D
Vilken stålbalk klarar en spännvid på 7 meter med två upplag?

Max nedböjning 8mm

snözon 2

glastak 0,27 Kn/m2


(Jag funderar på att bygga ett altantak på 7x3m)

Edit: ändrade max nedböjning från 10 till 8 mm.
 
Redigerat:
Tror inte ett glastak klarar en nedböjning på 10 mm..
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack du har helt rätt, 8mm ska det vara.
 
D Derbyboy skrev:
Vilken stålbalk klarar en spännvid på 7 meter med två upplag?
Den frågan har inget svar. Du måste ange c/c-avstånd för minst 2 stålbalkar först.
 
Karrock
J justusandersson skrev:
Den frågan har inget svar. Du måste ange c/c-avstånd för minst 2 stålbalkar först.
Men kan kanske kan våga en vild gissning på HEM1000 :D

Edit: Det anges ju faktiskt 3m brett glastak, med en last per m2, så det borde väl vara beräkningsbart?
 
D
J justusandersson skrev:
Den frågan har inget svar. Du måste ange c/c-avstånd för minst 2 stålbalkar först.
c/c avståndet är 3m

alltså takreglarna 3m och två stycken bärlinor på 7 meter. Den främre bärlinan har jag tre stolpar och den bakre är tanken 2 stolpar. Cc mellan takreglarna är 1000mm.
 
D
Totala lasten på taket borde väl bli 4 767 kg (227x21) plus tyngden själva stålkonstruktionen.
 
Det låter bättre. HEA 240 eller VKR 300x200x6,3. Pris 8000-10000 kr per styck.
 
D
Men en HEA 240 blir väl utmärkt, i framkant då?

där har jag tre upplag/stolpar.
 
HEA 120. Snözon 2 innebär att snölastens värde på marken är 2 kN/kvm. Vad den blir på taket beror på takform, taklutning, förekomst av snöfickor mm. För ett tak över en uteplats bör den bli lite lägre.
 
D
Kanon, det får bli 3 pelare både i framkant och bakkant HEA 24 blir i grövsta laget.

vad tror du om takreglarna cc100 spännvidd 3m, skulle det fungera med en IPE80. Max nedböjning 8mm
 
S
D Derbyboy skrev:
Kanon, det får bli 3 pelare både i framkant och bakkant HEA 24 blir i grövsta laget.

vad tror du om takreglarna cc100 spännvidd 3m, skulle det fungera med en IPE80. Max nedböjning 8mm
Du behöver en IPE100 för att komma under 8 mm nedböjning.
 
D
Tusen tack!

vad blir det för nedböjning med en ipe100?
 
S
D Derbyboy skrev:
Tusen tack!

vad blir det för nedböjning med en ipe100?
6mm
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S
Jag ser inte heller varför du inte klarar dig med en HEA100 med tre stolpar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.