I vår lägenhet så har man vid byggnationen valt att inte sätta in köksskåp hela vägen upp till taket. Saknas 50 cm på ena sidan och 40-60cm på andra sidan. I och med att vi saknar förvaringsutrymmen så tänker vi nu bygga till med skåp. Vad ska man tänka på?
Har tyvärr tummen mitt i handen så tar gladeligen emot alla tips. Finns det risk att man har gömt någonting ovanför, eller handlar det bara om man man försökt att spara in på pengarna?
Bör man ta in en byggfirma för ett sånt här arbete eller kan en med noll erfarenhet fixa detta?
Tacksam för alla svar!
Har tyvärr tummen mitt i handen så tar gladeligen emot alla tips. Finns det risk att man har gömt någonting ovanför, eller handlar det bara om man man försökt att spara in på pengarna?
Bör man ta in en byggfirma för ett sånt här arbete eller kan en med noll erfarenhet fixa detta?
Tacksam för alla svar!
Vill du ha skåp som kräver en trappstege för att nå upp till och var hittar du skåp som passar?Per Wennerberg skrev:
I vår lägenhet så har man vid byggnationen valt att inte sätta in köksskåp hela vägen upp till taket. Saknas 50 cm på ena sidan och 40-60cm på andra sidan. I och med att vi saknar förvaringsutrymmen så tänker vi nu bygga till med skåp. Vad ska man tänka på?
Har tyvärr tummen mitt i handen så tar gladeligen emot alla tips. Finns det risk att man har gömt någonting ovanför, eller handlar det bara om man man försökt att spara in på pengarna?
Bör man ta in en byggfirma för ett sånt här arbete eller kan en med noll erfarenhet fixa detta?
Tacksam för alla svar!
Utan att se mer än vad bilderna visar så känns det som ett rätt stort projekt. Går nog snabbare att riva bort befintliga skåp och börja om från slät vägg. Det senare fixar du själv om du har någon med erfarenhet som kan ge dig lite råd allteftersom.
Har gjort exakt det du vill göra i min tidigare lägenhet. Som det har skrivits tidigare så ligger det troligen ventilation i det dolda utrymmet. I min lägenhet så rörde det sig bara om en knapp meter så jag löste det genom att såga till och specialanpassa en stomme och bygga en extra lucka. Vill minnas att det var en inspektions- eller renslucka som jag inte ville bygga igen. Jag bytte samtliga köksstommar och köpte högre stommar. Genom detta tjänade jag ett extra hyllplan i samtliga skåp. Skåpen monterades ända upp mot taket med en liggande sockel på toppen för att inte riskera att någon dörr skulle ta i taket.
Har också gjort motsvarande.
Ventilation och avlopp från grannen över fanns bakom gipsen men låg hyfsat fint längs taket.
En rekommendation är att såga upp ett hål och kolla vad som finns bakom. Inför vår renovering sågade vi upp ett hål för att undersöka förutsättningarna och satte sedan dit en vit Inspektionslucka fram tills dess att vi började bygga.
Ventilation och avlopp från grannen över fanns bakom gipsen men låg hyfsat fint längs taket.
En rekommendation är att såga upp ett hål och kolla vad som finns bakom. Inför vår renovering sågade vi upp ett hål för att undersöka förutsättningarna och satte sedan dit en vit Inspektionslucka fram tills dess att vi började bygga.
Klicka här för att svara


