T
Taxture: Verkar vara mer jobb att sätta upp dom där skivorna än att putsa direkt på väggen….. I filmen ”helputsar” han ju med ”lera” efteråt?
8 svar · 2,9k läst
P
peter.linkan: Hej! Vi ska måla om verkstaden i källaren, då färgen hade släppt från väggarna. Har skrapat av färgen, och mycket släppte. Putsen på väggen sitter väldigt löst - det räcker att man rör eller borstar lite så faller det av som damm eller sand. Nu ska jag putsa väggen, innan vi målar. Frågan är - kan jag putsa direkt på väggen, eller ska jag först slamma och därefter putsa?
0 svar · 2,1k läst
·
N
nickie88: Hej! Efter att jag fyllt med fogskum så lade jag till Kalkbruk som jag haft till tegelväggen och lät det fylla ut så mkt som möjligt och sedan spacklade jag med finspackel ovan på det. Blev rätt bra resultat dock tog det ett litet tag innan det torkade för att kunna spackla igen.
3 svar · 3,7k läst
·
M
mattoys: [citat] Skall man bygga från grunden och har speciella konstruktioner där man skall jacka ur osv så behöver man naturligtvis visa det i en detalj vy. Annars så sätter man regelverket med c-c 60.
9 svar · 2,2k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: [citat] En vanlig murarhammare och kanske någon kofot duger fint. OBS!!! Högkvalitativt andningsskydd med P3-filter är ett måste, här duger ingen liten papperslapp med snören. Stendammet är mycket fint och passerar rakt igenom pappersmasker och sätter sig i lungorna. Googla stendammslunga så vet du vad jag menar. Och när du håller på, kom ihåg att kolla så att eventuell dammsugare
17 svar · 11,6k läst
·
S
Slarvpellen: Hej, Jag är på gång att bygga ett hobbygarage där jag tänkte ha en nedsänkt saxlyft (Jema JA601S föll valet på), har fått hjälp med bygglovs- och k-ritningar och detta har legat ett tag men nu har jag fått startbesked och är i startgroparna att börja. Däremot har jag börjat fundera lite på valet av lösning och tänkte egentligen bara ventilera här för att få lite input och
0 svar · 3,1k läst
·
Bjarnen
Bjarnen: Hej, En släkting hade ett läckage från en gammal element på andra våningen där vattnet rann igenom golvet och ner i taket under. Rummet där läckaget skedde är plastmatta, så vattnet fortsatte tills den kom till garderoben där plastmattan slutar och trä börjar och rann igenom. Nu har vi öppnat upp en bit av taket och tömt den del av isoleringsspånet som kändes fuktigt och ska
0 svar · 1,4k läst
·
Skoough
Skoough: Halloj! Har gått och köpt en villa byggd 1980 som vi i början av februari fick nycklarna till. Vårt första projekt blev vardagsrummet som vi skulle måla om väggarna lite snabbt och smidigt på. Det eskalerade snart till att vi började lägga renoveringsgips (6mm) över de gamla spånskiveväggarna då vi insåg att de var ganska ojämna och att det var mycket sprickbildning i de gamla
0 svar · 1,5k läst
·
S
Screew: Kolla så dyckerten når igenom alla lager bara, dom bör sitta i trä som förmodligen ligger gömda. Men det kan vara bra att kolla så det är något att spika i. Annars måste du nog regla lite, man kan använda 22 mm plank som fästs i reglarna
5 svar · 3,1k läst
·
P
Pyka: Hör med vaktmästaren, har säkert skruvat upp något i de väggarna.
16 svar · 9,0k läst
·
A
AndersPH: Tittat på hus med innerväggar,tak med plywood som är vitaliserat, en del gillar andra gillar inte detta. En praktisk fråga, hur sätter man upp tavlor på ett bra sätt blir ju ”hål”, inte lika lätt att laga som tex betong, gipsvägg eller?
0 svar · 1,3k läst
Keexet
Keexet: Intressant aspekt. Kostnaden har jag inte ens reflekterat över då jag köpte dessa glasblock väldigt billigt "second hand" och om det räcker till två lager så beror det på att jag har ett gäng över från ett annat projekt. Jag har ingen exakt uppfattning om hur bred luftspalten mellan de två tänkta lagren skulle kunna bil, men kunde man tänka sig att man tätade "utåt" med ngn slags
4 svar · 1,2k läst
Sara Wendt
Sara Wendt: [citat] Hej, undrar lite samma som tosan om vilket alternativ ni valde, vad ni landade på för summa och hur resultatet blev såklart. Vi har samma planer så försöker få så mycket info om stora takkupor som möjligt men hittar få som gjort exakt som ni
7 svar · 28,5k läst
·
Hexapoda
Hexapoda: [citat] Till den där enkelstugan har de 45x220 C24 som bärlinor och golvbjälkar 45x170 C24. (Tittade i Lathunden från Svenskt Trä och får inte ihop det riktigt. De ligger ju bakom både Lathunden, byggbeskrivningar.se och traguiden.se. I Lathunden rekommenderas 45x245 C24 för 6 m bredd om det inte är skruvlimmad golvspånskiva. På traguiden.se är det 2 st 45x220 som gäller som
2 svar · 3,4k läst
·
S
scorp1on: [citat] Fälla in träreglarna i bärlinan, så du din max höjd blir motsvarade bärlinas höjd.
