett ganska kasst ytskikt. Det enda skälet till att man använde det förr är att man inte hade
salkin85: Det tar tid. Lång tid att torka betong. Som samtidigt får väta från andra sidan väggen. Kör ett par veckor till, låt det sen självtorka ett par veckor till.
Johan456: Du lär inte få till det genom att ta kort och sen köpa samma färg, det kommer synas skillnad. Det är bättre att måla om hela väggen. Små hål lagas med spackel och större hål med typ gipsbruk. Har ingen erfarenhet av det spacklet du länkar till men det brukar stå Max 1mm tjocklek på den typen. Det fungerar men för att få det bra rekommenderas större förpackning och bredare
Va-koom: Hej! Vi köpte en 70-tals villa i höstas och planerar nu för ett syllbyte. Platta på mark med tryckimpregnerade syllar som luktar. Vi har haft kontakt med lite olika företag och börjat ta in offerter och även om priset såklart är högt så är det alla extra grejer som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera. Detta är vårt första hus och vi kan än sålänge inte så mycket, så våra
Bernieberg: Tack! Använde Kiilto Masa så lite stadigare än enklaste målarfog. Så här långt håller det fint men inga jättelaster. Lite handdukar, flaskor och en högtalare brukar där stå. Sågade till hyllplanet med ca 1 mm spel mot vägg och höll till, sen fixerade jag det tillfälligt med några plastkilar i springan. Maskerade med tejp så det blev en tunn fog. Först fog på ovansidan och när
Snickarkirre: Kan du inte skruva dom under ifrån? Då får du ju dold skruvning. Då kan du ju både skruva och limma! Ska du limma så kör på trälim de blir starkast.
Kurtivan: Kika här om taklister och gering, det finns ett avsnitt som behandlar snedtak: http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
snoddas2: Det är ett ganska vanligt ingrepp på Älvsbyhus, exempel här: http://bohlins-bmm.se/2017/02/isolerad-overvaning-i-skogas/#jp-carousel-1203 (Får jag gissa är det där en 90x315-balk) Jag skulle rekommendera att gå med i gruppen Vi som byggt/äger ett Älvsbyhus på facebook och höra mig för där, säkert någon som gjort det där.
VidarH: Hur skulle det kännas om du sätter dit en måttsågad bräda mellan skivan och väggen, naturligtvis på bägge sidor om fönstret? Med en snygg ådring och kontrasterande färg tror jag att det kan bli ett spännande och dekorativt inslag av hantverkskonst...
Okarlsson: Behöver du gjuta? Kan du inte bara sätta för dörrhålet, täta utsidan på något sätt för säkerhets skull och fylla med massor?
useless: Alldeles för grovt för att vara asbest. Svårt att se i bilden, men det ser ut som någon form av naturmaterial?
Mutther: Hej, Tänkte se om någon har bra tips enligt modern standard. Själv är jag inte särskilt kunnig i någon standard så ha lite överseende. Jag har plockat ur all isolering samt tagit ner gips (dubbla gipsskivor av någon anledning). Reglarna och syllen ska också väck. Därefter ska jag bygga upp igen. Jag gör detta pga kloranisolerna. Den där gasen som bildas när impregnerat trä blir
Raskus: [citat] Det stämmer inte heller, priserna är inte uppdaterade, du får ringa och fråga.