2 797 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vilken skiva att kakla på?
Hej forumet. Jag ska kakla en bit ovanför och vid sidan av spisen. De flesta rekommenderar att kakla på gipsskiva, men jag ska kakla på en båt där gips inte är så bra. Verkar vara som två läger när det gäller att kakla på primead spånskiva. Men finns det ytterligare någon annan skiva som någon kan rekommendera?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vill du ha något helt fritt från organiska material kan kanske en fiberfipsskiva vara ett alternativ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
T.ex. https://plastexperten.se/produkt/glasfiberskiva/K Kaj5 skrev:Hej forumet. Jag ska kakla en bit ovanför och vid sidan av spisen. De flesta rekommenderar att kakla på gipsskiva, men jag ska kakla på en båt där gips inte är så bra. Verkar vara som två läger när det gäller att kakla på primead spånskiva. Men finns det ytterligare någon annan skiva som någon kan rekommendera?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Eller en skiva med EPS-kärna, t ex Jackon eller motsvarande. Anpassad för våtrum och helt oorganisk.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vad spelar det för roll om det är spån bakom kaklet vid en spis?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Är inte med på varför spån skulle vara att föredra på en båt ? Dom är ju enormt fuktkänsliga...K Kaj5 skrev:Hej forumet. Jag ska kakla en bit ovanför och vid sidan av spisen. De flesta rekommenderar att kakla på gipsskiva, men jag ska kakla på en båt där gips inte är så bra. Verkar vara som två läger när det gäller att kakla på primead spånskiva. Men finns det ytterligare någon annan skiva som någon kan rekommendera?
Men det finns ju som sagt gott om skivor gjorda för våtutrymmen som skall tåla fukt bättre än både gips och spån, och vara stumma...
Klicka här för att svara