Hej forumet. Jag ska kakla en bit ovanför och vid sidan av spisen. De flesta rekommenderar att kakla på gipsskiva, men jag ska kakla på en båt där gips inte är så bra. Verkar vara som två läger när det gäller att kakla på primead spånskiva. Men finns det ytterligare någon annan skiva som någon kan rekommendera?

Vill du ha något helt fritt från organiska material kan kanske en fiberfipsskiva vara ett alternativ?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kaj5 skrev:
Hej forumet. Jag ska kakla en bit ovanför och vid sidan av spisen. De flesta rekommenderar att kakla på gipsskiva, men jag ska kakla på en båt där gips inte är så bra. Verkar vara som två läger när det gäller att kakla på primead spånskiva. Men finns det ytterligare någon annan skiva som någon kan rekommendera?
T.ex. https://plastexperten.se/produkt/glasfiberskiva/

Eller en skiva med EPS-kärna, t ex Jackon eller motsvarande. Anpassad för våtrum och helt oorganisk.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag skulle kika på tex Alloc kitchen wall eller Ikeas motsvarighet istället för kakel...

Mindre vikt, snabbare och du kan fästa skivorna på de flesta material.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Vad spelar det för roll om det är spån bakom kaklet vid en spis?

S Stefan1972 skrev:
Vad spelar det för roll om det är spån bakom kaklet vid en spis?
Spisen är på en båt, där fuktigheten kan variera en del så man vill nog ha ett stumt material.

/ATW

K Kaj5 skrev:
Är inte med på varför spån skulle vara att föredra på en båt ? Dom är ju enormt fuktkänsliga...
Men det finns ju som sagt gott om skivor gjorda för våtutrymmen som skall tåla fukt bättre än både gips och spån, och vara stumma...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.