4 svar · 2,1k läst
R
Rubb: Blev lite sent svar, bifogar bilder som jag har. Det är ett rum med 4 väggar. 3 st "normala" väggar och där har tretex tagits bort och ersatts med OSB + 13 mm gips. Den ena väggen däremot som gränsar till ett annat sovrum består bara av garderober. Totalt 7 garderober, 2 st med öppningen in i rummet vi renoverar, 4 st in mot andra sovrummet och 1 st med öppningen mot hallen. Hoppas att
5 svar · 3,2k läst
·
T
Tia78: Jag köpte den av gärdin och persson i östersund men det är fler företag som säljer den och jag rörde ihop det i en hink med en träpinne. Jag har eldat i förugnen några år med nygjutna delar så det verkar fungera bra
8 svar · 6,8k läst
·
F
fribygg: [citat] Hoppas att du når rimlig lönsamhet och avkastning på satsat kapital och tid.
172 svar · 97,3k läst
·
S
SSlangen: Stort tack!
22 svar · 4,2k läst
S
Sorgmantel: [citat] Ok, tack för det! :-D
2 svar · 910 läst
·
Idus
Idus: [citat] Nja, ibland kan de komma att "stå" i vatten och riskerar frysa. :-/ Får se om jag gör en kombo istället med betongblock (eller gamla betongplattor) den biten som utsätts för vatten och kanske lakeblock överst.
4 svar · 960 läst
surris
surris: [citat] Blir det för mycket isolering så kan det absolut bukta. Men 15 mm ska inte vara nåt problem.
5 svar · 2,8k läst
J
JSten: Tack för svaren. Argh, ser ut som att det är ISO 225:2010 som är nyckeln här, dessa jäkla standarder som man behöver betala för, drygt... [citat] Huvudsakligen är det för att släcka mitt intresse för vad de olika beteckningarna står för. Men även så håller jag som sagt på att gå igenom allt bös jag har, och hade varit trevligt att kunna sortera och märka på ett lite snyggare
3 svar · 3,8k läst
·
E
Emil Wahlin: [citat] tack för svar :)
2 svar · 1,8k läst
·
C
ChrisCornell: [citat] Ah, du tänker så. Fan det var inte dumt. Tack(y)
28 svar · 5,8k läst
·
A
Anders.W: Hej, Funderar på att bygga mitt hus med thermo- mur eller Isoler element exempelvis från Jackon eller Bewi till exempel. Finns det någon som vet om man kan köpa dessa isolerings element från Baltikum eller Polen till ett billigare pris än Sverige. Fabrikat spelar egentligen ingen roll utan det är framför allt funktion och kvalitet som är det viktiga Tacksam för all info och hjälp jag
0 svar · 3,1k läst
surris
surris: [citat] Nej gips är ju för att få en fin yta för att kunna tapetsera/måla eller för brand. Finns väl ingen nackdel men det är onödigt.
1 svar · 2,0k läst
mrsnhp
mrsnhp: Efter målning syns bara den största sprickan och inget låter bomt (ännu). Nu hoppas vi på att det håller minst lika länge som resten av den gamla putsen :) (Ytan är avsiktligt grov och ojämn i ett försök att matcha den gamla ytan runt omkring) [bild]
4 svar · 1,5k läst
·
S
SaKn: Hej! Vi flyttade in i villa nu i höstas. Huset är byggt 2016 och 2020 har man byggt på ett garage som ansluter till huset på gaveln. Garaget har isolerade väggar och vi har isolerat innertaket. Nu ska vi installera en luft-luftvärmepump. De tidigare ägarna har inte riktigt gjort klart i garaget. Så här ser det ut där garaget ligger an mot huset. Besiktningsmannen anmärkte på att
0 svar · 1,7k läst
·
D
doubleH: [citat] Produkten du länkar till är inte ett epoxispackel utan en polyesterprodukt. Polyester fäster nog ganska dåligt på betong, epoxi är ett bättre alternativ.
10 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.